Kattekilling i nyt hjem - meget sky

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.199 visninger
18 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. september 2022

Anonym trådstarter

Hej. 
vi har fået en norsk skovkat killing. Hun er 13 uger.. 

vi tog hende hjem og stillede transportkassen åben i er hjørne med ro på, og hun har mad og bakke lige ved så hun ikke skal gå rundt i huset efter det. 
igår aftes kom hun lidt frem men løb så under sofaen og gemte sig. I nat har hun så skidt på et tæppe og har siden kl 7 i morges ligget under skænken. 
vi har ladet hende værre så hun kan tá det i eget tempo.. 

men er det normalt en killing gemmer sig SÅ meget? Hun drak en lille smule vand igår men det er det.. 

hun lå i håndvasken da jeg stod op hvor i det hun ser mig SPRINGER hun afsted og ned under skænken.. 

Avler siger hun er vant til at være i hænder, nysgerrig og kommer når man kalder på hende osv. 

ved godt flytningen er stressende for hende, men de sidste killinger jeg har haft gennem tiden var ikke SÅ forskræmte. 

skal jeg bare give hende tid? Eller skal jeg være bekymret for hende?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. september 2022

Hanspige

Hvordan var hun da i besøgte hende hos avler? 

Anmeld Citér

28. september 2022

Anonym trådstarter

Hanspige skriver:

Hvordan var hun da i besøgte hende hos avler? 

Vi besøgte hende da hun var omkring 8 uger (langt væk så vi er ikke kommet ofte) og der var hun sød og nysgerrig, sad og puttede hos min store dreng på 12. 

der har været meget med det her, for hun skulle være registreret på en race forenings killinge liste men det er hun ikke (hun har ikke stamtavle men begge forældre har), vi skulle have hentet hende da hun fyldte 12 uger sidste mandag, men avler havde ikke fået vaccineret og chippet hende. Vi sagde vi gerne hentede hende og tog hende til dyrlæge og fik det gjort men fik afvide det var ulovligt?? Så skulle vi hente torsdag/fredag efter vaccine og chip. Det havde hun så ikke gjort. Så fik vi lov at hente igår hvor hun så er blevet chippet og vaccineret. 

Hun er en meget smuk kat, og blid i sit udtryk og være måde (da jeg tog hende i kassen var der intet overhovedet) vi er super glade for hende på trods af alt det der har været.. 

avler sagde også hun brugte bakke - og tænker hendes uheld i nat skyldes stress over nye omgivelser?? 
hun virker ikke til at have ondt eller noget umildbart. Men hun gemmer sig hele tiden, hun hverken undersøger eller noget som helst. Hun har nu siddet siden kl 7 helt op af væggen under vores skænk og bevæger sig slet ikke.. hvis man prøver at kalde/lokke så kigger hun bare. Og her er helt stille her hjemme ellers. Den lille sover lur, og jeg sidder bare og slapper af i sofaen med en kop kaffe. Har endda slukket TV og alt så her er ro til hende, men hun gemmer sig bare..? 

Den sidste kat jeg havde gjorde det samme, men dagen efter begyndte den da at undersøge, opsøge os og holde øje med hvad vi laver  

når hun “skifter gemmested” løber hun med kroppen helt ned til gulvet og SPURTER fra et gemmested til det næste.. 

Anmeld Citér

28. september 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Vi besøgte hende da hun var omkring 8 uger (langt væk så vi er ikke kommet ofte) og der var hun sød og nysgerrig, sad og puttede hos min store dreng på 12. 

der har været meget med det her, for hun skulle være registreret på en race forenings killinge liste men det er hun ikke (hun har ikke stamtavle men begge forældre har), vi skulle have hentet hende da hun fyldte 12 uger sidste mandag, men avler havde ikke fået vaccineret og chippet hende. Vi sagde vi gerne hentede hende og tog hende til dyrlæge og fik det gjort men fik afvide det var ulovligt?? Så skulle vi hente torsdag/fredag efter vaccine og chip. Det havde hun så ikke gjort. Så fik vi lov at hente igår hvor hun så er blevet chippet og vaccineret. 

Hun er en meget smuk kat, og blid i sit udtryk og være måde (da jeg tog hende i kassen var der intet overhovedet) vi er super glade for hende på trods af alt det der har været.. 

avler sagde også hun brugte bakke - og tænker hendes uheld i nat skyldes stress over nye omgivelser?? 
hun virker ikke til at have ondt eller noget umildbart. Men hun gemmer sig hele tiden, hun hverken undersøger eller noget som helst. Hun har nu siddet siden kl 7 helt op af væggen under vores skænk og bevæger sig slet ikke.. hvis man prøver at kalde/lokke så kigger hun bare. Og her er helt stille her hjemme ellers. Den lille sover lur, og jeg sidder bare og slapper af i sofaen med en kop kaffe. Har endda slukket TV og alt så her er ro til hende, men hun gemmer sig bare..? 

