Anonym skriver:
Min søn har en klassekammerat, som jeg er ved at være træt af. Hver gang drengen er herhjemme, så skal alt altid være en konkurrence. Hvis min søn har noget legetøj, så har klassekammeraten altid noget, der er vildere/større/dyrere. Og det er ift alt - vores hus, vores bil, hvor høj en eller anden er (så kender han en, der meget højere) osv osv. Min søn bliver nogen gange lidt stille, når kammeraten altid skal overgå ham eller os andre. Uanset hvad vi siger.
Kender I andre sådan nogen børn? Jeg forstår ikke hvorfor han gør det?
Vi vil jo gerne lytte på ham, også uden at han altid skal konkurrere.
Drengen er enebarn. Kan det have noget at sige?
Jeg forstår det bare ikke
Min søn havde en klassekammerat, der var på samme måde. Den midterste af tre brødre, som alle havde et enormt fokus på tings værdi, at have det dyreste af alting - og på, hvad vi voksne tjente, hvilke biler, vi kørte i, hvad vores hus var værd osv. osv. Det var helt absurd. Da en mor til en anden dreng i klassen stoppede som ansat frisør og åbnede sin egen salon, spurgte han hende - 10-11 år gammel - hvad hendes omsætning var på
I dette tilfælde kom det helt tydeligt hjemmefra. Brødrenes far havde egen virksomhed og tjente godt, og det var noget, de talte enormt meget om derhjemme - altså hvad folk tjente.
Hold op, hvor var det synd for de børn! De var ærligt talt utålelige, og alle tre var upopulære blandt klassekammeraterne, som syntes, de var nogle blærerøve.
Havde jeg kendt forældrene bedre, ville jeg nok have forsøgt at tale med dem om det. Og havde det været en nær ven af min søn, ville jeg helt sikkert være gået ind med nogle små, velmenende kommentarer - “Ja, det er en gammel bil, vi har, men vi er godt nok glade for den!” - “Nej, J (min søn) har ikke den nyeste/største/dyreste mobil/cykel/legetøjsting, men synes du, det er meget vigtigt?” - og så spore snakken ind på noget andet.