Hvad skal man kunne i 0 klasse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.124 visninger
17 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. januar 2023

Anonym trådstarter

Jeg har en stille pige, som startede i O klasse i sommers. Hun kan stadig ikke nogle af bogstaverne - andet end hendes navn. Hun kan ikke lyde på nogle bogstaver. Hun trives socialt, men er ret bekymret for hendes udvikling.

Der har været megen sygdom og vikarer, og hendes lærer er ikke som sådan bekymret, men han har dårligt været der.

Er der nogen herinde der ved, hvad man skal kunne på nuværende tidspunkt i 0 klasse?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. januar 2023

AnoMor

Jeg har en stille pige, som startede i O klasse i sommers. Hun kan stadig ikke nogle af bogstaverne - andet end hendes navn. Hun kan ikke lyde på nogle bogstaver. Hun trives socialt, men er ret bekymret for hendes udvikling.

Der har været megen sygdom og vikarer, og hendes lærer er ikke som sådan bekymret, men han har dårligt været der.

Er der nogen herinde der ved, hvad man skal kunne på nuværende tidspunkt i 0 klasse?

Jeg fandt det her link på undervisningsministeriet. Det kan måske hjælpe

prøv evt at kunne spørgsmålet  der kommer masser vejledning op

https://www.uvm.dk/folkeskolen/fag-timetal-og-overgange/skolestart-og-boernehaveklassen/boernehaveklassen

Anmeld Citér

9. januar 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Kære du. Jeg synes at du skal tale noget mere med hendes lære og insistere på at dine bekymringer tages alvorligt. Jeg tænker ikke at det er unormalt at der er kæmpe spredning på eleverne halvvejs i 0. klasse (og jeg synes i øvrigt at det er nogle latterligt høje krav vi stiller så små børn overfor, men det er en anden historie). Min datter er samme klassetrin som din og følger fint med fagligt, og i forhold til de ting hun lærer, kan jeg godt synes at det lyder som om din datter skiller sig lidt ud og måske har brug for lidt ekstra opmærksomhed og støtte

Anmeld Citér

9. januar 2023

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Jeg tror virkelig at der er stor spredning på hvad børn kan når de går i 0. klasse. For mit barns vedkomne var der fokus på at lære at gå i skole i 0. Klasse - sidde stille og vente på tur, skift mellem aktiviteter, modtage og forstå en besked osv., men særligt fokus på hvordan man er sammen socialt. Det er først her i 1. klasse der er fokus på det rent faglige. 
Jeg tænker du skal kigge på din datter og se om hun trives i klassen, gør hun det så tænker jeg ikke du skal være bekymret. 

Anmeld Citér

10. januar 2023

Anonym

Jeg ville ikke bekymre mig om det rent faglige - min dreng går i 1. og kunne ærligt talt ikke meget for et år siden - og det skal de heller ikke kunne.

Han kager fortsat rundt i fx ugedagene, men har rykket sig meget på bogstaver og lyde her i 1.klasse - lige pludselig fangede han den ligesom, og nu læser han med stor fornøjelse - det er lidt vildt den forskel der kan komme på 3-4 mdr.

Det med konstant vikar synes jeg lyder mindre betryggende, skaber det ikke uro i klassen?

Anmeld Citér

10. januar 2023

Kastanje

Det lyder som om din datter skal have lidt opmærksomhed. Tal med skolen om din bekymring.

Herudover vil jeg også sige at hvis det var min datter ville jeg selv øve lyde med hende derhjemme. Find ting der starter med B hvad starter lampe med osv. Tror de fleste i mine sønners klasse kunne alle bogstaver og lyde samt kunne læse 2-3 bogstavs bøger i foråret i 0. Klasse.: må jeg få en is. Ib så en ko….. men der er stor spredning .. Min venindes datter læste Harry potter i 2. Klasse på dansk og hun læste dem på engelsk i 3-4. Klasse. .

Hvad gør du selv? Det her med at skolen udelukkende har ansvar for læring er i min optik misforstået. Jeg laver matematik og dansk med mine drenge løbende og den yngste læser godnathistorier for mig (9 år). 

