Dele fødselsoplevelse 2. gang vs. 1. gang

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Var din 2. fødsel nemmere?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

5.855 visninger
15 svar
12 synes godt om
16. januar 2023

Filippa2018

Hej

Jeg vil høre om der er nogen der vil dele deres 2. fødsel (gerne vaginal) i forhold til deres 1. fødsel? Jeg havde selv en klassisk lang og smertefuld/overvældende fødsel 1. gang. Jeg har termin om et par uger og søger lidt historier til at spore mig ind på fødslen og stemningen omkring det igen

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. januar 2023

Fnulle

Profilbillede for Fnulle

Min første var en maratonfødsel med lang optakt og masser af indgreb (epidural, vedrop mv) 43 timer fra første ve. Jeg var så udmattet til sidst. 

2. Fødsel var helt anderledes. Regelmæssige veer fra start. 2,5 time fra første ve. Fik kun ilt. Var helt frisk og klar i hovedet bagefter. 

Held og lykke med din forestående fødsel

Anmeld Citér

16. januar 2023

Optimom

Profilbillede for Optimom

Første gang 14 timer, epidural, vedrop, pludselig 8 mennsker på stuen og baby blev taget med cup.

Anden gang 6 timer med veer der kunne arbejdes med, en hyggelig fødsel.

Held og lykke med din fødsel

Anmeld Citér

16. januar 2023

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Lidt det samme her.

Første gang tig det 30 timer fra første ve. Fik epiduralblokade og endte med at få ham taget ud med kop. Fik en meget stor bristning og mistede en del blod. Vi var indlagt et par dage bagefter.

Anden fødsel gik i gang med første ve kl 7 om morgenen efter en god nats søvn. Baby er født kl 11. Fuldstændig efter en snor - selvom det også gør pænt ondt at føde så hurtigt.

Anmeld Citér

16. januar 2023

Agma

Profilbillede for Agma

Min første fødsel var lang, smertefuld og generelt bare svær at være i. Endte med sugekop og en træks bristning.  
Anden fødsel var en drøm. 4 timer fra første ve, 1, 5 time i aktiv fødsel, fødte i vand og fik ingen bristninger. 
Rigtig god fødsel, krydser fingre for at det går lige som du ønsker

Anmeld Citér

16. januar 2023

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Min første var lang og hård. Men stadig en god oplevelse. Jeg blev sat i gang 12 dage over termin med angusta-piller. Fik veer ca 12 timer efter første pille, som var kraftige uden meget pause fra start. Kom ind på fødegangen hvor jeg ikke var åbnet nok og kom hjem. Vi var dog kun hjemme og vende, da jeg ikke kunne holde veerne ud. Da vi kom ind igen, blev vi indlagt på fødestuen. Herfra gik der 14 timer inden jeg var klar til at presse, og her var jeg igennem stort set alle former for smertelindring, inden jeg fik en epiduralblokade og fik hvilet lidt. Det tog herfra 2 timer at presse ham ud. Han havde det dog fint undervejs, så der var ikke snak om anden hjælp til forløsning. Jeg fik en stor 2. grads bristning. 

Anden gang gik fødslen i gang selv 12 dage over termin. Var hjemme med tiltagende veer i ca 4 timer. Kom ind på fødegangen, hvor veerne gik lidt i stå igen. Men da de først kom i gang igen, var de meget kraftige. Prøvede igen alle former for smertelindring, men endte igen på epidural. Nåede dog ikke at have den ret længe, da jeg hurtigt åbnede mig det sidste, og han blev presset ud på få presseveer. Fra vi kom ind på hospitalet til han var ude, gik der ca 6 timer. Fik et enkelt sting.

Tredje gang startede igen med veer hjemme. Vi tog på sygehuset efter 4 timer og valgte at få epidural igen med det samme. Herefter ingen smerter og jeg sov stort set indtil jeg var fuldt åbnet og kunne presse hende ud på få presseveer. Den nemmeste fødsel ever. Tror ikke jeg sagde av på noget tidspunkt, og min mand kunne sove under hele udvidelsesfasen også, så han var også frisk til det sidste træk. Ingen bristning heller. Det bedste valg for mig at tage epiduralen fra start

Anmeld Citér

16. januar 2023

Linlin2022

1. Gang: 37+6 gik vandet i sengen kl 5.30 - fik veer omkring kl 7.30. vi tog på Skejby kl 11. Han blev født kl 17.10. Nem fødsel.