Den sidste kat jeg havde gjorde det samme, men dagen efter begyndte den da at undersøge, opsøge os og holde øje med hvad vi laver  

når hun “skifter gemmested” løber hun med kroppen helt ned til gulvet og SPURTER fra et gemmested til det næste.. 

Skal lige siges vi også har været ude og gå en tur en times tid her til morgen hvor hun var alene hjemme, og hun har ikke rørt sig ud af flækken i det tidsrum heller ..

Anmeld Citér

28. september 2022

Anonym

Det er meget normalt, giv hende tid. Du skal tænke på at hun er blevet taget væk fra alle og alt hun kender, det tager tid for sådan en lille en. Luk evt af for nogle rum så hun ikke har så meget plads ar udforske, det kan godt være ret overvældende for sådan en lille størrelse

Anmeld Citér

28. september 2022

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

Hej. 
vi har fået en norsk skovkat killing. Hun er 13 uger.. 

vi tog hende hjem og stillede transportkassen åben i er hjørne med ro på, og hun har mad og bakke lige ved så hun ikke skal gå rundt i huset efter det. 
igår aftes kom hun lidt frem men løb så under sofaen og gemte sig. I nat har hun så skidt på et tæppe og har siden kl 7 i morges ligget under skænken. 
vi har ladet hende værre så hun kan tá det i eget tempo.. 

men er det normalt en killing gemmer sig SÅ meget? Hun drak en lille smule vand igår men det er det.. 

hun lå i håndvasken da jeg stod op hvor i det hun ser mig SPRINGER hun afsted og ned under skænken.. 

Avler siger hun er vant til at være i hænder, nysgerrig og kommer når man kalder på hende osv. 

ved godt flytningen er stressende for hende, men de sidste killinger jeg har haft gennem tiden var ikke SÅ forskræmte. 

skal jeg bare give hende tid? Eller skal jeg være bekymret for hende?

Da vi fik vores kat så vi ham næsten ikke de to første døgn. Han gemte sig alle mulige steder. Jeg var så ked af det og græd og græd da vi lige havde fået aflivet en syg killing som var totalt modsat fra dag 1 af. Men efter de første par dage ændrede han sig og blev en dejlig kat. Efterfølgende har vi fået en kat mere. Hun var kælen og rolig med det samme. 

Gætter på at katte kan være lige så forskellige som mennesker, også i forhold til tilvænning

Anmeld Citér

28. september 2022

Anonym

Du kan købe noget feliway i din lokale dyrhandel- det er feromoner der sprøjtes ud i rummet og virker beroligende. 

Derudover siger min erfaring mig at det faktisk kan være rigtig godt at "tvinge" katten til at komme op og blive kælet. Dvs. Du tager den op og nusser den. Selvom den vil væk, så fortsæt. Så plejer de hurtigt at finde ud af det er rart og trygt. Og dem jeg har gjort det med, har været katte fra internat som har været vilde. Det burde derfor være endnu nemmere med en fra en opdrætter. Det kan virke lidt voldsomt, men igen min erfaring siger at de hurtigere falder til. Og som en anden nævner, er det en god ide at have den i et rum i starten, så den ikke skal forholde sig til for meget.

Anmeld Citér

28. september 2022

Anonym trådstarter

Vi har desværre ikke så mange rum til rådighed på den måde. Soveværelserne er lukket af, og så har den adgang til entreen og køkken- alrum . 
jeg giver hende lidt mere tid og så måske tage hende op og sidde lidt med hende i aften når ungerne sover og der er ro på

Anmeld Citér

28. september 2022

Anonym

Men nusser man ikke killinger for at de føler sig trygge. Jeg ville aldrig bare lade en hvalp undersøge og passe sig selv kun. Men jeg ved ikke så meget om killinger. 
Jeg ville da klart sidde mere og nusse for ay få skabt et bånd. 

Anmeld Citér

28. september 2022

AnoMor

Da jeg fik kat gjorde min det samme, han lagde sig bare under sofaen.  Jeg lagde mig simpelthen bare på gulvet med armen under sofaen så han kunne snuse til mig og stille og roligt komme frem. Og lå og snakkede stille og roligt til ham. 
bare at lade den værre er skræmmende. Der er folk den ikke kender og den er frataget fra mor, søskende og velkendte dufte. 

så ned på alle fire og lad den vænne sig til du er der og ikk vil den noget ondt 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.