At holde energien gennem dagen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.496 visninger
11 svar
3 synes godt om
10. januar 2023

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Kære alle.

Jeg arbejder som folkeskolelærer, har tre børn  på 1, 5 og 8. Min mand er på barsel med den lille.

Jeg tror måske, jeg godt kunne passe ind i kategorien ‘sensitiv’ og på den måde er det nok ikke lige verdens bedste job at være omgivet af børn hele dagen. Dog er jeg glad for det.

Men mit problem er, at jeg er så træt og udkørt, når jeg kommer hjem fra arbejde. Jeg kan ikke overskue at lave noget ordentligt med børnene de fleste dage. Energien kommer ofte igen efter aftensmaden, hvor der så skal puttes osv. 

Men ih, hvor gad jeg godt, at jeg ikke havde totalt nedtur energimæssigt der om eftermiddagen. Jeg ved ikke, om jeg skal spise anderledes, tage en pause eller hvordan jeg skal få lidt mere overskud i de timer. 

Jeg er ikke træt på den måde på arbejdet når jeg fx har lange dage - det kører bare derudaf. Og så kommer jeg hjem og falder helt sammen. Jeg bliver også nogle gange trist, fordi overskuddet mangler - og sur andre dage. Det synes jeg bare er så nederen over for børnene. Så jeg gad så godt at have lidt energi at give af, der sidst på dagen.

Er der nogen, der har nogle gode råd?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. januar 2023

Meyer

Profilbillede for Meyer

Jeg er også folkeskolelærer og har tre børn. Det der har hjulpet mig meget og giver mig energi, er at jeg har en halv time som er min når jeg kommer hjem. Jeg bruger den i sofaen, man må gerne sætte sig sammen med mig og se noget i TV, men det er min tid så ingen bliver servicerer.

Da pigerne var små havde jeg ordnet eftermiddags snak om aften, så når vi kom hjem fandt jeg det frem plus tegnefilm, så slappede vi alle af en halv time tid. Så var vi klar igen.

Anmeld Citér

10. januar 2023

Panther

Profilbillede for Panther

Måske du skal træne lidt? 20 min hver anden dag - det får du energi af. Spiser du mad der giver dig langtidsholdbar energi? 

Anmeld Citér

10. januar 2023

Dutelidut

Tak for gode råd
Jeg løber 2-3 gange om ugen - bare korte ture.
Jeg synes faktisk godt det kan være lidt svært med mad der om eftermiddagen. Jeg spiser frokost med fx rugbrød og grøntsager eller rester fra aftensmad, men jeg er gerne sulten kl 14-15 stykker. Jeg har faktisk svært ved at finde en god snack, som mætter nok til at jeg føler jeg har mere energi, men ikke så meget, at jeg mister appetit til aftensmad, der gerne ligger 17:30. 

Hvad spiser I andre der om eftermiddagen?

Anmeld Citér

10. januar 2023

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Har du altid haft det sådan eller er det kommet snigende? Måske su skulle tjekke om du mangler vitamin eller har udfordringer med dit stofskifte? Jeg har lavt stofskifte og det var særlig på trætheden det viste sig. 

Anmeld Citér

10. januar 2023

Panther

Profilbillede for Panther
Dutelidut skriver:

Tak for gode råd
Jeg løber 2-3 gange om ugen - bare korte ture.
Jeg synes faktisk godt det kan være lidt svært med mad der om eftermiddagen. Jeg spiser frokost med fx rugbrød og grøntsager eller rester fra aftensmad, men jeg er gerne sulten kl 14-15 stykker. Jeg har faktisk svært ved at finde en god snack, som mætter nok til at jeg føler jeg har mere energi, men ikke så meget, at jeg mister appetit til aftensmad, der gerne ligger 17:30. 

Hvad spiser I andre der om eftermiddagen?

Spiser ikke så tit eftermiddagssnacks, men hvis jeg gør, er det tit gulerødder, æble, banan eller nødder.

Er det mest en mental eller en fysisk udmattelse?

Anmeld Citér

10. januar 2023

Maricella

Profilbillede for Maricella

Kl 14-16 spiser vi (mig og børnene) altid mættende mad, alt fra 1 til 4 skiver rugbrød med pålæg + grønt. Der er ingen af os der kan holde energien oppe på lidt grønsager og en håndfuld nødder. Min mand spiser ikke fra frokost til aftensmad (og han har også energidyk)

Nogle gange påvirker det apetitten til aften ja, men helt ærlig? Så har vi bare en lækker frokost dagen efter. De fleste dage spiser vi dog fint aftensmad. Aftensmad her er mellem 17 og 18.30

Det der med at "gemme appetitten" oplever jeg er en rigtig dum ting for mit humør -for det er jo nu jeg har brug for energien og ikke om 2 timer. 

Anmeld Citér

10. januar 2023

Putteputte

Profilbillede for Putteputte

Jeg laver tit aftensmad til kl 16- 16:30 så kan vi spise tidligt og lege bagefter. Jeg spiser tit kun let frokost, så jeg er sulten når vi er hjemme ved 14-15 tiden. Ellers prøv med en proteinshake, det giver væske og energi

Anmeld Citér

10. januar 2023

Dutelidut

Tak for jeres gode råd. Vi har tidligere eksperimenteret med tidligere aftensmad - det er også godt for børnene, fordi de har mere overskud til at smage nyt fx. Det skal vi vist tilbage til - det havde jeg helt glemt.

Og så er det også en god ide med et mentalt break når jeg kommer hjem. Det er helt klart mental udmattelse og ikke fysisk. Jeg har hørt nogle lærere bruge udtrykket ‘relationstræt’ - det tror jeg passer meget godt.

Jeg tror ikke, det handler om vitaminer osv. Jeg tror mere, jeg bare har mentalt overload, og jeg er nok en type, der let bliver kørt lidt flad.

Men fedt med gode, brugbare råd. Tak

Anmeld Citér

11. januar 2023

CKJ

Profilbillede for CKJ

Jeg har også tre børn og er pædagog - de har ca samme aldersspænd som dine, de er idag blot 5, 9 og 13. Jeg kan sagtens genkende den der manglende energi - særligt hvis jeg tænker fire år tilbage  jeg er stadig udmattet i mit hoved, fordi jeg også dr sensitiv. 
jeg tillader mig, som en anden skriver, at indtage sofaen flere eftermiddag - eller er alene om formiddagen inden jeg møder fx kl 10 - der aflevere min mand børnene og jeg kan lige trække vejret. Pauser er kodeordet for mig. 
hvad tænker du specifikt på, du gerne vil lave med dem om eftermiddagen? Mine er ofte trætte og vil faktisk gerne slappe af i sofaen …  jeg lavede vildt mange ting med den ældste - men har forliget mig med, at det ikke er vilkåret for de mindste. De er ligesom født med andre forudsætninger  

jeg tror du gør det så godt du kan - og det skal vi nogen gange huske, at det er godt nok! Og afslapning i sofaen er en mangelvare synes jeg

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.