Øjenfarve

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. november 2022

Anonym

Ravnholt skriver:

Jeg har brune øjne. Far har blågrønne øjne. Jeg har fået 3 børn med blå øjne. har jokes med min mand om at han må have fået dem med postbudet

Nu sagde jeg også det var rent biologisk set fordi brune gener er stærkere end blå. Der er undtagelser. 
min far har blå, min mor har brune og jeg har grønne. 
men når man taler biologi og chancerne for hvilken farve man får så er det som jeg siger brun der trumfer

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. november 2022

Anonym

Anonym skriver:

Nu sagde jeg også det var rent biologisk set fordi brune gener er stærkere end blå. Der er undtagelser. 
min far har blå, min mor har brune og jeg har grønne. 
men når man taler biologi og chancerne for hvilken farve man får så er det som jeg siger brun der trumfer

Det er ikke helt korrekt det brune gen er dominerende, ikke stærkere. 
hvis mor og far begge har brune øjne og begge har en forældre med blå øjne er sandsynligheden 50/50 for blå eller brune øjne er den ene dog ikke bærer af det blå gen er det næsten lig 0 at barnet får blå øjne �� dog er der en masse afvigelser der findes inden for genetikken.

Anmeld Citér

3. november 2022

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte
Anonym skriver:

Det er ikke helt korrekt det brune gen er dominerende, ikke stærkere. 
hvis mor og far begge har brune øjne og begge har en forældre med blå øjne er sandsynligheden 50/50 for blå eller brune øjne er den ene dog ikke bærer af det blå gen er det næsten lig 0 at barnet får blå øjne �� dog er der en masse afvigelser der findes inden for genetikken.

Nej der er 75% chance for at de to med brune øjne, som begge har et recicivt blåt gen, får et barn med brune øjne. Kun i det tilfælde hvor de begge giver det blå gen, vil øjnene blive blå. Men du har ret i at genetikken er mere kompleks end som så, så der kan være afvigelser

Anmeld Citér

3. november 2022

Baby.mamma

4. november 2022

Anonym

Lillehjerte skriver:

Nej der er 75% chance for at de to med brune øjne, som begge har et recicivt blåt gen, får et barn med brune øjne. Kun i det tilfælde hvor de begge giver det blå gen, vil øjnene blive blå. Men du har ret i at genetikken er mere kompleks end som så, så der kan være afvigelser

Du har fuldstændig ret, jeg skrev nok lidt halv træt, det jeg beskriver er en hvor den ene har brune men bærer af blå og den anden blå, som det er tilfældet i min familie ��

Anmeld Citér

5. november 2022

Loubaby

Anonym skriver:

Han/hun får med størst garanti brune øjne når du har blå og far har brun. 
Det er rent biologisk set da genet til brune øjne er stærkere end blå  

Det behøver ikke være enten eller. Blå øjne hos en forælder og brune øjne hos den anden betyder ikke nødvendigvis, at barnet får en af de 2.

Her har vi 2 børn på 7 og 11 - jeg har brune øjne og min kæreste lyseblå. Begge vores børn har grønne øjne. Det tænker jeg godt kunne ende med hos ts’ barn. Øjenfarven på billedet ligner begge vores omkring 2-års alderen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.