Kan der gøres noget uden penge? (depression)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.496 visninger
19 svar
15 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. oktober 2022

Anonym trådstarter

Jeg har desværre fået en depression. Jeg har lidt af tilbagevendende depressioner i mange år, men har altid klaret mig igennem. Jeg får ikke svære depressioner, nok mere moderate. Jeg har været arbejdsløs meget længe, min mor døde i år, vi er meget fattige - der er meget, der gør den her værre end de andre.
Derfor må jeg nok bede om hjælp -MEN - jeg har ikke råd til psykolog. Det kan slet ikke komme på tale. Vi er bundfattige (og ja, alt luksus er skåret væk, osv osv - vi er på det punkt, hvor vi ikke engang har streaming og skralder for at supplere vores mad)

Kan det overhovedet betale sig at gå til læge, når man ikke har råd til psykolog? Er der nogen her, der har fået andre former for gratis hjælp? Eller må man bare klare det selv.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. oktober 2022

Mrs.

Du kan bruge din læge til at tale med, og lægen kan også hjælpe dig hvis du ikke har penge til psykolog. Man bliver ikke efterladt “bare” fordi man ikke har penge

så synes bestemt du skal ringe til din læge, forklar jeres situation og hvordan du har det, og så find en løsning med din læge  

håber det hele snart bliver bedre for jer. 

Anmeld Citér

3. oktober 2022

Mitguld

Anonym skriver:

Jeg har desværre fået en depression. Jeg har lidt af tilbagevendende depressioner i mange år, men har altid klaret mig igennem. Jeg får ikke svære depressioner, nok mere moderate. Jeg har været arbejdsløs meget længe, min mor døde i år, vi er meget fattige - der er meget, der gør den her værre end de andre.
Derfor må jeg nok bede om hjælp -MEN - jeg har ikke råd til psykolog. Det kan slet ikke komme på tale. Vi er bundfattige (og ja, alt luksus er skåret væk, osv osv - vi er på det punkt, hvor vi ikke engang har streaming og skralder for at supplere vores mad)

Kan det overhovedet betale sig at gå til læge, når man ikke har råd til psykolog? Er der nogen her, der har fået andre former for gratis hjælp? Eller må man bare klare det selv.

Jeg ved da min veninde havde det meget svært, fik hun nogle gratis psykolog samtaler igennem kommunen, start evt med at ringe til din sagsbehandler, og høre hvilke muligheder du har for hjælp.

Stort krammer til dig

Anmeld Citér

3. oktober 2022

Anonym

Du kan godt få kommunen til at dække dine psykolog udgifter i nogle tilfælde. Jeg vil anbefale dig at gå til lægen og fortæl din situation - selvfølgelig skal du have hjælp.

lægen kan vejlede dig angående hvordan du søger tilskuddet og hvilke muligheder du har.  

Anmeld Citér

3. oktober 2022

Musemåtte

Jeg ved ikke om du med en depression, måske kan blive henvist til den lokale psykiatri?

Anmeld Citér

3. oktober 2022

KmLarsen1

Profilbillede for KmLarsen1

Du skal selvfølgelig opsøge din læge. Jo før jo bedre. Så må I sammen tale om mulighederne.

Har du overvejet medicin? Det kan også være en virkelig god hjælp. Så vidt jeg husker er det ikke en stor udskrivning (men kan selvfølgelig have ændret sig siden jeg fik medicin)

Nu skriver du ikke, hvad din mor er død af, men hvis det er en bestemt sygdom kan du prøve at kontakte en patientforening (fx kræftens bekæmpelse). De har tit muligheder for samtaler med pårørende. Ikke at det er en fuld psykologrække, men det kan måske hjælpe alligevel.

Røde kors, mødrehjælpen osv har også forskellige tilbud afhængig af din situation. Enten samtaler eller rådgivning om muligheder.

Nogle læger tilbyder også samtaler med dem en gang i mellem.

Anmeld Citér

3. oktober 2022

Anonym

Altså nu ved jeg ikke hvor slemt du har det, men du skriver moderat? 

Jeg siger ikke at sport/motion er løsningen på alt. Men jeg tog min depressive veninde under armen og hev hende med ud 3 gange om ugen. 
Hun hadede mig i starten, men fulgte mig alligevel. 
Hun var overvægtig og det var svært for hende. Men helt ærligt, så gav det hende blod på tanden. Hun fik mere energi efter løbetur/udendørs træning og fik det også bedre med sig selv. Der røg nogle kilo af hende også, som selvfølgelig motiverede hende til at holde ved. 

Men motion er godt for tankerne og for at få mere energi og måske også lidt tid for selv. Og så kan det gøres helt gratis. 

Og ellers brug din læge, som flere skriver! Lægen er der til at hjælpe og kan helt sikkert give dig svar på disse spørgsmål du har. Det er ikke spild af tid at gå til lægen. Det er vigtigt at passe på sig selv! 

Anmeld Citér

3. oktober 2022

Camillos

Anonym skriver:

Hvis du gentagne gange har lidt af depression kunne det tyde på du mangler stoffet seretonin.... Og derfor vil det nok være nødvendigt med noget medicin. Det vigtigt du åbner op og taler med din læge om det.... Man skal ikke gå rundt og have det skidt.  

Anmeld Citér

3. oktober 2022

B&J

Jeg ved du skriver alt er skåret væk men har du en forsikring ? Du kan få nogle gratis timer ?

ellers vil jeg gå til lægen vær ærlig og fortælle situationen.

Jeg håber der der nåede hjælp at hente for det er bestemt ikke nemt.

Anmeld Citér

4. oktober 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Altså nu ved jeg ikke hvor slemt du har det, men du skriver moderat? 

Jeg siger ikke at sport/motion er løsningen på alt. Men jeg tog min depressive veninde under armen og hev hende med ud 3 gange om ugen. 
Hun hadede mig i starten, men fulgte mig alligevel. 
Hun var overvægtig og det var svært for hende. Men helt ærligt, så gav det hende blod på tanden. Hun fik mere energi efter løbetur/udendørs træning og fik det også bedre med sig selv. Der røg nogle kilo af hende også, som selvfølgelig motiverede hende til at holde ved. 

Men motion er godt for tankerne og for at få mere energi og måske også lidt tid for selv. Og så kan det gøres helt gratis. 

Og ellers brug din læge, som flere skriver! Lægen er der til at hjælpe og kan helt sikkert give dig svar på disse spørgsmål du har. Det er ikke spild af tid at gå til lægen. Det er vigtigt at passe på sig selv! 

Ja, du har ret, motion er virkelig en del af løsningen. Jeg har faktisk en del sportsgrene, jeg er glad for, bl.a. cykling og jeg ved, at jeg skal få lave nogle gode vaner omkring det med at komme afsted.

Fedt, at du fik hjulpet din veninde ud!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.