Vægtøgning under graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.679 visninger
16 svar
3 synes godt om
17. januar 2023

Anonym trådstarter

Jeg er pt. 16 uger gravid, og "normalvægtig."

Jeg har egentlig ikke tænkt så meget over det med vægtøgning, lever nogenlunde som jeg plejer. Jeg har ikke en vægt derhjemme, så derfor er det ikke noget jeg holder øje med. 

Jeg tabte to kg under første trimester pga madlede, men har taget dem på igen plus lidt ekstra tror jeg.

Mine forældre og særligt min mor, lader dog til at gå meget op i det. Hun bliver ved med at sige ting som, der er ingen grund til at tage så meget på som folk gør, eller du skal bare være glad for at ikke har taget så meget på endnu. Eller alt hvad du tager på nu, kommer du bare til at slås med senere. 

Det er begyndt at gå mig lidt på. Skal høre om det næsten hver gang vi ses. Jeg har prøvet at sige, at det ikke er vigtigt for mig. Kun at baby er sund og rask, og at det ikke er min vægt der betyder noget i sidste ende. Men hun lader slet ikke til at kunne forstå det. 

Hun tog kun 6-8 kg på da hun ventede mig selvom hun var slank. Jeg var en ret lille baby på 2100 g. Det virker som om hun tror at alt andet er unødvendigt. 

Er der andre af jer med pårørende som også kommenterer på jeres vægt eller andet lignende? Hvordan tackler i det? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. januar 2023

AnoMor

Anonym skriver:

Jeg har egentlig ikke tænkt så meget over det med vægtøgning, lever nogenlunde som jeg plejer. Jeg har ikke en vægt derhjemme, så derfor er det ikke noget jeg holder øje med. 

Jeg tabte to kg under første trimester pga madlede, men har taget dem på igen plus lidt ekstra tror jeg.

Mine forældre og særligt min mor, lader dog til at gå meget op i det. Hun bliver ved med at sige ting som, der er ingen grund til at tage så meget på som folk gør, eller du skal bare være glad for at ikke har taget så meget på endnu. Eller alt hvad du tager på nu, kommer du bare til at slås med senere. 

Det er begyndt at gå mig lidt på. Skal høre om det næsten hver gang vi ses. Jeg har prøvet at sige, at det ikke er vigtigt for mig. Kun at baby er sund og rask, og at det ikke er min vægt der betyder noget i sidste ende. Men hun lader slet ikke til at kunne forstå det. 

Hun tog kun 6-8 kg på da hun ventede mig selvom hun var slank. Jeg var en ret lille baby på 2100 g. Det virker som om hun tror at alt andet er unødvendigt. 

Er der andre af jer med pårørende som også kommenterer på jeres vægt eller andet lignende? Hvordan tackler i det? 

Jeg var lettere undervægtig da jeg var gravid med min søn. Jeg tog 16 kg på og tabte de første 11 kg den første måned efter jeg havde født. De sidste 5 kg har fået lov at blive. For det kunne jeg snildt tåle. 

jeg oplevede ikke nogen der kommenterede på min vægt som sådan. Ikk andet end at jeg havde fået rundere kinder og det klædte mig. 
men havde jeg stået i dit sted med en der konstant sagde den slags til mig. Så havde jeg direkte bedt vedkommende om at klappe i og passe sin egen butik. Min krop - min mening. Har ikk behov for andres meninger om min krop generelt. 

Anmeld Citér

17. januar 2023

Sjæleven

Profilbillede for Sjæleven

Jeg tog 18 kg. på og tabte det hele nemt + et par coronakilo der var kommet inden graviditeten. 
Jeg var normalvægtig. 

Jeg var selv optaget af om jeg tog for meget på, men jeg havde en ulidelig kvalme hele vejen, som gjorde at jeg var nødt til at spise konstant, fx flødeis. 

Barnet vejede knap 4,5 kg. 

Jeg skriver dette for at sige at du ikke skal være bekymret uanset hvad andre påstår eller siger. De kan pakke sammen

Anmeld Citér

17. januar 2023

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4
Anonym skriver:

Du vil altid opleve at der er nogle der vil kommentarer på din vægt mm. Alle andre der kommentarer på din vægt kan ha en ond mening. Den eneste i verden der vil dig det bedste er udlukkende KUN DIN MOR. 

