Påvirkning af mediernes dækning af energi-krise

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.415 visninger
11 svar
4 synes godt om
24. september 2022

Anonym trådstarter

Jeg har aldrig haft klinisk angst, depression eller stress. Jeg har prøvet at være bekymret, ked af det og presset på arbejdet eller i hjemmet, føle mig fanget i hverdagens hamsterhjul osv. men nu kan jeg mærke at jeg bekymrer mig mere end jeg nogensinde har gjort, og jeg tror ærlig talt det er mediernes skyld. 
For noget tid siden var der en tråd her på baby omkring hvordan folk skulle komme igennem vinteren, og det er ikke for at tage det emne om op igen, men så alligevel. For det fylder virkelig for mig, også selvom jeg ikke er så udsat som de familier man ser om i diverse nyheder. 
Min mand og jeg har godt lønnede jobs, derfor har vi også er forbrug der passer til - eget hus, 2 biler og er relativt højt forbrug. Vi har altid haft styr på vores økonomi og det har vi stadigvæk. Vi he mulighed for at skære ned på en del poster og få frigivet en del penge. Derudover kan vi begge øge indtægten ved at arbejde mere, da der er mulighed for det i vores job og vi begge er sunde og raske. Altså er vi på ingen måde udsat som nogen andre. Det ved jeg med min fornuft, men jeg kan mærke mit nervesystem er på overarbejde og jeg har stunder hvor bekymringerne tager over og jeg kan hidse mig selv op og være bekymret for at vi går fra hus og hjem, at vi ikke kan give vores børn en god barndom osv. 

Alt det der hele tiden er fremme om elpriser, inflation og familier der er presset ud over kanten, det fucker min hjerne totalt op. 
Hvordan oplever i andre denne bekymring og nogle gode råd til at få den til at fylde mindre?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. september 2022

Meyer

Profilbillede for Meyer

Jeg berolige mig selv ved at huske på at mine egne forældre kom igennem krisen i 80erne med 4 børn. Så klar vi det nok også.

Desuden snakke vi meget her hjemme om at vi faktisk har sundt af at skulle spare, at vores tre teenagere har godt af at lære hvordan man kommer igennem krise. At der er glæde i gratis fornøjelser. At meget at det de ønsker sig kan man finde brugt.

Anmeld Citér

24. september 2022

Astoria

Profilbillede for Astoria

Jeg synes egentlig det er en sund ting at man bekymrer sig. Hvis der ikke er bekymring, så kommer der heller ingen forandring. Intet pres på at tingene ændrer sig, så at man (både som familie men også på samfundsplan) indfører nogle ændringerne så man er bedre forberedt når (ikke hvis) den næste krise kommer. I dette tilfælde så kommer det formentlig til at betyde at flere tænker over deres forbrug. Alternative energikilder og så videre. Det kommer kun godt igen for vores børn og børnebørn. Medierne skal dække det, det synes jeg egentlig er godt. For der er mennesker som har det svært og der er nogle udfordringer som man skal være opmærksom på.

Når det så er sagt så kan man jo lade være med at dyrke nyhederne. Man kan godt holde sig opdateret ved måske at se det en gang om ugen eller lignende. 

Og så husk at det nok går det hele. Børn har ikke brug for meget for en god barndom. Det er ikke nødvendigvis et højt forbrug.

Anmeld Citér

24. september 2022

Panther

Profilbillede for Panther

Der har været mange kriser før denne, og jeg er ikke bekymret. Jeg er i en situation ligesom mange andre, hvor det kun er godt at begynde at tænke på, hvad det er, jeg bruger mine penge på - og i forlængelse af det i øvrigt hvad i alverden det er, jeg lærer (har lært) mine børn vedr. overforbrug.

Anmeld Citér

24. september 2022

Mrs.

Det bekymrer mig da.. Men ikke i en grad hvor det fylder alt. 
Synes faktisk det er rart at blive mindet om lige at styre sit forbrug og spare hvor man kan, bl.a. på strøm. Vi står heller ikke i en situation hvor det påvirker vores økonomi drastisk, og som dig kan vi frigive penge hvis vi omlægger vores forbrug lidt. 
Men er glad for de snakke der er kommet i hjemmet. Min store dreng på 11 og jeg holder øje med strømpriserne og strømforbruget og nu er det gået helt sport i at spare på strømmen, snakke om ideer og løsninger der er strømbesparende, og det gik over i snak om miljøet, affaldssortering, madspild, genbrug osv.. det har faktisk skubbet os i en bedre retning  og synes det er hyggeligt at lave små spare/genbrug projekter med min dreng. Nogen af vores projekter er lidt “over the top” men vi prøver det af, har det sjovt, og justerer samtidig med han også får nogle gode værdier med sig til voksen livet

vi overgjorde “stop madspild” og har fået lavet noget ret crazy retter sammen men vi havde en fest imens og var ved at dø af grin da vi skulle prøve at klemme det ned  så nogen dage opgav vi og tog en tur ud og spise for det var ikke så godt i praksis  men vi har det sjovt med det

Anmeld Citér

24. september 2022

Kastanje

Vi var ikke specielt påvirkede af coronakrisen. Det er jeg sikker på skyldes, at jeg kun så et pressemøde Mette. Vi har kun streaming og jeg holdt mig orienteret ved at læse udvalgte nyheder på udvalgte tider. Dem jeg kender der så flow TV og nyheder hver dag… blev mere og mere deprimerede. 
Skru ned for TV nyheder er mit råd.

