Jeg sad længe og tænkte over, hvilken overskrift jeg skulle give det her indlæg.
Jeg satte den sure pligt med citationstegn, da jeg ikke anser det som en sur pligt, men mere som en pligt der er svær at overskue. Sagen er den, at min mormor bor relativt langt væk. Hun bor en time væk i bil. Hendes mand er en del yngre og derfor mere mobil, kan flere ting og det frustrerer hende nok også. 9/10 gange jeg inviterer hende til noget hos os, ender det med, at der bliver meldt afbud. Enten på dagen eller også flere uger før. Enten kan hun ikke overskue det(fordi hun skal så meget på sygehuset) eller også er hun syg. Jeg ved godt, at hun er en gammel dame og derfor ikke altid kan så meget. Men nogle gange kan jeg virkelig have lyst til at ruske hende. Især fordi hendes aflysning altid ender med: Men du kan jo også bare komme her.
Når jeg så fortæller hende, at jeg altså har meget at se til, så vil hun altid have af vide, hvad jeg dog laver der tager så meget tid. Jeg har 3 børn, fuldtidsarbejde, er enlig mor og så er der alle de sociale ting som legeaftaler/kaffeaftaler og sådan der tager tid. Forældremøder, skolehjemsamtaler, fritidsinteresser osv.
Vores samtaler ender altid med, at jeg bliver spids over den skjulte bebrejdelse og siger, at hun bare kan flytte tættere på. Jeg har endda tilbudt at hjælpe. Så bliver hun tavs og så ender det med, at vi afslutter. Jeg synes faktisk at hun burde flytte tættere på med hendes mand. Alle hendes børnebørn, oldebørn og børn bor i nærheden af mig. Altså en time fra hende. Der er intet derinde der holder hende. Samtidig ved jeg jo godt, at sådan en beslutning kan være svær at træffe. Især når man har den alder.
Det er sådan nu, at jeg faktisk ikke orker, at tage derind. Fordi først så brokker hun sig over at ungerne ikke er med/jeg ikke er der så længe og så skal jeg høre hvor dårligt hun har det/hvor lidt hendes mand hjælper/deltager/er egoistisk og til slut skal hun være sur over, at de andre i familien ikke ser hende mere end de gør. Og JA, jeg har fortalt hende så mange gange, at jeg ikke gider det der brokkeshow. Og at jeg gerne vil besøge hende, hvis det kan kombineres med andre ting og derfor ikke er en seance der tager 5 timer. Hun bor meget småt. Der må ikke larmes. Der er intet ungerne kan tage sig til og så ender det med, at de bliver nogle bisser og jeg bliver sur.. men ja, det ændrer ikke ved så meget..
Suk..