Hun har ret i at det overskydende vægt kan du ende med at skulle slås med senere. Som du beskriver lyder det ikke til at du har taget rigtig noget på, men tror din mor prøver ikke at sige at du er overvægtig nu. Men hun gøre dig opmærksom på det, da hun jo ved du lige er knap startet på andet trimester og du har stadig mange uger endnu. Self du skal spise op til flere gange om dagen men lad være med at spise for 2 som myten siger.

Anmeld Citér

17. januar 2023

Linlin2022

Jeg tog hhv 10, 17+ (stoppede med at veje mig da jeg kom over 70 kg) og 15 kg. Normalvægtig alle gangene. Jeg har ikke hørt nogen kommentere det nogen af gangene heldigvis. Men hvis jeg havde havde de bare fået at vide at det kom virkeligt ikke dem ved. 
tabte hurtigt de 10 kg og mere efter den første, de sidste 5 af de 17 kom til at tage laaang tid, men jeg gjorde heller ikke det store aktivt.

hold fast i din egen mening!

Anmeld Citér

17. januar 2023

Llm

Kender det sååååå godt bare med det modsatte. 

Jeg var lidt overvægtig inden graviditet og jeg har ikke haft kvalme men bare ingen appetit og slet ikke af den søde slags, som nok var grunden til jeg var overvægtig. Jeg er 35 uger henne og har ikke taget på men tabt 7 kg. Baby er vurderet til at veje gennemsnitligt, altså lige det som den skal og alligevel skal jeg høre fra alle at jeg godt nok er lille. Jeg har kun en lille mave. Alle siger til mig at man godt nok ikke kan se at jeg skal føde om 2 til 5 uger. 

Det gik mig ret meget på i starten fordi jeg så blev bange for at baby blev for lille men jordmoder siger at baby nok skal tage det som hun skal bruge. 

Jeg siger faktisk nu at jeg og baby er den størrelse vi skal være og så er den lukket. 

Det er altså normalt at tage på og især når man ikke har noget ekstra, så jeg synes du skal lytte til fagfolkene og finde ro i det og evt. på en pæn måde sige til din mor at alt er som det skal være og hun ikke skal bekymre sig om din vægt

Fortsat godt graviditet

Anmeld Citér

22. januar 2023

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar. Det er rart at høre andres erfaringer med det. 

Jeg har første besøg hos jordemoder her d. 30., så tænker at jeg vil tale med hende om det. Tror min mor lytter mere til en professionels ord end til mine. 

Jeg havde håbet på jordemoderbesøg lidt før 18+0, for emnet har fyldt en del her i den første del af graviditeten. Men de har vel travlt lige som resten af det offentlige sundhedssystem. 

Det lyder i hvert fald på jer som om der ikke er noget at bekymre sig for. Må se om jeg også kan overbevise min mor om det.

Jeg vejede mig her i torsdag, og der vejede jeg stadig 69 kg, så har stadig samme vægt som før jeg blev gravid. Det er bare så irriterende hvordan andre, og i mit tilfælde særlig min mor, kan få mig til at føle at jeg er tyk...

Anmeld Citér

22. januar 2023

B&J

Første gang 15kg

Anden gang 12 kg

Og lige så snart jeg har født og 2-4 uger efter var det smidt igen og jeg er overvægtig.

Jeg spiser ikke mere ind jeg plejer og alm da jeg ved vi har sukker syge i familien. jeg ammer heller ikke så det er ren baby og væske og foster vand osv.

Mine børn vejede 2810 dreng 2 uger før & 2780 pige 1 måned før.

Så længe mine børn tog på og var sunde og raske og jeg tager det roligt og jeg hoppede heller ikke på vægtigt kun ved lægen 

Anmeld Citér

22. januar 2023

Darling

Jeg tog 8 kg på i min graviditet, jeg havde madlede i 6 måneder og jeg var overvægtig før jeg blev gravid

Anmeld Citér

22. januar 2023

Jixy

Profilbillede for Jixy

Det lyder til du skal være mere klar i mæglet over for din mor, så hun forstår at hun ikke bliver ved med at kommenterer på det. 
Det er helt ok at tage på når man er gravid, og baby, fostervand mv. vejer jo også. 
Det er ikke noget hun skal kommenterer på hele tiden.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.