Jeg føler, børnehaven "ødelægger" min søn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. februar 2023

Anonym

Anonym skriver:

Jeg ved ikke, om det er børnehaven generelt eller om der bare er et meget uheldigt miljø i den drengegruppe, min søn er en del af. Hans bedste ven er simpelthen en ballademager og min søn synes, det er så spændende, så han er med på den værste. Jeg har set dem lege til legeaftaler og generelt drengens adfærd på legepladsen og der er ingen tvivl om, at det er ham, der er en lille hersker. Den tidligere pædagog, som desværre gik fra, forsøgte at hjælpe min søn til andre venskaber, fordi denne lille frækkert, har dårlig indflydelse på min søn. Men nu har han været under hans indflydelse i 3 år.

På sin vis er det jo "heldigt" at min søn har tilpasset sig miljøet i gruppen, men det er synd, at det er sket på bekostning af hans oprigtige natur - som jeg håber, han kan få noget tilbage af, når han starter i skole - selvom den vilde dreng skal i samme skole.

Jeg ville på sin vis gerne tage en snak med pædagogen om dette (jeg har hevet fat i hende omkring det med, at min søn ikke tør tegne med lyserød), men hun står jo fagligt alene med de der 28-30 børn, hvoraf flere har meget større problemer end min søn, så jeg ved slet ikke, om det nytter noget...

Jeg tænker, at hvis du oplever, at der er mobning i børnegruppen, så skal det tages op med personalet. Og evt kan du gå til ledelsen med din bekymring - ikke for at gå bag om ryggen på pædagogen, men for at sige, at du godt kan forstå det er svært for hende/ham der står så alene. Mobning er jo ikke for sjov… og så har du da gjort dit for at få sat en stopper for det.

Men nu, hvor du har uddybet lidt, så tænker jeg måske også, som en anden skriver, at begge sider nok er en del af din dreng. Jeg synes også, du skal lave nogle legeaftaler med nogle af de andre børn i børnehaven, hvis du synes, han bliver lidt for domineret af sin bedste ven. 

Jeg kan heller ikke helt finde ud af, om du vurderer at han decideret mistrives, eller om han bare har udviklet sig i en lidt træls retning? For det første er jo alvorligt. Det andet er måske mere en fase, hvor en bredere vennekreds i skolen måske hjælper på det.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. februar 2023

Anonym trådstarter

Minime2018 skriver:

Har en idé, ved ikk om du allerede har prøvet. Men hvad med at lave nogle legeaftaler med nogle af de andre og knapt så vilde børn i fritiden? Måske han kan få lidt mere nuancerede venskaber på den måde som han så danner bedre relationer med når han er i børnehaven? 

Hej,

Ja, det har jeg faktisk overvejet. Der er et par rolige drenge, som jeg tror, han måske bedre kunne lege med, når "vildbasserne" ikke var der.

Anmeld Citér

21. februar 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg tænker, at hvis du oplever, at der er mobning i børnegruppen, så skal det tages op med personalet. Og evt kan du gå til ledelsen med din bekymring - ikke for at gå bag om ryggen på pædagogen, men for at sige, at du godt kan forstå det er svært for hende/ham der står så alene. Mobning er jo ikke for sjov… og så har du da gjort dit for at få sat en stopper for det.

Men nu, hvor du har uddybet lidt, så tænker jeg måske også, som en anden skriver, at begge sider nok er en del af din dreng. Jeg synes også, du skal lave nogle legeaftaler med nogle af de andre børn i børnehaven, hvis du synes, han bliver lidt for domineret af sin bedste ven. 

Jeg kan heller ikke helt finde ud af, om du vurderer at han decideret mistrives, eller om han bare har udviklet sig i en lidt træls retning? For det første er jo alvorligt. Det andet er måske mere en fase, hvor en bredere vennekreds i skolen måske hjælper på det.

Ja, jeg har haft mobningen oppe at vende. Det er (ondt nok) de store børnehavebørn, der mobber de små nystartede. Pædagogerne er vist opmærksomme, problemet er bare, at der kun er 2,5 pædagoger i hele børnehaven og der er vist 80 børn.

