Baby nægter mad (og mælk)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.141 visninger
16 svar
7 synes godt om
5. december 2022

Anonym trådstarter

Min søn er 11 måneder gammel, og har siden han var 4 måneder gammel, skreget hver gang vi tilbød ham sutteflaske.

Han faldt ret hurtigt også en vægtkurve eller to. 

Han er blevet undersøgt for alt. Opstartet refluksmedicin uden effekt. Fået tjekket ører. Blevet set flere gange af en børnelæge.

Der er intet galt, mener de.

Da jeg opstartede grød omkring 5 måneder gik det OK - og efter et par uger, nægtede han også det. På TRODS AF vi var meget pædagogiske og stoppede ved det mindste tegn på, han havde fået nok. Vi gjorde alt for at gøre det til en hyggelig og god oplevelse.

Nu er han som sagt 11 måneder. Nægter sin flaske, men spiser samtidig næsten intet af sin faste føde. Vi forsøger os med BLW og lader ham styre showet. Han er ikke sur på maden, men bare ikke interesseret - uanset hvad vi serverer, fra posesmoothies til frikadeller, pasta, rugbrød eller frugt. Han gider ikke.

Hans finmotorik fejler ellwrs intet. Han har pincetgreb og det hele.

Han er netop startet i vuggestue, og de kan heller ikke få ham til at spise. En smule, men ikke nok. Til gengæld er han jo hele tiden syg - som vuggestuebørn jo er - og han spiser SLET Ingenting, når han er forkølet … 

det betyder, han nu har tabt sig. 300 g på en måned. Og han ligger i forvejen under gennemsnittet og vejer kun 8 kilo i en alder af 11 måneder.

Lægerne bliver ved med at sige, jeg skal “få ham til at spise lidt mere”, som om det er noget, jeg selv kan vælge. Jeg har snart prøvet alle opskrifter i verden, men intet virker. Og det er jo ikke bare et barn, der savner sin sutteflaske, for den gider han jo heller ikke have.

Jeg er snart desperat. Han taber sig, og lægerne er bekymrede - men han taber sig ikke NOK til, de reelt vil/kan gøre noget. Så jeg er fanget på et mellemstadie, hvor jeg er bekymret hele tiden. Og samtidig forsøger at være afslappet omkring spisesituationen og ikke lade det virke for presset for ham.

Hvad. Fanden. Gør. Jeg?! Er der nogen, der har stået i en lignende situation? Hørt om noget lignende? Hvem tager man fat på, og hvor får man hjælp? Jeg betaler gerne en eller anden vild ekspert, hvis bare de kan HJÆLPE.

Sundhedsplejersken har observeret ham spise, men havde ingen input, ingen forslag. Hun anede ikke, hvad der skulle gøres. Jeg ved det heller ikke. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. december 2022

Savanna

Profilbillede for Savanna

Vil han drikke mælk af kop?

Anmeld Citér

5. december 2022

Anonym trådstarter

Savanna skriver:

Vil han drikke mælk af kop?

Nej. Han er ellers ret god til sin sugerørskop, men drikker sjældent mere end 20-30 ml ad gangen.

Anmeld Citér

5. december 2022

Mt_2020

Er han tjekket igennem af en osteopat, kiropraktor? Har i snakket med ernæringsvejleder? Og ellers ville jeg slå hårdt i bordet overfor lægerne og så må de indlægge ham og tjekke ham igennem igen. Noget er der jo galt når han ikke rigtig vil indtage føde eller væske 

Anmeld Citér

5. december 2022

Panther

Profilbillede for Panther

Uden at vide noget om det overhovedet, lyder det lidt som om, han har haft nogle problemer (silent reflux eller noget med maven), hvor han er begyndt at forbinde indtag af mad med  noget negativt? Men jeg ville også tage kontakt med en ekspert i børn og kost af en art - nok også privat og for egen lomme, da det offentlige tydeligvis ikke hjælper.

Anmeld Citér

5. december 2022

nanan78

Profilbillede for nanan78

Vi stod i en lignende situation da vores datter var baby. Hun nægtede ikke flasken, men var småtspisende og uinteresseret i mad. Da hun startede i vuggestue og blev syg tabte hun sig også. Hun trivedes ellers og udviklede sig i øvrigt som hun skulle.

Jeg forsøgte at få ekstra kalorier i hende vha smør og fløde (i ALT). 

Pludselig en dag sad hun og spiste og sagde så: mere. Siden da øgede hun sit indtag. Hun var kræsen indtil 4-5 års alderen, hun er nu sammenlignet med kammerater rigtig god til at spise. 

Anmeld Citér

5. december 2022

anna111

Profilbillede for anna111

Har i evt været ved en keoprakter det kunne godt være der måske sidder nået låst i kroppen det hjalp min baby den gang hun nægtede flasken

Anmeld Citér

5. december 2022

Anonym trådstarter

nanan78 skriver:

Vi stod i en lignende situation da vores datter var baby. Hun nægtede ikke flasken, men var småtspisende og uinteresseret i mad. Da hun startede i vuggestue og blev syg tabte hun sig også. Hun trivedes ellers og udviklede sig i øvrigt som hun skulle.

Jeg forsøgte at få ekstra kalorier i hende vha smør og fløde (i ALT). 

Pludselig en dag sad hun og spiste og sagde så: mere. Siden da øgede hun sit indtag. Hun var kræsen indtil 4-5 års alderen, hun er nu sammenlignet med kammerater rigtig god til at spise. 

Åh, tak! Det var lige sådan en historie, jeg håbede på! 

Anmeld Citér

5. december 2022

Anonym trådstarter

anna111 skriver:

Har i evt været ved en keoprakter det kunne godt være der måske sidder nået låst i kroppen det hjalp min baby den gang hun nægtede flasken

Vi har været ved kiropraktor, ergoterapeut, fysioterapeut, børnelæge, børneafdelingen og sundhedsplejerske …

Anmeld Citér

5. december 2022

Te4

Profilbillede for Te4

Noget der hjalp for os var at håndfodre vores barn, og lave mad med flere krydderier, så bare lave mad fra alle egne af verden. Held og lykke med det, jeg håber han snart begynder at spise mere

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.