Jeg synes, det lyder som en børnehave, der ikke fungerer for godt. Jeg ville nok overveje, om lillebror skulle gå et andet sted, hvis der er andre tilbud i nærheden, der giver mening.
Men det kan også være en børnegruppe i børnehaven, der har udviklet en dårlig kultur. Bliver der gjort noget for at arbejde med det? Min dreng lyder lidt som din - intelligent og tænksom, følsom og sin egen. Han endte i en storebørnsgruppe i børnehaven, hvor han ikke passede ind. En gruppe drenge, der gik meget op i at være seje og stærke og hårde ved hinanden. Han tilpassede sig så godt nok ikke som din - han var i stedet efterladt lidt alene, indtil han heldigvis fandt sammen med et par piger. Men personalet i børnehaven var opmærksomme på denne drengegruppe og arbejdede med at udvikle en mere positiv kultur.
Det kan være svært for det pædagogiske personale at ændre en dårlig kultur i en børnegruppe - men jeg synes ikke det er i orden, hvis der foregår mobning og grimt sprog, uden der er nogle voksne der forsøger at arbejde med det. Så for mig ville det nok være det afgørende for, om lillebror skulle blive der.
Selvfølgelig er der også en del af det, der handler om, at din dreng løsriver sig og forsøger sig frem med forskellige ‘identiteter’, afprøver nogle ting derhjemme, som han har set andre gøre i børnehaven, for at se hvordan det påvirker jer. Tænker det er normalt, at kammerater og venner langsomt får mere og mere indflydelse på, hvad man synes er sejt og spændende. Men jeg synes også, det lyder noget voldsomt, at du nærmest ikke føler du kan genkende ham.
Jeg ved ikke, om der er noget førskole, eller om han skal blive i børnehaven til august. Hvis han skal blive der i et halvt års tid endnu, så ville jeg tale med pædagogerne om det, du oplever, og spørge hvad de tænker om kulturen brændt børnene, og om det er noget, de arbejder med eller hvad. Og måske ville jeg også overveje om han skal have lov at starte på en frisk på en anden skole end flertallet.