Førstegangsfødende - planlagt kejsersnit :/

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. oktober 2022

fehår

Anonym skriver:

Tusind tak for dit svar!
Åh, så kateteren bliver simpelthen lagt før bedøvelsen? (Altså det i urinblæren) 

Jeg fik lagt kateteret før. Det gjorde jeg også ved mit akutte kejsersnit. Det gjorde ikke ondt-ondt, men det sved lidt. Hvis man kan få det lagt efter bedøvelsen, lyder det da smart. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. oktober 2022

Anonym

Min første er født ved planlagt kejsersnit med samme begrundelse som din, at baby vendte forkert. Jeg oplevede vendingsforsøget var mere smertefuldt end hele oplevelsen med kejsersnit. Jeg fik lagt kateter efter bedøvelsen og opdagede det slet ikke. Spinalbedøvelsen gjorde ikke ondt at få lagt, men det er en mærkelig følelse at de møffer rundt med en, men at det ikke gør ondt. Jeg fik ipren og Panodil de dage jeg var indlagt (2 overnatninger) og ellers ikke smertestillende. Jeg har et meget lille og fint ar i dag jeg aldrig har haft smerter i. Personalet der hjalp vores datter til verdenen var virkelig søde og der var en virkelig god stemning på stuen. 
Den eneste udfordring jeg havde var at mælken tog længere tid om at løbe til. Hvis jeg skal have kejsersnit igen vil jeg derfor investere i en elektrisk pumpe så brysterne bliver stimuleret og der lidt hurtigere kommer mere mælk. Men det er selvfølgelig kun relevant hvis du ønsker at amme. 

Jeg har efterfølgende født vaginalt, det var også en smuk oplevelse, men ikke “mere rigtig” end mit kejsersnit. Begge smukke og unikke oplevelser, både min mand og jeg tænker tilbage på som fantastiske!

Anmeld Citér

3. oktober 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Min historie ligner din med baby der vender forkert og mislykkes vendingsforsøg. 

7 dage inden det planlagte kejsersnit går mit vand dog og jeg ryger på fødegangen. Jeg skulle dog ligge og faste i 5 timer inden kejsersnittet og jeg fik der lidt opstartsveer. Det hele gik stille og roligt. Rygmarvsbedøvelsen var da ikke rar, men var til at holde ud. Kateter anede jeg intet om før det skulle ud. Var slet ikke i mine tanker, at jeg ikke skulle tisse  

Bagefter var det hårdt at skulle rejse sig de første par dage, men derefter gik det fint og nemt. Man får jo også smertestillende. Og bestemt en fordel at være intakt forneden og kunne tisse normalt osv. Det værste for mig var følelsen af at være blevet snydt for en fødsel. Alt det man havde forestillet sig og forberedt sig på blev ikke til noget. 

Held og Lykke med det hele. 

Anmeld Citér

3. oktober 2022

Mt_2020

Jeg fik selv akut kejsersnit. De lagde epiduralblokade som de også brugte på operationsstuen til bedøvelse. Selvfølgelig kunne jeg mærke da de lokal bedøvede, men mærkede ikke rigtig til da blokaden blev lagt. Næste gang skal jeg have planlagt kejsersnit, og tror det bliver en langt bedre fødsel end mit akutte.

Nu har jeg selv overværet nogle planlagte kejsersnit, og det foregår så stille og roligt. Lægerne og sygeplejerskerne er gode til at forklare hvad der skal ske og har dig med hele vejen. 

Anmeld Citér

3. oktober 2022

Mt_2020

Anonym skriver:

Tusind tak for dit svar!
Åh, så kateteren bliver simpelthen lagt før bedøvelsen? (Altså det i urinblæren) 

De fleste for lagt det efter bedøvelsen, men skulle det ske før, så gør det altså ikke ondt. Det kan svie lidt. Jeg blev rigget (altså et engangskateter) oppe på fødestuen i min fødsel uden bedøvelse og der var det kun en sviende følelse, efterfølgende nede på operationsstuen blev det anlagt da jeg var bedøvet.

Du skal ikke være bekymret, når der skal anlægges kateter på mennesker, er det kun mænd som bliver bedøvet i urinrøret og ikke kvinder.

Anmeld Citér

3. oktober 2022

Mortil_2

Profilbillede for Mortil_2

Jeg fik pks for 8 uger siden. En rigtig god oplevelse - var selv utroligt nervøs

Bedøvelsen kunne godt mærkes, men de gav mig hurtigt noget mere lokal bedøvelse og så gik det fint. Lokalbedøvelsen føles som et bistik. Efter bedøvelsen var lagt fik jeg en smule panik over følelsen af at være lammet, men jeg vænnede mig hurtigt til det og blev komfortabel med situationen. Kateter fik jeg efter bedøvelsen og kunne ikke mærkes. Resten af operationen gik nemt og det var egentligt bare hyggeligt og rørende. Jeg fik min datter direkte op på brystet efter hun var født og det var absolut lige så stort som ved min vaginale fødsel 

Efterfølgende har man selvfølgelig ondt, men jeg var oppe samme aften på toilettet hvilket jeg klarede selv. Efterfølgende fik jeg kateteret ud og det kunne ikke mærkes. Dagen efter gik jeg en runde på afdelingen og var i bad på egen hånd. Det var ikke smertefrit, men bestemt til at holde ud. Fra dag 5 var jeg ude det gå lille kort tur hver dag. Det går hurtigt fremad dag for dag  

Det er selvfølgelig en anden oplevelse end at føde vaginalt, men begge involverer smerte på forskellige måder. Jeg snupper et kejsersnit mere hvis vi får flere børn 

Held og lykke med fødslen - og husk på at du snart har det smukkeste resultat i dine arme

Anmeld Citér

4. oktober 2022

Lotuus5

Profilbillede for Lotuus5

Jeg fik også kejsersnit fordi hun lå forkert derinde

Jeg mærkede ingenting, heller ikke da jeg skulle bedøves Det eneste jeg blev overrasket over var følelsen af at ligge og ‘rulle’ lidt rundt på briksen. Altså da hun skulle ud Det gjorde ikke ondt, det var bare en ‘underlig fornemmelse’ at de ruskede lidt i en. Men altså, der skal jo også en hel baby ud af det lille snit de laver

Jeg var på morfin i 2 dage og derefter bare alm Panodil nogle dage. Jeg havde nærmest ingen smerter efterfølgende

Jeg har kun positivt at sige om forløbet, selvom jeg selvfølgelig også var nervøs inden!  

God fødsel til dig

Anmeld Citér

5. oktober 2022

Anonym trådstarter

Tusind tak for alle jeres svar. Det er virkelig skønt at læse så mange positive oplevelser

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.