For at svare kort på dit spørgsmål, så ja, man kan sagtens være i dyb sorg over mange ting omkring fødsel, barsel og moderskab og jo bedre vi er til at tale højt om det, desto mindre alene vil man føle sig med det. Jeg vil derfor dele min historie med dig i håb om at det kan være et lys for enden af tunnellen.
Mit første barn kom til verden under meget akutte, voldsomme forhold, var meget lille og jeg kunne heller ikke amme. Graviditet havde også været kompliceret. Jeg fik en efterfødselsdepression og havde det rigtig skidt. Jeg tog mig af barnet ud fra en følelse af pligt men indeni havde jeg lyst til at springe ud af vinduer. Hadede min krop og mig selv og flaskerne.
Mit barn har de første 2-3 år klart foretrukket sin far og faktisk afvist mig voldsomt meget. Jeg måtte ingenting og jeg var så misundelige når jeg så mine veninders børn være morsyge. Hold op jeg har grædt meget.
Jeg var dybt ulykkelig, bebrejdede mig selv for det, og ville flytte fordi jeg mente de var bedre tjent uden mig. Jeg var i dyb, dyb sorg over at hverken graviditet, fødsel, barsel eller livet som mor var som andres eller bare en smule godt. Vi holdt dog ud og aftalte med hinanden, familie og venner at de skulle omtale mig positivt i nærheden af vores barn og samtidig gjorde jeg alt jeg kunne og måtte omkring barnet, og fik skabt nogle rutiner og nogle “ting vi kun gør med mor”. Jeg var meget tilstede overfor barnet men uden at overtræde grænser og far trak sig og sagde ting som “ved du hvad? Mor er verdensmester i xxx, hun hjælper dig lige”. Og ellers sørgede jeg for - og gør jeg stadig - at fortælle mit barn meget ofte at jeg elsker vedkommende højt. Være til stede. Sidde på gulvet, tilbyde sig kram og leg, og at min mand gav slip og sendte vores barn i min retning, det hjalp.
I dag kan vi se at barnet overordnet set foretrækker far i leg og hverdagsting, men i omsorg og hygge/nærvær foretrækker barnet mig. Nu er det mig der faktisk får flest kram og “jeg elsker dig”. Men ellers er det meget mere ligeværdigt end det har været, og barnet afviser mig ikke mere.
Det mærkelige er at barn nr 2 er vanvittig morglad og afviser far. Så nu laver vi samme øvelse, bare omvendt. Og det har også hjulpet. Så det skal have tid, positiv omtale og fokus. Så skal det nok komme.
Gode tanker herfra
Anmeld
Citér