Anmeld Citér

10. januar 2023

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Børn er så forskellige. 0.klasser er så forskellige. Nogle har meget fokus på det faglige, nogle mere fokus på at lære at gå i skole. 
Mine børn går på en fagligt meget ambitiøs skole - og nogle gange ville jeg ønske, at deres lærere lige gad slappe lidt af. Hvad har de dog så travlt for? Så jeg bliver helt glad over, at din datters lærer ikke er bekymret. 

Men hvis jeg var dig, ville jeg da tage en snak mere med læreren. Det lyder til, der har været lidt rod i starten af året med meget vikar osv - det er måske også grunden til, at det går lidt langsommere fagligt.

Det vigtigste er, at hun har det godt. Så har hun de bedste forudsætninger for at lære. Og så kan man jo lege en masse bogstavlege osv. Jeg ville først være bekymret for hende, hvis I har arbejdet en masse med det, og hun stadig ikke kan. Hvis det nu bare er fordi hun er mest fokuseret på at lege i skolen, og hun ikke har arbejdet med det - så er det jo klart hun ikke kan endnu ☺️

Anmeld Citér

10. januar 2023

Anonym trådstarter

Kastanje skriver:

Det lyder som om din datter skal have lidt opmærksomhed. Tal med skolen om din bekymring.

Herudover vil jeg også sige at hvis det var min datter ville jeg selv øve lyde med hende derhjemme. Find ting der starter med B hvad starter lampe med osv. Tror de fleste i mine sønners klasse kunne alle bogstaver og lyde samt kunne læse 2-3 bogstavs bøger i foråret i 0. Klasse.: må jeg få en is. Ib så en ko….. men der er stor spredning .. Min venindes datter læste Harry potter i 2. Klasse på dansk og hun læste dem på engelsk i 3-4. Klasse. .

Hvad gør du selv? Det her med at skolen udelukkende har ansvar for læring er i min optik misforstået. Jeg laver matematik og dansk med mine drenge løbende og den yngste læser godnathistorier for mig (9 år). 

Hvad gør jeg selv..Jamen jeg spiller lidt læringsspil med hende og laver ACB bøger. Læser godnathistorie hver aften og sørger for, at trods udfordringer, så ved hun at gør hun det bedste, så er det rigtig fint.

jeg synes, jeg prøver, men kommer tit til kort i forhold til at lære hende ting. Derudover synes jeg hun oftest er meget træt, når hun kommer hjem efter SFO, så gør nok ikke alt, hvad jeg burde i din optik.

Anmeld Citér

10. januar 2023

Anonym trådstarter

AnoMor skriver:

Jeg fandt det her link på undervisningsministeriet. Det kan måske hjælpe

prøv evt at kunne spørgsmålet  der kommer masser vejledning op

https://www.uvm.dk/folkeskolen/fag-timetal-og-overgange/skolestart-og-boernehaveklassen/boernehaveklassen

Tak for svar. Har selv fundet den, men synes den er lidt svær at finde rundt i og oversætte mål til, hvad det så konkret betyder, man skal kunne.

Anmeld Citér

10. januar 2023

Anonym trådstarter

StortOgSmåt skriver:

Kære du. Jeg synes at du skal tale noget mere med hendes lære og insistere på at dine bekymringer tages alvorligt. Jeg tænker ikke at det er unormalt at der er kæmpe spredning på eleverne halvvejs i 0. klasse (og jeg synes i øvrigt at det er nogle latterligt høje krav vi stiller så små børn overfor, men det er en anden historie). Min datter er samme klassetrin som din og følger fint med fagligt, og i forhold til de ting hun lærer, kan jeg godt synes at det lyder som om din datter skiller sig lidt ud og måske har brug for lidt ekstra opmærksomhed og støtte

Tak og er enig med dig om krav!

Jeg prøver at få ham i tale og evt tager jeg fat k en privatunderviser, som kan hjælpe os på vej.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.