Hvad kan man forvente af en 3-årig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.056 visninger
15 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. januar 2023

Anonym trådstarter

Go’aften. 
Mit barn på 3 år taler overhovedet ikke tydeligt og det er primært hans far, bedsteforældre og jeg, der forstår hende. Kan man forvente det i den alder, at de taler klart og tydeligt? Og så er hun ret dårlig til at forklare sig, når vi stiller hv spørgsmål. Vi øver, men det er som om, at hun ikke bedres. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2023

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Go’aften. 
Mit barn på 3 år taler overhovedet ikke tydeligt og det er primært hans far, bedsteforældre og jeg, der forstår hende. Kan man forvente det i den alder, at de taler klart og tydeligt? Og så er hun ret dårlig til at forklare sig, når vi stiller hv spørgsmål. Vi øver, men det er som om, at hun ikke bedres. 

Det er så forskelligt fra barn til barn. Min ældste snakkede fuldstændig rent da hun var 2.

Min yngste på 3 år snakker stadig ikke helt rent og selv mormor, som vi er meget sammen med, kan have brug for oversættelse. Hun har hele tiden været lidt forsinket i sit sprog, men det er slet ikke noget der bekymrer.

Anmeld Citér

18. januar 2023

Anonym trådstarter

MamaGulloev skriver:

Det er så forskelligt fra barn til barn. Min ældste snakkede fuldstændig rent da hun var 2.

Min yngste på 3 år snakker stadig ikke helt rent og selv mormor, som vi er meget sammen med, kan have brug for oversættelse. Hun har hele tiden været lidt forsinket i sit sprog, men det er slet ikke noget der bekymrer.

Tror du at det kan nås at indhentes inden skolealderen? Det er nok min største bekymring 

Anmeld Citér

18. januar 2023

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Tror du at det kan nås at indhentes inden skolealderen? Det er nok min største bekymring 

Uden at kende din datter og hendes sprog er det svært at spå om. Men jeg er ikke bekymret for min datter selvom hun stadig siger "baset" i stedet for tablet og bruger andre selvopfundne ord osv. Jeg tænker at hun nok skal nå det.

Anmeld Citér

18. januar 2023

Soonmom

Anonym skriver:

Som overstående meget forskelligt.

Når hun har gået i børnehave noget tid, sætter de talepædagog på hvis de er bekymret

Jeg har et ørebarn som skal i skole nu, som man lige skal spore sig ind på før man forstår ham, jeg er ikke bekymret , da han så har andre taktikker for at gøre sig forståelig

Anmeld Citér

18. januar 2023

Anonym

Min 3 årige niece snakker rent og som et vandfald.. 

Vil det være en ide at få tjekket ørene?

Anmeld Citér

18. januar 2023

Anonym trådstarter

Ja der er dræn i ørene. Det blev isat for snart et år siden. Hvordan kan man hjælpe med at styrke sproget yderligere?

Anmeld Citér

18. januar 2023

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Go’aften. 

overhovedet ikke hvis du spørger mig..

alle 3 drenge herhjemme er og har været bagud på det sproglige...

uden anden forklaring end sådan er der bare nogen der har det..

er hun fremme på andre områder? f.eks. motorisk?

hjerner udvikler sig forskelligt..

nogen bliver hurtigt gode til at læse og skrive og snakke.. andre bliver hurtigt gode til at hold styr på kroppen og dens bevægelser og hoppe med samlede ben osv..

vores den ældste var det kun mig frem til han blev ca. 4.5 der forstod fuldt ud.. det er virkelig vendt.. han går i 3 klasse og læser LIX svarende til 7.klasse uden problemer.. han er så langt fremme at da de nu har projekt og skulle vælge EN bog af en bestemt forfatter de skulle læse i løbet af måneden fik han besked af læreren om at vælge 3 for ellers ville han nå at læse færdig nærmest før de andre kom i gang.. han er øverst i begge paralelklasser i dansk, engelsk og matematik hver gang de laver de der tests.. til gengæld er der ikke lige så god balance i kroppen som der er på nogen af de andre børn i klassen...

Anmeld Citér

18. januar 2023

Anonym

Anonym skriver:

Ja der er dræn i ørene. Det blev isat for snart et år siden. Hvordan kan man hjælpe med at styrke sproget yderligere?

Læs bøger, sæt ord på ting, også små dagligdagsting, se en ssssky. Sig bogstavslydende tydeligt. 
Pege bøger med f.eks bondegård osv er en god ting. Tal om hvad i ser, en bil, en hund, vil du have en banan osv. vis en banan samtidig. 
Stimuler dit barns mund - få barnet til at fange rosiner på bordet med munden uden brug af hænderne, drik med sugerør, put nutella omkring munden og få barnet til at slikke sig om munden. 
få barnet til at puste sæbebobler, puste til små kugler. Google mundmotorik, så kommer der en masse op. 
syng alfabetet, i kan øve bogstaver - ikke for at dit barn skal kunne alfabetet om lille, men for at dit barn kan høre deres forskellige lyde. 

Jeg ville få tjekket om de dræn ligger som de skal, eller der evt skal nye i. - der kan også været ophobet sekret i øret som stopper vejen.

Anmeld Citér

18. januar 2023

AnoMor

Anonym skriver:

Go’aften. 

Hvad der er normalt vil jeg ikke gøre mig klog på. Men min dreng talte også meget utydeligt i den alder. Han talte i vokaler. Dvs hvis han skulle sige “den er gået i stykker” sagde han “æ ea åe i øgger” lidt svært at skrive hans sprog men tænker du forstår  

han kom til talepædagog da han startede i børnehave og efter 4-6 måneder ca så talte han rent. Han har intet med sproget idag  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.