Min søn er 11 måneder gammel, og har siden han var 4 måneder gammel, skreget hver gang vi tilbød ham sutteflaske.
Han faldt ret hurtigt også en vægtkurve eller to.
Han er blevet undersøgt for alt. Opstartet refluksmedicin uden effekt. Fået tjekket ører. Blevet set flere gange af en børnelæge.
Der er intet galt, mener de.
Da jeg opstartede grød omkring 5 måneder gik det OK - og efter et par uger, nægtede han også det. På TRODS AF vi var meget pædagogiske og stoppede ved det mindste tegn på, han havde fået nok. Vi gjorde alt for at gøre det til en hyggelig og god oplevelse.
Nu er han som sagt 11 måneder. Nægter sin flaske, men spiser samtidig næsten intet af sin faste føde. Vi forsøger os med BLW og lader ham styre showet. Han er ikke sur på maden, men bare ikke interesseret - uanset hvad vi serverer, fra posesmoothies til frikadeller, pasta, rugbrød eller frugt. Han gider ikke.
Hans finmotorik fejler ellwrs intet. Han har pincetgreb og det hele.
Han er netop startet i vuggestue, og de kan heller ikke få ham til at spise. En smule, men ikke nok. Til gengæld er han jo hele tiden syg - som vuggestuebørn jo er - og han spiser SLET Ingenting, når han er forkølet …
det betyder, han nu har tabt sig. 300 g på en måned. Og han ligger i forvejen under gennemsnittet og vejer kun 8 kilo i en alder af 11 måneder.
Lægerne bliver ved med at sige, jeg skal “få ham til at spise lidt mere”, som om det er noget, jeg selv kan vælge. Jeg har snart prøvet alle opskrifter i verden, men intet virker. Og det er jo ikke bare et barn, der savner sin sutteflaske, for den gider han jo heller ikke have.
Jeg er snart desperat. Han taber sig, og lægerne er bekymrede - men han taber sig ikke NOK til, de reelt vil/kan gøre noget. Så jeg er fanget på et mellemstadie, hvor jeg er bekymret hele tiden. Og samtidig forsøger at være afslappet omkring spisesituationen og ikke lade det virke for presset for ham.
Hvad. Fanden. Gør. Jeg?! Er der nogen, der har stået i en lignende situation? Hørt om noget lignende? Hvem tager man fat på, og hvor får man hjælp? Jeg betaler gerne en eller anden vild ekspert, hvis bare de kan HJÆLPE.
Sundhedsplejersken har observeret ham spise, men havde ingen input, ingen forslag. Hun anede ikke, hvad der skulle gøres. Jeg ved det heller ikke.