At læse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. november 2022

Sprit25

En 5 klasse kan sagtens læse selv. Evt bed om et referat af det læste. Så er du sikker på hun læser og ikke bare vender sider

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. november 2022

lineog4

Omsorgsgiver skriver:

Min datter går i 5 klasse, og skal gerne læse 20-30 min hver dag. Nu er mit spørgsmål om I læser med jeres børn? Altså hvor I sidder sammen med dem og hører på at se læser op? Eller lader I dem bare læse selv og stole på at de rent faktisk får læst??

Jeg spørger, da jeg syntes det kan være svært at finde tid til det i en travl hverdag

Det har været forskelligt med mine børn - har en som ikke har svært ved læsning, og ham presser jeg ikke - han læser efter interesse og det har længe primært været engelske tekster han finder på nettet om kampvogne mm. 

De to andre har haft det mere svært ved læsning, og der har jeg været mere på. Den yngste går nu i 6. Klasse og skal testet for dysleksi. Vi læser på den måde, at jeg læser noget højt og han læser noget - grunden til det er, at jeg gerne vil give ham gode læseoplevelser så han selv efterspørger det. Skulle han kun læse selv, så ville historien, oplevelsen osv ikke komme, for det er ren og skær afkodning han øver. 

Hvis din datter er en okay læser, så ville jeg give hende rummet til at skulle selv. Har hun lidt udfordringer, så ville jeg prioritere at læse med hende  

Anmeld Citér

17. november 2022

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Vores datter går i 7. klasse og det var kun i de helt små klasser, at vi sad og læste med hende. Hun har i mange år læst selv og stoler på, at hun får det gjort.

Det kommer også helt an på barnet: hvordan læser barnet, kan man stole på, at barnet læser mv. 

Anmeld Citér

17. november 2022

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
B&J skriver:

Vores dreng er meget ordblind så for at det bliver en god oplevelse og lytte og forstå. Så lytter han til lydbøger den ene dag og læser den anden dag. Og jeg jeg er der 100% også selv om det bliver en travl hverdag jeg fik aldrig selv hjælp til min skole og jeg vil aldrig lade ham læse alene. 

han går i 6klasse

Hvorfor vil du ikke lade ham læse alene? Er det fordi han er ordblind? Eller bare generelt?

Anmeld Citér

17. november 2022

B&J

Seldomseen skriver:

Hvorfor vil du ikke lade ham læse alene? Er det fordi han er ordblind? Eller bare generelt?

Fordi han er ordblind og han skal jo have hjælp til at stave nogle ord og hjælpe lidt til hvis han læser forkert ellers lære han jo intet. 

Anmeld Citér

18. november 2022

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
B&J skriver:

Fordi han er ordblind og han skal jo have hjælp til at stave nogle ord og hjælpe lidt til hvis han læser forkert ellers lære han jo intet. 

Selvfølgelig . Det giver mening. Har selv en nevø, der er ordblind og det har været rigtig svært for ham fordi han ret sent fik diagnosen. Hvor dejligt I Iæser sammen med ham. 

Anmeld Citér

18. november 2022

2017morigen

Det kommer helt an på hvilket niveau barnet er på.

Vi læste i de helt små klasser med vores skolebarn men hun fik hurtigt så stor en læseglæde at vi blande os uden om. I dag går hun i 7 klasse og har ind til videre kun bøger på ønskelisten.

Med vores barn der begynder i skole til sommer vil det være nogenlunde samme taktik. Vi vil forsøge at give læseglæde isteder for krav til læsning. Vi er tyvstartet med at hun falder i søvn til en lydbog

Anmeld Citér

18. november 2022

B&J

Seldomseen skriver:

Selvfølgelig . Det giver mening. Har selv en nevø, der er ordblind og det har været rigtig svært for ham fordi han ret sent fik diagnosen. Hvor dejligt I Iæser sammen med ham. 

Vores fik det også først i slut 4 klasse. Men med de hjælpe midler så er han kommet hurtigt med igen.

men hjælper også meget når han lykkes mega godt inde andre fag

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.