Due (unge?) What to do?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.158 visninger
11 svar
20 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. september 2022

Anonym trådstarter

Jeg gik min sædvanlige aften/nat tur i stormvejr og regn igår. Da jeg kommer ud til den store motortrafikvej ser jeg så denne lille fulg sidde midt på vejen. 

Vælger at gå ud til den, (regner med den selv vil søge væk fra mig, og dermed væk fra vejen) men den bliver bare siddende. Vælger at samle den op og sætte den ind til siden. Går videre, men da jeg komme tilbage sidder den igen ude på vejen, og bliver ved at vælte når der kommer vind. Ja så løb mit hjerte af med mig (og frygten for biler og katte) så den sidder nu i vores store hønsehus.

Tror ikke den kan flyve helt endnu. Den prøver, men kommer ikke rigtigt op. Når den går ser den ud til at halte. 

Hvad dælen gør man ?

Umiddelbart tænkte jeg jo, at jeg ville sætte den tilbage idag når den var tør og ok. Men nu jeg bange for at den er for lille og kattene i området vil æde den. Det kan jeg næsten ikke bære nu. 

Hvad havde i gjort?  (afliver den ikke). 

Den har selvfølgelig vand i en stor skål og det eneste jeg kunne komme på af mad, er min kyllinge leverpostej hvad tænker i ? 

Sætter et billede i kommentarfeltet om lidt. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. september 2022

Kastanje

Jeg gik min sædvanlige aften/nat tur i stormvejr og regn igår. Da jeg kommer ud til den store motortrafikvej ser jeg så denne lille fulg sidde midt på vejen. 

Vælger at gå ud til den, (regner med den selv vil søge væk fra mig, og dermed væk fra vejen) men den bliver bare siddende. Vælger at samle den op og sætte den ind til siden. Går videre, men da jeg komme tilbage sidder den igen ude på vejen, og bliver ved at vælte når der kommer vind. Ja så løb mit hjerte af med mig (og frygten for biler og katte) så den sidder nu i vores store hønsehus.

Tror ikke den kan flyve helt endnu. Den prøver, men kommer ikke rigtigt op. Når den går ser den ud til at halte. 

Hvad dælen gør man ?

Umiddelbart tænkte jeg jo, at jeg ville sætte den tilbage idag når den var tør og ok. Men nu jeg bange for at den er for lille og kattene i området vil æde den. Det kan jeg næsten ikke bære nu. 

Den har selvfølgelig vand i en stor skål og det eneste jeg kunne komme på af mad, er min kyllinge leverpostej hvad tænker i ? 

Det er en halt unge du beskriver … naturen ville hurtig gøre kål på den. Det er naturligt at den bliver spist… den er en del af fødekæden. Du kan ikke redde en halt fugl der ikke engang kan flyve. 
Det mest humane er at aflive den. 
Det er også synd for zebraungen når den bliver spist af en løve. Men skulle løven ellers sulte.? Vi har også aflivet fugle der fløg ind i vores vindue. 

Anmeld Citér

9. september 2022

Kastanje

Noget helt andet er - duer er luftens rotter. De kan bære mange sygdomme med sig. Husk at vaske hænderne grundigt

Anmeld Citér

9. september 2022

Anonym trådstarter

Billede.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

9. september 2022

AnoMor

Anonym skriver:

Hvad dælen gør man ?

Kan godt være der lyder hårdt. Jeg havde sat den ud i naturen og ladet ræven eller er andet dyr få den. De skal også have mad og ja, sådan er naturens gang altså nu engang. Det er fødekæden. 

Anmeld Citér

9. september 2022

Anonym

Ring til dyrenes beskyttelse på 1812 og hør hvad de siger. De kan  guide dig

Anmeld Citér

9. september 2022

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg havde nok valgt at beholde den og se tiden an, de næste par dag/uges tid. Den er nok bare blevet slået yd af kurs, og har brug for at komme sig lidt, I fred og ro.

Og hvis du ik har lyst eller mulighed for det, så tag den med til dyrlægen, og lad dem træffe en beslutning omkring dens fremtid. Vh Stine 

Anmeld Citér

9. september 2022

Anonym

Du skal altså ikke bruge tid på det. Hvor mange duer er der ikke på de store pladser?

De er møg irriterende og kommer i store mængder. 

Helt skørt hvis du vil betale dyrlæge. 

Anmeld Citér

9. september 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Hvad dælen gør man ?

Åh  Jeg tog en forældreløs dueunge til mig i sommerferien sidste år. Den var væsentligt yngre end din. Jeg fodrede den først fra ske med vælling lavet af havregryn og vand, og snart kunne den selv spise fuglefrø. 
Han - Albert - boede i hønsehuset og hønsegården. Han fløj hen og satte sig på min hånd eller hoved, når han så/hørte mig, men ellers trivedes han fint side om side med hønsene. Efterhånden lærte han sig også at flyve mere og mere sikkert. 

En dag var han væk - der lå ikke fjer eller andre tegn på, at han var blevet overfaldet/ædt, så jeg går ud fra, han bare skulle ud i verden til sine artsfæller. Vi har ikke set ham siden. 

Var det blødsødent, en bjørnetjeneste, tosset af mig? Måske. Ville jeg gøre det igen? Det tror jeg. 

Anmeld Citér

9. september 2022

heaven

Mor og meget mere skriver:

Åh  Jeg tog en forældreløs dueunge til mig i sommerferien sidste år. Den var væsentligt yngre end din. Jeg fodrede den først fra ske med vælling lavet af havregryn og vand, og snart kunne den selv spise fuglefrø. 
Han - Albert - boede i hønsehuset og hønsegården. Han fløj hen og satte sig på min hånd eller hoved, når han så/hørte mig, men ellers trivedes han fint side om side med hønsene. Efterhånden lærte han sig også at flyve mere og mere sikkert. 

En dag var han væk - der lå ikke fjer eller andre tegn på, at han var blevet overfaldet/ædt, så jeg går ud fra, han bare skulle ud i verden til sine artsfæller. Vi har ikke set ham siden. 

Var det blødsødent, en bjørnetjeneste, tosset af mig? Måske. Ville jeg gøre det igen? Det tror jeg. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.