Anonym skriver:
Jeg kan ikke komme med gode råd, for vi oplever desværre noget af det samme med vores dreng på 7 - han bliver SÅ gal, sur, tvær & Rasmus modsat hvis tingene ikke lige går efter hans hoved. Generelt er han negativt anlagt og kritisk overfor det meste, mens vi forældre og hans søster generelt er glade og positive.
Vi har dog altid sagt tydeligt fra overfor groft sprog, og gentager til døde at selv om man er sur, skal man tale ordentligt til hinanden - så lige den del er knapt så slemt som det du beskriver - omend han stadig får sagt nogle ikke særligt pæne ting.
Nogle dage kan han være enormt charmerende, kærlig samt vise sin følsomme side - hvilket trods alt giver håb, for vi har flere gange været ude i om der måske er noget galt med ham - jeg har hele tiden undskyldt det med hans alder og ikke at kunne styre sit temperament (endnu) - og at han med tiden nok skal lære det hvis bare vi bliver ved med at sige fra og snakke tingene igennem med ham (når han er faldet ned efter en tur), mens min mand nu tror på det er for sent at vende skuden. Jeg må indrømme at jeg også var noget modløs efter denne uge, både tirsdag og torsdag har vi haft diskussioner om simple ting (som fx afstå op om morgenen, spise morgenmad samt vores regler ved aftensmaden, altså ikke noget nyt).
Vi er ret bekymrede for fremtiden, for hvis han opfører sig sådan overfor andre mennesker, så får han det svært med fx at få og holde på venner. Vi snakkede lige om det i den her uge, at der aldrig er nogen der spørger om en legeaftale - nogle familier fra klassen virker lidt som om de undgår os, og det forstår man jo egentlig godt.
Vi elsker vores søn, men tror måske næsten vi er der hvor vi har brug for hjælp til at lære at håndtere ham - selvom det da er grænseoverskridende at skulle indrømme overfor andre. Han får altid ros til diverse samtaler og han har præsteret at total-charmere sin klasselærer, men jeg har tænkt på at beskrive situationen for klasselæreren og så høre om hun kan fjerne sine uber-positive pædagog-briller og så måske kigge efter om der er noget om snakken.
Måske I kunne tage et lignende skridt - altså få hjælp udefra?
Han lyder meget som vores dreng. Han har altid haft nogle udfordringer med det følelsesmæssige. Da han startede i skole eskalerede raseriet her hjemme, vi talte med lærerne om det og det kom meget bag på dem, for det var slet ikke det de oplevede i skolen. Han er til gengæld meget dygtig fagligt, og fanger hurtigt nye ting. Han havde gode venner og kunne selvfølgeligt godt blive sur, men i skolen gik ham væk et øjeblik og kom tilbage når han var klar. Vi holdt en del møder med lærerne egentligt mest for at følge op på hvor vi var og det var som om han fik mere ro på. Han virkede til at være på overarbejde følelsesmæssigt og når han kom hjem kunne han ikke mere.
så startede han i første og fik ny klasselærer og hun er forfærdelig, og virker slet ikke (i mine øjne) pædagogisk og klar til at have små børn. Og nu er det eskaleret igen, og han har for første gang reageret voldsomt i skolen. Jeg kan mistænke at de to ting har en sammenhæng, men jeg ved det ikke. Lærerens forslag var at hende, jeg og min søn skulle holde et møde. Dette sagde jeg dog meget klart nej til, da jeg ved at han vil føle sig meget lille og forkert hvis vi sætter ham i “den varme stol”. Der er vidst snart skole-hjem-samtaler så tager vi den op der.
jeg oplever som dig at kun en enkelt spørger om legeaftaler, til gengæld spørger vi ofte flere forskellige, men får altid et nej 
jeg tror som dig at der er noget galt med ham, jeg kan tænke at han har en mild asperger, men ved ikke om det bare er for at gøre det nemmere for mig selv, og ikke kan se at jeg bare har fejlet i opdragelsen