Min den yngste, som nu er 10 år, var et rigtig "vrøvlehovede" da hun var lille.
Hun havde udtale vanskeligheder og stammede, så der var flere ting, der drillede.
Jeg tog flere gange fat i pædagogerne, på hendes stue, men de var lidt ARRR lade os se tiden an.
Jeg endte med at tage fat i en af de andre pædagoger i børnehaven, som min ældste også havde haft, som stuepædagog, og bad hende tage et kig på hende. Det gjorde hun gerne og derefter gik det ret hurtigt, med at hun kom til talepædagog.
Hun fik et par timer om ugen, hvor hun sku lege med pædagogen, hvor de øvede lyde og legede mundmotorik lege.
6 mdrer Inden hun startede i 0 klasses, startede hun ved en stammepædagog, som i starten kom 1 gang om ugen oven lavede opgaver med hende, øvede forskellige teknikker osv..
Samtidig har vi har "lektier og opgaver" for herhjemme, som vi har leget med hende.
Hun blev afsluttede ved både tale og stammepædagog i midten af 1 klasse.
Det hjalp hende helt fantastisk, og gave hende lidt extra selvtillid.
Hendes sprog gar aldrig været et problem, I forhold til at få venner, nok nærmer det modsatte. Hun har altid været super god til at aflæse andre mennesker, og er stædigt blevet ved, indtil hun har gjort sig forståelig.
Vi har også i mange år, været nød til at være hendes oversætter. Og især har vi oplevet at folk afsluttede hendes sætninger, med gæt på, hva hun ville sige, fordi hun stammede. Her har vi været nød til at bede dem om, ik at afbryde hende, fordi hun ska have lov til at sige sætningen færdig selv osv.
Dette har folk generelt været gode, til at tage til sig!
Hun går nu i 4 klasse, hun stammer ik mere, dog kan det lige snige sig ind, hvis hun er super træt.
Hun har stadig ord, der kan drille. Feks kan FORDI stadig blive til SIDI osv.
Inden sommerferien til 2 klasse, lage vi mærke til at hun ik rigtig ku læse, som de andre i hendes klasse. Min herinde er lære, og fik hende til at tjekke hendes læsefærdigheder. Hun var LANGT bagud.
Jeg tog fat i hendes klasselærer, og bad hende følge op på det.
Det var godt jeg gjorde det, for som det ser ud lige nu, i 4 klasse, læser hun som en der lige er startet i 0 klasse.
Hun går til læse træning 2 gange om ugen ad 1 time ad gangen. Hun har fået extra udstyr til computeren, der hjælper hende, med aflæse tekster, i opgaverne og andre apps, som hjælper hende i hverdagen.
Hun et super godt med i skolen, og er blevet rigtig glad for hendes hjælpemidler. Hun var selv lidt bekymret over, om de andre ville drillende, I starten og ville ik bruge dem i undervisningen. Men hendes venner og klassekammerater har været helt fantastisk og de hjælper hende gerne, hvis noget er svært.
Der er lavet undersøgelser, som viser en klar sammenhæng, mellem tale/stemningen, og feks ordblindhed, da de har svære ved at høre bogstaverne i ordet, når man har svært ved udtale dem.
Det blev et lidt langt svar, men håber det ka berolige dig lidt, I forhold til talevanskeligheder. Vh Stine