Hvad kan man forvente af en 3-årig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. januar 2023

Anonym trådstarter

AnoMor skriver:

Hvad der er normalt vil jeg ikke gøre mig klog på. Men min dreng talte også meget utydeligt i den alder. Han talte i vokaler. Dvs hvis han skulle sige “den er gået i stykker” sagde han “æ ea åe i øgger” lidt svært at skrive hans sprog men tænker du forstår  

han kom til talepædagog da han startede i børnehave og efter 4-6 måneder ca så talte han rent. Han har intet med sproget idag  

HOLD DA OP, det er præcist sådan, at sætningerne også udtales her. Det der, kunne helt oprigtigt være noget, som kom fra mit barn, hihi. 

De har sagt i børnehaven, at der lige nu ikke er behov for en talepædagog. Men tænker selv, at det da snart må være nødvendigt. 
Frygter lidt at sproget måske også gør, at de andre børn ikke vil lege, fordi mit barn er så utydelig i sin kommunikation og ikke altid kan gøre sig forståelig. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2023

Anonym trådstarter

Wampires skriver:

overhovedet ikke hvis du spørger mig..

alle 3 drenge herhjemme er og har været bagud på det sproglige...

uden anden forklaring end sådan er der bare nogen der har det..

er hun fremme på andre områder? f.eks. motorisk?

hjerner udvikler sig forskelligt..

nogen bliver hurtigt gode til at læse og skrive og snakke.. andre bliver hurtigt gode til at hold styr på kroppen og dens bevægelser og hoppe med samlede ben osv..

vores den ældste var det kun mig frem til han blev ca. 4.5 der forstod fuldt ud.. det er virkelig vendt.. han går i 3 klasse og læser LIX svarende til 7.klasse uden problemer.. han er så langt fremme at da de nu har projekt og skulle vælge EN bog af en bestemt forfatter de skulle læse i løbet af måneden fik han besked af læreren om at vælge 3 for ellers ville han nå at læse færdig nærmest før de andre kom i gang.. han er øverst i begge paralelklasser i dansk, engelsk og matematik hver gang de laver de der tests.. til gengæld er der ikke lige så god balance i kroppen som der er på nogen af de andre børn i klassen...

Din besked er en kæmpe lettelse. Dejligt at læse  Jeg tror nok, at det var det her, jeg havde brug for at høre, at man sagtens kan trives og indhente det, selvom man i starten kan have lidt vanskeligheder. Jeg laver alle mulige skræmmescenarier oppe i hovedet om, at hun så aldrig kommer til at trives, fordi andre børn ikke kan forstå hende, og hun ikke egner sig til at komme i skole. Når jeg så samtidig skriver dette, kan jeg egentlig godt se, at det er en værre omgang fis, og (forhåbentligt) en masse unødvendige bekymringer. 

Anmeld Citér

19. januar 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Læs bøger, sæt ord på ting, også små dagligdagsting, se en ssssky. Sig bogstavslydende tydeligt. 
Pege bøger med f.eks bondegård osv er en god ting. Tal om hvad i ser, en bil, en hund, vil du have en banan osv. vis en banan samtidig. 
Stimuler dit barns mund - få barnet til at fange rosiner på bordet med munden uden brug af hænderne, drik med sugerør, put nutella omkring munden og få barnet til at slikke sig om munden. 
få barnet til at puste sæbebobler, puste til små kugler. Google mundmotorik, så kommer der en masse op. 
syng alfabetet, i kan øve bogstaver - ikke for at dit barn skal kunne alfabetet om lille, men for at dit barn kan høre deres forskellige lyde. 

Jeg ville få tjekket om de dræn ligger som de skal, eller der evt skal nye i. - der kan også været ophobet sekret i øret som stopper vejen.

Tak for de super gode råd. Jeg kendte slet ikke til mundmotorik. Det skal vi helt sikkert dyrke mere af herhjemme. Mange tak

Anmeld Citér

19. januar 2023

StineW79

Profilbillede for StineW79

Min den yngste, som nu er 10 år, var et rigtig "vrøvlehovede" da hun var lille.

Hun havde udtale vanskeligheder og stammede, så der var flere ting, der drillede.

Jeg tog flere gange fat i pædagogerne, på hendes stue, men de var lidt ARRR lade os se tiden an.

Jeg endte med at tage fat i en af de andre pædagoger i børnehaven, som min ældste også havde haft, som stuepædagog, og bad hende tage et kig på hende. Det gjorde hun gerne og derefter gik det ret hurtigt, med at hun kom til talepædagog.

Hun fik et par timer om ugen, hvor hun sku lege med pædagogen, hvor de øvede lyde og legede mundmotorik lege.

6 mdrer Inden hun startede i 0 klasses, startede hun ved en stammepædagog, som i starten kom 1 gang om ugen oven lavede opgaver med hende, øvede forskellige teknikker osv.. 

Samtidig har vi har "lektier og opgaver" for herhjemme, som vi har leget med hende.

