Matti eller Buster

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. januar 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Lillehjerte skriver:

Måske var det en kommentar til mig omkring associationer? Jeg har selv en Emil Ja man tænker da nemt på Emil som en lille dreng fyldt med narrestreger, men det er dog så normalt et navn. Modsat Buster som ikke er særlig udbredt. Så kommer jeg kun til at tænke på Buster Oregon Mortensen.

Det var en opfølgning på min foregående kommentar, som er en reaktion på flere af de indlæg, der karakteriserer Buster som et “ikke-voksent” navn, vist primært pga. Reuters roman og filmen. 

Jeg er sikker på, at mange opfattede Emil som et “barnligt” navn, da det fik ny popularitet i forbindelse med Lindgrens bøger. Og så blev Emil’erne teenagere og siden voksne, og i dag opfattes det vel som et “all-over” navn. Men det har jo haft stigende og dalende popularitet igennem tiden som alle andre navne. 
Buster har mig bekendt aldrig været så udbredt - jeg kan kun komme i tanker om Buster Larsen - men det er i stigning ifølge statistikken, og det kan være et modenavn om fem eller ti år. Jeg havde fx aldrig troet, at et navn som Storm ville blive populært nogensinde, men nu er det relativt almindeligt. 

Min pointe er bare, at det er umuligt at spå om, hvilke navne, der med ét bliver taget op igen efter mange års ikke-popularitet - altså, hvad der bliver “normalt” - og at det er meget kortsigtet kun at forholde sig til et navns udbredelse fx de seneste ti år. Og navnet Buster er jo ikke opfundet af Bjarne Reuter, men har været kendt i DK i mange, mange år. Så mon ikke Buster har lige så gode chancer for at blive et relativt udbredt navn, som Emil havde det, da det blev taget op igen - uden kun at blive forbundet med en figur fra en børnebog? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.