Ja, måske er begge sider en del af ham og jeg kan så bare ikke lide den vilde side, fordi jeg synes, at den stille og rolige dreng, som han var før var mere harmonisk.

Jeg tror ikke, at han decideret mistrives, men jeg kan tydeligt mærke på ham, at børnehaven stresser ham rigtig meget og han kan fortsætte i samme gear, når han kommer hjem - og i ferier så kan der gå flere dage, inden han ligesom falder til ro og bliver sig selv.

Måske er det normalt... man kan jo også selv være flere dage om at finde ferieroen, når man har ferie.

Jeg er bare så ked af, at min 5-årige også skal opleve "de voksnes stress" i så ung en alder. Han burde jo være i feriestemning det meste af tiden, fordi han er så lille.

Anmeld Citér

21. februar 2023

Anonym

Ja, jeg har haft mobningen oppe at vende. Det er (ondt nok) de store børnehavebørn, der mobber de små nystartede. Pædagogerne er vist opmærksomme, problemet er bare, at der kun er 2,5 pædagoger i hele børnehaven og der er vist 80 børn.

Ja, måske er begge sider en del af ham og jeg kan så bare ikke lide den vilde side, fordi jeg synes, at den stille og rolige dreng, som han var før var mere harmonisk.

Jeg tror ikke, at han decideret mistrives, men jeg kan tydeligt mærke på ham, at børnehaven stresser ham rigtig meget og han kan fortsætte i samme gear, når han kommer hjem - og i ferier så kan der gå flere dage, inden han ligesom falder til ro og bliver sig selv.

Måske er det normalt... man kan jo også selv være flere dage om at finde ferieroen, når man har ferie.

Jeg er bare så ked af, at min 5-årige også skal opleve "de voksnes stress" i så ung en alder. Han burde jo være i feriestemning det meste af tiden, fordi han er så lille.

Hold da op - det lyder som en helt vildt lav normering. Har aldrig hørt noget lignende i andre børnehaver. Det bør I afgjort tage op med kommunen. Det tror jeg ikke på er lovligt

Anmeld Citér

21. februar 2023

Anonym trådstarter

Hold da op - det lyder som en helt vildt lav normering. Har aldrig hørt noget lignende i andre børnehaver. Det bør I afgjort tage op med kommunen. Det tror jeg ikke på er lovligt

De har seriøst svært ved at finde og holde på pædagogerne her - derfor er det sådan. Der er 3 stuer og kun 2 af stuerne har tilknyttet pædagog og så er der en på deltid i hele huset.
Så har stuerne hver en fast medhjælper og derudover der et hav af vikarer.

Vi er nogle forældre, der er ved at indsamle "data" om, hvor mange voksne der reelt er på arbejde i forhold til børn, fordi vi er meget bekymrede. Men ledelsen, når de bliver konfronteret med det, har alle mulige bortforklaringer, modeller og tal, så man bliver helt forvirret.

Anmeld Citér

21. februar 2023

Anonym

Anonym skriver:

De har seriøst svært ved at finde og holde på pædagogerne her - derfor er det sådan. Der er 3 stuer og kun 2 af stuerne har tilknyttet pædagog og så er der en på deltid i hele huset.
Så har stuerne hver en fast medhjælper og derudover der et hav af vikarer.

Vi er nogle forældre, der er ved at indsamle "data" om, hvor mange voksne der reelt er på arbejde i forhold til børn, fordi vi er meget bekymrede. Men ledelsen, når de bliver konfronteret med det, har alle mulige bortforklaringer, modeller og tal, så man bliver helt forvirret.

Åh ok, troede lige der kun var 2,5 personale til 80 børn. Undskyld jeg misforstod. 

Tror desværre det andet er meget almindeligt

Anmeld Citér

23. februar 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Åh ok, troede lige der kun var 2,5 personale til 80 børn. Undskyld jeg misforstod. 

Tror desværre det andet er meget almindeligt

Ja, desværre er det normalt

Og så kan man jo sige, at når de alle er ude at lege henover middag, mens de voksne afholder pauser, så er 2,5 voksne til i hvert fald 60 børn jo normalt (mens de små samtidig vågner indenfor).

Det er så elendigt... Og vores børn lider så meget under det...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.