Anmeld Citér

25. september 2022

Boyz2

Profilbillede for Boyz2

Det påvirker mig. Mest fordi jeg mener, at krisen kunne have været undgået, hvis Danmark havde været mere selvforsynende og ikke solgt vores sjæl til Rusland.

jeg er vred over både den måde corona blev håndteret og nu hvordan energikrisen håndteres og bekymret for, om næste krise bliver mangel på fødevarer.

Oveni det så har jeg ansvar for at styre mine tre børn igennem, uden de bliver for påvirket - ligesom at de skulle igennem corona, uden at det påvirkede dem.

Økonomisk har vi altid levet med mådehold og uden overforbrug, så vi kommer ikke til at ændre vaner - dog er jeg begyndt at vaske, når strøm er billigst.
Vi har stort drivhus, hvor vi over sommeren har dyrket mange grøntsager (bl.a tomater), der er kommet på glas og vi vil nu investere i en udendørs ovn til madlavning

Vi køber de fleste ting brugt og vi sælger ting, vi ikke bruger. Vi spilder ikke mad, køber aldrig fast food og spiser sjældent ude. Vi går aldrig i biograf (dog meget i teater), forlystelsespark kun en gang årligt, køber ikke elektronik (dog har det ene barn en PC - men ingen spillemaskiner og de store har laptop til skolebrug), og vi har kun en (gammel bil) der blev købt kontant. SHIT det lyder mega kedeligt

Herudover har vi en solid opsparing, stor friværdi og poster vi kan justere på i det tilfælde, at vi skal bruge penge.

Men ja kriser er aldrig fede

Anmeld Citér

25. september 2022

Cerenia

Det bekymrer mig ikke rigtigt. Vi skal nok klare den, menneskeheden har oplevet kriser før. 
lad være med at se nyheder, det er bare dommedags overskrifter og gør at vi føler os endnu mere magtesløse. 

du har kontrol over din opmærksomhed - brug hellere din tid på at være tilstede her og nu og ikke worst case scenario i fremtiden, for du kan alligevel ikke gøre noget  

Anmeld Citér

25. september 2022

A38

Jeg kan genkende din oplevelse med at medierne påvirker dine bekymringer. Jeg oplevede det selv under corona, jeg blev bekymret for senfølger, smitte, varianter, skrækhistorier om unge, der døde og mennesker, der var sygemeldt i måneder efter infektionen. Og til sidst blev det til generel helbredsangst. Det endte med at tv2, dr1 og sociale medier blev sådan en trigger at jeg gik til lægen og fik en henvisning til psykolog og selvom jeg ikke havde angst-angst, så var det en super god investering i mit mentale helbred!

I dag er jeg stadig bekymret - over klimakrisen og energikrisen - men nu ved jeg hvordan jeg håndterer når bekymringerne bliver for meget, hvornår jeg skal lukke Facebook ned og slukke for nyhederne.

Så jeg vil bare sige, du er ikke alene, for det er utrygt med en krise, der truer, men hvis du føler at bekymringerne styrer dit liv, så søg hjælp. Det  er det bedste jeg har gjort for mig selv!

Tilføjelse: vil minde dig om at hvis du har en privat sundhedsforsikring gennem dit arbejde, kan du komme hurtigere igennem til en psykolog. 

Anmeld Citér

25. september 2022

Anonym trådstarter

A38 skriver:

Jeg kan genkende din oplevelse med at medierne påvirker dine bekymringer. Jeg oplevede det selv under corona, jeg blev bekymret for senfølger, smitte, varianter, skrækhistorier om unge, der døde og mennesker, der var sygemeldt i måneder efter infektionen. Og til sidst blev det til generel helbredsangst. Det endte med at tv2, dr1 og sociale medier blev sådan en trigger at jeg gik til lægen og fik en henvisning til psykolog og selvom jeg ikke havde angst-angst, så var det en super god investering i mit mentale helbred!

I dag er jeg stadig bekymret - over klimakrisen og energikrisen - men nu ved jeg hvordan jeg håndterer når bekymringerne bliver for meget, hvornår jeg skal lukke Facebook ned og slukke for nyhederne.

Så jeg vil bare sige, du er ikke alene, for det er utrygt med en krise, der truer, men hvis du føler at bekymringerne styrer dit liv, så søg hjælp. Det  er det bedste jeg har gjort for mig selv!

Tilføjelse: vil minde dig om at hvis du har en privat sundhedsforsikring gennem dit arbejde, kan du komme hurtigere igennem til en psykolog. 

Tusinde tak for dit svar! Jeg har selv gået og tænkt at jeg nok burde tale med en professionel om mine bekymringer, for det fylder uhensigtsmæssigt meget i min hverdag. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.