Er kærligheden i virkeligheden et valg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. februar 2023

Kastanje

Bare af ren nysgerrighed… har du aldrig set kærlighed, som noget du skulle kæmpe for/arbejde på..? Det gælder jo ikke kun mht kærlighed men også ved venskaber og andre relationer. Der skal arbejdes.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2023

Kontrast

Kastanje skriver:

Bare af ren nysgerrighed… har du aldrig set kærlighed, som noget du skulle kæmpe for/arbejde på..? Det gælder jo ikke kun mht kærlighed men også ved venskaber og andre relationer. Der skal arbejdes.

Det er faktisk først nu her det er ved at gå op for mig, at kærligheden er noget, man skal vælge til og kæmpe for. Jeg har været så naiv at tro, at forelskelsesfasen ville vare livet ud og hvis den ikke gjorde det, var det fordi man havde mødt den forkerte mand. Det har resulteret i, at jeg har gået fra forhold til forhold i 20 år. 

Anmeld Citér

18. februar 2023

Maricella

Profilbillede for Maricella
Kontrast skriver:

Det er faktisk først nu her det er ved at gå op for mig, at kærligheden er noget, man skal vælge til og kæmpe for. Jeg har været så naiv at tro, at forelskelsesfasen ville vare livet ud og hvis den ikke gjorde det, var det fordi man havde mødt den forkerte mand. Det har resulteret i, at jeg har gået fra forhold til forhold i 20 år. 

Normalt siger man at hvis et forlist forhold skal have en chance igen, så skal grunden til brudet ikke længere være til stede. Det må virkelig være hårdt at have haft det sådan i så mange år og tro der er noget galt, når der slet ikke har været andet en almindelig biologi på spil

Men samtidig lyder du til at være ved at ændre forståelsesramme, og ud fra den kontekst er årsagen til dit brud med din eks jo væk. Hvis i skal give det en chance igen tænker jeg at i skal have en rigtig grundig samtale -blandt andet om dette. Og se på om der var andre ting dengang -komunikation, dårlige parforholdsvaner eller andre mønstre, som evt kan have været med i brudet. En parterapeut kan også hjælpe jer med de ting. Sådan så i kan starte på en frisk uden at jeres historie/baggage med hinanden ender med at trække jer tilbage i samme roller. For hvis det sker, er det nok vejen til et brud igen. Men hvis i begge er vokset i tiden uden hinanden og kan snakke om de her ting, så har i en fair chance

Når nu vi snakker om at kærlighed er et valg og hårdt arbejde, kan der ligge et dobbeltarbejde når man allerede har en historik, da det både er det fortidige og dremadrettede forhold, man skal arbejde med. Men det kan lade sig gøre

Jeg har en veninde der fandt sammen med sin eks, de kører på 12. År nu fordi de fik løst det, der lå til grund for deres brud Og de taler jævnligt sammen om deres tilfredshed i forholdet og forventningsafstemmer. Og de går også til terapi sammen i ny og næ (forebyggende). Jeg prøvede selv engang at gå tilbage til en eks. Det gik virkelig ikke godt fordi vi kunne ikke få talt ordentligt om tingene og vores dynamik sammen var usund. Så det kommer rigtig meget an på arbejdet man vil lægge i det

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.