Hvad gør I andre med kræsne børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. oktober 2022

Mrs.

Min dreng ville gerne have agurk, nudler og popcorn.. og så havregrød til morgenmad, og det var det  

så jeg lavede simpelthen reglen at enten spiste han hvad der var til aftensmad eller også kunne han få en skål havregrød (slog et æg ud i grøden når jeg kogte den op for ekstra næring). Og da han havde spist grød en laaaang periode, så begyndte han at spise sin aftensmad. Vi aftalte ofte hvis han fx spiste sin mad han så fik agurke stave til, eller var det fredag at vi lavede popcorn bagefter. 
han er 11 år i dag og han spiser ALT undtagen broccoli

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2022

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Herhjemme har vi en regel om at jeg bestemmer hvad der er på tallerkenen, og børnene bestemmer hvad der bliver spist. Serverer jeg nye retter eller noget jeg ved ikke er i høj kurs er der altid en safefood til, eller rugbrød som alternativ.

Det har fjernet de fleste af vores konflikter ved måltiderne.

Jeg vil ikke sige mine børn er direkte kræsne, men de har hver især nogle ting de ikke vil spise. I dag har min yngste f.eks. spist pasta uden noget på, fordi hun ikke ville det andet der var på menuen.

Jeg trøster mig ved at de trods alt nok skal spise når de er sultne, og de får hvad de har brug for til at vokse.

Der er også stor forskel på hvornår de er sultne. Den store spiser mest først på dagen, og er hverken særligt sulten eller mad-modig om aftenen. For den yngste er det lige omvendt.

Anmeld Citér

14. oktober 2022

Anonym

Hos os skal man så vidt det er muligt smage på én ny ting om dagen. Man behøver ikke kunne lide det eller fortsætte med at spise - men man skal prøve en enkelt gang (Og barren er sat meget lavt - altså en ny ting kan også være noget man drikker, en ny slags nød eller frugt, kendte ting blandet sammen på en ny måde, osv.) Hvis man i øvrigt ikke bryder sig om aftensmaden, kan man selv smøre sig en rugbrødshapser… 

Anmeld Citér

14. oktober 2022

Anonym

Her skal man smage på maden, jeg gider ikke man laver ansigter og siger ad osv. inden man overhovedet har sat sig ved bordet - så må man gerne gå tilbage på værelset. Man er velkommen igen hvis man er klar til at smage på maden. Det er okay og sige: det bryder jeg mig ikke om når man har smagt, men alle mulige andre uhøflige/grimme måder gider jeg ikke. Mine unger er/har været lidt kræsne - men jeg tilbyder masser af forskelligt mad og ja så er der rugbrød som backup. Men generelt set så valgte jeg kampen fra i perioder og serverede de samme 3 ting, heraf var den ene burger (ost, bøf,bolle)- vi andre lavede bare en sundere udgave med masser af coleslaw salat i og vupti så kunne vi spise sammen og have en hyggelig spisestund uden fokus på hvem spiste hvad. I takt med at de bliver ældre så skal det for langt det fleste nok blive godt med at spise varieret...bare sørg for at blive ved med at tilbyde det. Så nogen gange tages der hensyn og andre så laver jeg lige præcis det jeg har lyst til velvidende de ikke gider spise det...men det gør jeg

Vi har også i perioder haft ungerne med ude og handle så de måske blev fristet og hvis der så var noget de gerne ville have, det kunne være mango...så køber vi mango. Og hvis man selv skræller guleroden smager den bare bedre, eller det er små gulerødder, i skiver/stænger...alle tricks må bruges.

Men tro på at en dag så fylder de tallerkenen helt op og spiser lystigt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.