Vi er i tvivl, om det er tid til at sige farvel.
Vores hund er 12 år, ret døv efterhånden, har en smule gigt (som ikke begrænser ham) og er desperat for mad. Han har en del knuder, men de er alle tjekkede og der er ikke kræft.
Men ellers er han rask. Han sover en del, men springer fint op i sofa, vil gerne lege og snakke.
Men der er kommet nogle adfærdsændringer, som er svære at leve med efterhånden og jeg aner ikke, hvor jeg skal starte med at rette op på det.
Pga. døvhed bliver han meget voldsom, når vi får gæster. Særligt nogle, han ikke ser hver dag. Han gør meget og er påtrængende. Hopper op og bliver ved længe. Vi er nødt til at skubbe ham væk, råbe eller nogle gange binde ham fast på forhånd, fordi det bliver for voldsomt for mange og vi kan ikke få kontakt til ham.
Herudover er han blevet meget mad-desperat. Han får rigeligt. Vi har forsøgt med andet fodder og snakket mængde med dyrelægen og øget den. Men han hopper op på køkkenbordet med poterne, tager mad ud af hænderne på særligt børn og også os, han jagter folk med mad i hænderne rundt i huset og klynker/rømmer sig og stopper ikke, hvis der står mad fremme på bordet (inkl. når vi spiser aftensmad).
Begge dele er adfærd, der er kommet og vi laver næsten ikke andet end at skælde meget højlydt ud (fordi han er døv) og skubbe ham væk.
Vi går lange ture (jeg er på barsel), leger som vi plejer. Gemmer godbidder i huset og fodrer i græsplænen, men lige lidt hjælper det. Vi har snakket med dyrelægen om mundkurv til gåturene, fordi han spiser dyrelort, mudder, sand og grus, jord - alt hvad han kan få ned i maven.
Vi er i tvivl, om mad-desperation og døvhed er så meget til gene at han ikke længere har et godt liv
Vores børn lærer i hvertfald pt. at en hund skal råbes af og skubbes væk mange gange på en dag. Selvom vi også er kærlige, klapper ham klør ham på maven og nyder at vores børn og hunden elsker hinanden meget. Han er så god ved dem ellers.
Men jeg havde en veninde, der direkte sagde, at hun var bange for ham, da hun kom ind i dag. Og til en nylig familiefest måtte vi binde ham, fordi børnene var utrygge ved, at han patruljerede under deres spisestole. Det resulterede i, at han stod og hyperventilerede indtil han blev sluppet og kunne rense gulvet for de grummer, de havde tabt og som ikke kunne fejes op og væk.