2. gang: 40+0 mærkede jeg allerførste ve omkring kl 5.30. Kl 7 vækker jeg manden og siger han skal køre den ældste i børnehave. Omkring 7.45 kører vi mod Skejby. Han blev født 10.05. Husker denne fødsel som mere smertefuld, men den var også hurtigere. 
- og Så blev storebror i øvrigt hentet 15.30 fra børnehaven. Perfekt

3. Gang var helt anderledes. 40+6 var jeg til jordemodertjek. Vi aftaler videre forlød med evt igangsættelse ugen efter. Sent på eftermiddagen begynder jeg at få småveer men de kommer som vinden blæser både i styrke og varighed. Sådan fortsætter det i 5 timer hvorefter jeg beslutter at ringe til Skejby. De vil gerne se mig. Vi kører drengene (som er faldet i søvn) ind til min mor og kommer ud på Skejby kl 22.45, bliver undersøgt og ender med at blive. De havde ikke travlt den aften/nat  De tager vandet. Og hun er født 02.51. Mærkeligste fødsel men mindre smertefuld end drengenes. 

Anmeld Citér

17. januar 2023

BG17

Profilbillede for BG17

1. gang gik vandet kl. 21.30. Da vi nåede sygehuset, var jeg 9 cm åben. Baby sad skævt og skulle roteres ordentligt i bækkenet. Jeg fødte om natten kl. 4.30. 

2. gang gik vandet også som det første, og jeg fødte 1,5 time senere. Fødslen gik meget stærkt og jeg var 10 cm åben, da vi nåede frem til sygehuset. 

God fødsel til dig inden længe

Anmeld Citér

17. januar 2023

2017morigen

Jeg syntes klart at anden gang var den nemmeste og bedste men hvis du spørger din sundhedsfaglige så var nr 2 klart den som var mest problematisk. Begge gange fik jeg vandafgang uden veer til forskel kunne der ventes på veer første gang men ikke anden gang.

Ved nr 1 var det stort set det eneste af mine ønsker og håb til fødslen jeg fik opfyldt at det blev en vaginal fødsel. Det blev med ve drop og en epi. Jeg havde desværre bivirkninger så jeg havde ingen kontrol over mit ene ben, så i over 6 timer kom jeg ikke af fødselslejet og fik hjælp til at vende og dreje mig. Fra vandet gik til fødsel knapt 26 timer, ophold på fødegangen før fødsel knapt 14 timer. Så alt i alt en langvarig oplevelse. Var indlagt i 3 dage pga kather, første gang fødsel. Skulle være der mindst 1 døgn pga antibiotika under fødslen.

Anden gang var vandet grønt da jeg kom til tjek på fødegangen og der var en del drama da jeg kom på fødestuen da babys kurve var rigtig dårlig, som i meget akut ks, hvis den ikke rettede sig med det samme. Det gjore den heldigvis. Så det blev en leg med at skrue op og ned for ve droppet alt efter hvad kurven sagde. Det endte ud med en skalp ph da jeg var omkring 3cm åben efter nogle timer, da de var bange for at baby ikke kunne tåle at være i fødsel ret meget længere. Baby havde flere ressourcer så vi kunne forsætte med vaginal fødsel. Og så gik det stærkt af en eller anden årsag - baby blev født Ca 45min efter skalp ph. Jeg blødt lidt mere end tilladt men heldigvis mindre end det er udløser en tur på operationsbordet. Vi kørte hjem Ca 5 timer efter fødslen. Tidsmæssigt så gik der Ca 7.5 time fra vandafganf til fødsel. Ca 5 timer på fødegangen til fødsel.

Jeg tror at fødsel nr 2 blev den bedste fordi jeg var mere forbedret på at det måske ikke gik som jeg ønskede og ar der var bedre tid til mig og de var bedre til at lytte på mine ønsker, selv om de ikke kunne opfylde dem.

Anmeld Citér

17. januar 2023

Liland

Profilbillede for Liland
Filippa2018 skriver:

Hej

Jeg vil høre om der er nogen der vil dele deres 2. fødsel (gerne vaginal) i forhold til deres 1. fødsel? Jeg havde selv en klassisk lang og smertefuld/overvældende fødsel 1. gang. Jeg har termin om et par uger og søger lidt historier til at spore mig ind på fødslen og stemningen omkring det igen

1. Fødsel: 

Vandet gik kl. 3, første ve kl. 7 og fødte 11.18, efter klip, bistik og en kaotisk omgang vestorm.

Jeg røg direkte på operationsstuen, da jeg blødte voldsomt, så jeg så først min datter da hun var 5 timer gammel.

2. fødsel 

Stille og rolig optakt med plukveer om aftenen.

De blev regelmæssige kl halv 6, med kun 5 min Imellem. Landede på sygehuset kl. 6.20 og fødte 50 min. Senere, kun med lidt lattergas som hjælp. En fantastisk fødsel der var langt mere rolig og kontrolleret end første gang.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.