Bedste råd jeg nogensinde har fået i forbindelse med at den ældste heller ikke rigtig ville spise var:
sæt små skåle med forskelligt frem så det er muligt at tage lidt og gå videre med legen...
så der var en skål med rosiner (en halv æske max ad gangen da det er meget sukkerholdigt),
en skål med peberfrugt i stænger (en farve ad gangen ellers nægtede han da den han ville have havde rørt ved den forkerte),
gulerødder i meget tynde stænger ( så kan de godt tygge det uden at det går galt),
agurk(både i skiver og i stænger),
majs/ærter(ja det sviner men hvad er vigtigst? en ekstra støvsugning eller mad i barnet?),
vindruer(skåret i halve uden skræl da han hadede skrællen),
banan( en banan i 4 stykker hvor man laver snit i skrællen så de selv kan skrælle den),
kiks (vi havde Digestive kiks der dengang kunne fåes med rugmel fremfor hvedemel da han havde tendens til forstoppelse så vi skulle mindske gluten og sukker i kosten)
saltstænger ( ikke så mange men en klart favorit)
og så at måltidet ikke er at man SKAL sidde stille og spise i 30 minutter men at det er tilladt at sige nu spiser vi 3 bidder og så leger vi lidt og kommer tilbage og får 3 bidder mere...
En leg jeg har haft med den mellemste da han havde svært ved at få drukket nok vand var at det var benzin- så han løb rundt og legede og så efter 10 minutter kaldte jeg at nu var det benzintid og så drak han lidt og så videre igen...
Håber I finder den helt rigtige løsning for det er virkelig hårdt at stå med at man bare ikke kan gøre noget fordi barnet jo ikke forstår at man forsøger at holde dem i live...