Baby nægter mad (og mælk)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. december 2022

ZaraS

Da jeg var samme alder havde min mor samme problem med mig og lægerne vidste heller ikke hvad der var galt. Vi flyttede da jeg var ca 18 måneder og jeg kom derfor til en ny børnelæge, som fandt ud af at jeg havde vand i ørerne. Jeg fik lagt dræn og derefter spiste jeg igen.

Du skriver at hans ører er tjekket, men nogle gange glemmer lægerne at måle trykket i mellemøret, når de gør det. Hvis de blot kigger ind i øret kan man sjælendt se at der er vand i mellemøret.

Tympanometri, kaldes undersøgelsen. Her er et link til sundhed.dk: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/oere-naese-hals/illustrationer/foto/tympanometri/

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. december 2022

B&J

Vores dreng var også megs små spisende og ja det hele var bestemt ikke sjovt og ham begyndende først rigtigt af spise da han skulle i 4 klasse. Nu går han i 6 og spiser næsten alt det er helt fantastisk. Men der kom så også en lille smule overvægt på da han jo gik fra næsten ikke at spise til at spise men han vokser og vokser så det skal nok forsvinde igen 

Anmeld Citér

5. december 2022

Haooy_3

Profilbillede for Haooy_3

Nu hvor du skriver at i har prøvet alt muligt ergo, børnelæge mv. Hvad så med at prøve en sansevejleder eller body sds, andet i den genre. Jeg ved ikke om han er for lille til body sds. 

Min søn har klaget over ondt i maven i laaaang tid. Han er også kigget igennem af læger og fået taget blodprøver mv. Intet kan de finde. Det er en behandling med body sds om måneden og han nævner ikke sin mave. Jeg ved ikke hvad det præcis gør. Men han er i bedre trivsel, og uden smerter. 

Anmeld Citér

6. december 2022

Tinstin

Mine børn har også været meget småtspisende i perioder - men virker din søn sulten? Mistrives han? Sover han som han skal, leger, har energi?
For hvis han har det, så kan det måske hjælpe at slå lidt koldt vand i blodet
Mine har altid fået appetitten igen, selvom jeg har nået at blive helt bekymret.

Jeg var i efterfødselsgruppe med en, hvor hende og sønnens forhold var gået helt i hårknude, fordi hun så gerne ville have ham til at spise og han bare ikke var særlig sulten. Alt handlede om mad og det gjorde mad til noget, der var anstrengende for dem begge og måltider blev forbundet med stress, præstation og ubehag. (Hun prøvede selv at lade være med at vise sin angst for måltidet, men kunne ikke skjule den, for børn kan bare læse alt på sine forældre!)

Jeg ved jo ikke, hvordan det er hjemme hos dig og du siger endda, at situationen er den samme i vuggestuen.

Men måske skal du bare prøve at slappe af et stykke tid. Gør måltidet til noget hyggeligt. Server lækker mad, der dufter skønt, i mange farver (jeg har haft stor glæde af rumopdelte tallerkener! Det gør maden meget mere overskuelig for de små). Og så bare bliv ved!
Selvom du skriver, du har prøvet alt, vil jeg bare lige anbefale en kogebog: Hvis du mangler inspiration. Aarstiderne har nemlig lavet en kogebog, der hedder Babymad - den har SÅ mange gode opskrifter inddelt efter alder, hvis man i ny og næ har lyst til at prøve lidt nyt (det kræver dog lidt tid at følge opskrifterne). Den kan lånes på biblioteket, så man ikke skal ud at købe.

Og pas på med at fald i fælden med at lokke til at spise ved at servere søde ting.

Jeg kæmper selv med en mega kræsen dreng... nøj, det er hårdt, når de ikke vil spise... Han har også haft de problemer, siden han fik sin første skefuld fast føde. Men jeg prøver også og tage den med ro, sparrer lidt med min sundhedsplejerske og så længe, han er glad, gør jeg ikke mere ved det... selvom jeg virkelig er desperat nogle gange!

Du skriver dog også, at lægerne er bekymrede. Det er godt, at du har lægerne med på råd. Men han er jo gennemtjekket - så hvis du kan, skal du måske slappe lidt af

Anmeld Citér

6. december 2022

C-j

Profilbillede for C-j

Drikker han meget vand i løbet af dagen, som måske mætter for meget?

Gør det nogen forskel hvor han sidder og spiser? 

Min søn på 13 måneder, vil f.eks. hellere sidde på skødet af mig og spise, når han er syg. 

Det lyder godt nok hårdt, men som andre skriver: hvis han trives, er glad, leger osv. så ville jeg også prøve (så godt som muligt), at slå koldt vand i blodet. Prøv bare ved et par måltider at lade vær med at forvente noget af ham og se om det ikke kommer af sig selv lige pludselig  

Tjek evt. anne.elsoe fra “madro” ud på Instagram - jeg tror mest det henvender sig til større børn, men der er MANGE gode tips. 

“Solidstarts” har også virkelig mange gode tips.

Alt godt herfra! 

Anmeld Citér

7. december 2022

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Bedste råd jeg nogensinde har fået i forbindelse med at den ældste heller ikke rigtig ville spise var:

sæt små skåle med forskelligt frem så det er muligt at tage lidt og gå videre med legen...

så der var en skål med rosiner (en halv æske max ad gangen da det er meget sukkerholdigt),

en skål med peberfrugt i stænger (en farve ad gangen ellers nægtede han da den han ville have havde rørt ved den forkerte),

gulerødder i meget tynde stænger ( så kan de godt tygge det uden at det går galt),

agurk(både i skiver og i stænger),

majs/ærter(ja det sviner men hvad er vigtigst? en ekstra støvsugning eller mad i barnet?),

vindruer(skåret i halve uden skræl da han hadede skrællen),

banan( en banan i 4 stykker hvor man laver snit i skrællen så de selv kan skrælle den),

kiks (vi havde Digestive kiks der dengang kunne fåes med rugmel fremfor hvedemel da han havde tendens til forstoppelse så vi skulle mindske gluten og sukker i kosten)

saltstænger ( ikke så mange men en klart favorit)

og så at måltidet ikke er at man SKAL sidde stille og spise i 30 minutter men at det er tilladt at sige nu spiser vi 3 bidder og så leger vi lidt og kommer tilbage og får 3 bidder mere...

En leg jeg har haft med den mellemste da han havde svært ved at få drukket nok vand var at det var benzin- så han løb rundt og legede og så efter 10 minutter kaldte jeg at nu var det benzintid og så drak han lidt og så videre igen...

Håber I finder den helt rigtige løsning for det er virkelig hårdt at stå med at man bare ikke kan gøre noget fordi barnet jo ikke forstår at man forsøger at holde dem i live...

Anmeld Citér

7. december 2022

Jixy

Profilbillede for Jixy

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at tage fat i Madroinstituttet. De har også et par eksperter ansat, der kun beskæftiger sig med børn, bl.a. Anne Elsøe.

Hvis du er på Instagram kan jeg anbefale dig at følge hende - hun har mange gode tips, og hun har stor viden om børn og kost. Tror også du kan kontakte hende den vej.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.