Hun blev afsluttede ved både tale og stammepædagog i midten af 1 klasse.

Det hjalp hende helt fantastisk,  og gave hende lidt extra selvtillid.

Hendes sprog gar aldrig været et problem, I forhold til at få venner, nok nærmer det modsatte. Hun har altid været super god til at aflæse andre mennesker, og er stædigt blevet ved, indtil hun har gjort sig forståelig.

Vi har også i mange år, været nød til at være hendes oversætter. Og især har vi oplevet at folk afsluttede hendes sætninger, med gæt på, hva hun ville sige, fordi hun stammede. Her har vi været nød til at bede dem om, ik at afbryde hende, fordi hun ska have lov til at sige sætningen færdig selv osv.

Dette har folk generelt været gode, til at tage til sig!

Hun går nu i 4 klasse, hun stammer ik mere, dog kan det lige snige sig ind, hvis hun er super træt.

Hun har stadig ord, der kan drille. Feks kan FORDI stadig blive til SIDI osv.

Inden sommerferien til  2 klasse,  lage vi mærke til at hun ik rigtig ku læse, som de andre i hendes klasse. Min herinde er lære, og fik hende til at tjekke hendes læsefærdigheder. Hun var LANGT bagud.

Jeg tog fat i hendes klasselærer, og bad hende følge op på det.

Det var godt jeg gjorde det, for som det ser ud lige nu, i 4 klasse, læser hun som en der lige er startet i 0 klasse.

Hun går til læse træning 2 gange om ugen ad 1 time ad gangen. Hun har fået extra udstyr til computeren, der hjælper hende, med aflæse tekster, i opgaverne og andre apps, som hjælper hende i hverdagen.

Hun et super godt med i skolen, og er blevet rigtig glad for hendes hjælpemidler. Hun var selv lidt bekymret over, om de andre ville drillende, I starten og ville ik bruge dem i undervisningen. Men hendes venner og klassekammerater har været helt fantastisk og de hjælper hende gerne, hvis noget er svært.

Der er lavet undersøgelser, som viser en klar sammenhæng, mellem tale/stemningen, og feks ordblindhed, da de har svære ved at høre bogstaverne i ordet, når man har svært ved udtale dem.

Det blev et lidt langt svar, men håber det ka berolige dig lidt, I forhold til talevanskeligheder. Vh Stine 

Anmeld Citér

19. januar 2023

AnoMor

Anonym skriver:

HOLD DA OP, det er præcist sådan, at sætningerne også udtales her. Det der, kunne helt oprigtigt være noget, som kom fra mit barn, hihi. 

De har sagt i børnehaven, at der lige nu ikke er behov for en talepædagog. Men tænker selv, at det da snart må være nødvendigt. 
Frygter lidt at sproget måske også gør, at de andre børn ikke vil lege, fordi mit barn er så utydelig i sin kommunikation og ikke altid kan gøre sig forståelig. 

Jeg ville ikke være bekymret for om om de andre børn ikke vil lege pga sproget. Tænk på vuggestuen hvor alle børnene snakker uforståeligt. De leger alligevel. Børn har deres eget sprog og de forstår hinanden meget bedre end vi gør.  

Jeg ville have tiltro til pædagogerne hvis de ikk mener det er nødvendigt endnu.

Anmeld Citér

19. januar 2023

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Din besked er en kæmpe lettelse. Dejligt at læse  Jeg tror nok, at det var det her, jeg havde brug for at høre, at man sagtens kan trives og indhente det, selvom man i starten kan have lidt vanskeligheder. Jeg laver alle mulige skræmmescenarier oppe i hovedet om, at hun så aldrig kommer til at trives, fordi andre børn ikke kan forstå hende, og hun ikke egner sig til at komme i skole. Når jeg så samtidig skriver dette, kan jeg egentlig godt se, at det er en værre omgang fis, og (forhåbentligt) en masse unødvendige bekymringer. 

Den mellemste har også svært og jeg var også bekymret for om han ville få venner i børnehaven.. han har 2 drenge der altid har snakket væsentligt bedre end ham som bare forstår ham.. og den ene har endda haft at han oversatte for vores søn hvis de andre børn ikke forstod hvad han sagde..

jeg er glad for at det kan hjælpe med at give ro :)

jeg ved selv hvor svært det er når man står i det..

den ældste og mellemste har haft talepædagog på besøg i børnehaven.. den mellemste har vi et forløb i gang lige nu hvor vi har særlig fokus på ord der starter med K.. og så fortalte jeg talepædagogen at han f.eks. ingen problemer har med at sige Krokodille helt rent.. med at sige Kop er svært.. og det hjalp hende med at forstå hans udfordring bedre for ofte er det faktisk endnu sværere med flere konsonanter efter hinanden..

det handler om at man skal skifte "den dårlige vane" de forkerte ordlyde er.. men det tager tid oppe i hjernen at lære de nye vaner og holde fast i dem... ligesom det gør for os andre hvis vi selv skal ændre en vane...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.