Sulten baby

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.611 visninger
17 svar
40 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. august 2022

Mrs.

Hej! 
min datter er knap 15 uger, og mad er SÅ spændende at kigge på, hun er meget interesseret når vi spiser, hun sidder med sin plastikske som er det bedste legetøj i verden pt. Den skal ind i munden og smages på. Hun har fået lidt kogt vand her når det var meget varmt på ske og åbner munden med det samme, det er det bedste at få vand på ske! 

nå men hun er til nu blevet ammet 1 gang om natten og 1 gang tidlig morgen (i seng kl. 20 amning kl 1-2 stykker, amning kl 5 og så vågner hun op kl 7/8 stykker om morgnen). 
Den sidste uges tid ammer jeg 3-4 gange i løbet af natten. Hun tager på som hun skal - og er en rigtig Michelin baby! Hun spiser godt i løbet af dagen og stor trives i det hele taget og har nogen naturligt rigtig gode rutiner 

SP har sagt jeg kan starte lidt før med introduktion af grød (en eller to ske fulde dagligt til at starte mildt ud med). Men de skriver jo 4 måneder og der er noget tid endnu til  

så hvad tænker i? Hvad har i gjort? Hvordan har i gjort? Hvad grød har i brugt? Hvor meget af gangen? Lavede i det på vand eller modermælk eller mme? Hjalp det ifht søvn/mæthed? Noget jeg skal være Obs på? 

sp er taget på ferie så nu bliver i altså lige bombarderet med alle de spørgsmål der selvfølgelig kom EFTER at have talt med sp

er 11 år siden jeg sidst stod her, og må indrømme at det kan jeg altså ikke huske hvordan jeg gjorde med min søn

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. august 2022

HilliHallo

Kære du 

Hvor er det skønt med en vaks lille baby. At din baby er interesseret i en ske og hvad i andre kommer i munden er helt naturligt. Sad du og gumlede på en lineal eller en kuglepin ville babyen også finde dét interessesant. Det er os voksne som tillægger barnets nysgerrighed en ekstra ting ved at konkludere at baby er klar til mad. Men babyen er bare nysgerrig. På alt. 

Det er min helt egen personlige holdning, at vente til de tidligst (!) er 4mdr. Gerne så tæt på 6mdr som muligt. Babys tarme og mave er slet slet ikke gearet til mad i så tidlig en alder. At begynde på skemad før tid, bør kun være når baby ikke er i trivsel af den ene eller anden grund. 

Det lyder til at sit barn har det skønt og dejligt, så fortsæt med mælk lang tid endnu ❤️ Og husk at baby er naturlig interesseret i alt hvad mor også gør. Men det er ikke = klar til mad. 

Anmeld Citér

30. august 2022

Måskemor

Enig med ovenstående. 
Når hun trives på mælk er der for mig at se ikke grund til at introducere grød. De ekstra opvågninger kan betyde mange ting. Udviklingsspring eller appetitspring hvor hun øger mælkemængden. Det er ikke sikkert at grød vil afhjælpe det.

Derudover (synes jeg) at perioden med overgangskost er besværlig. Den forkortes når man venter til 6 mdr og baby kan hurtigere komme videre til mere solide fødevarer. Men ift. dine spørgsmål, så har jeg hovedsageligt lavet grød selv og tilsat mme eller min egen mælk hvis jeg havde noget der var pumpet ud. Har ind imellem serveret pulvergrød for at variere og for nemhedens skyld.

Anmeld Citér

30. august 2022

fehår

Jeg ville helt klart vente til tættere på 6 måneder. Umodne tarme kan skabe et væld af problemer, og du kan risikere at stå med en meget forstoppet baby. 

Der er et pænt hardcore tigerspring ved 15 uger, så øget natamning er helt normalt der

Anmeld Citér

30. august 2022

Anonym

SP har sagt du kan starte lidt før med introduktion af grød jeg vil personlig lytte til min sp hvis jeg var dig. Lige mange hvornår  du start op har du en mave der skal  vænne sig til det nye mad.

Anmeld Citér

30. august 2022

fehår

Anonym skriver:

SP har sagt du kan starte lidt før med introduktion af grød jeg vil personlig lytte til min sp hvis jeg var dig. Lige mange hvornår  du start op har du en mave der skal  vænne sig til det nye mad.

Sundhedsplejerskens råd er imod Sundhedsstyrelsens anbefalinger: "Dit barn skal være over 4 måneder, når det begynder at få anden mad end mælk. Det skyldes primært, at mave- og tarmsystemet skal være klar til at fordøje maden.

Hvis barnet trives og vokser, som det skal, er det bedst at vente med anden mad end modermælken, til barnet er tæt på de 6 måneder."

Kilde: https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2020/Mad-til-smaa-fra-maelk-til-familiens-mad

Anmeld Citér

30. august 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Mrs. skriver:

Hej! 
min datter er knap 15 uger, og mad er SÅ spændende at kigge på, hun er meget interesseret når vi spiser, hun sidder med sin plastikske som er det bedste legetøj i verden pt. Den skal ind i munden og smages på. Hun har fået lidt kogt vand her når det var meget varmt på ske og åbner munden med det samme, det er det bedste at få vand på ske! 

nå men hun er til nu blevet ammet 1 gang om natten og 1 gang tidlig morgen (i seng kl. 20 amning kl 1-2 stykker, amning kl 5 og så vågner hun op kl 7/8 stykker om morgnen). 
Den sidste uges tid ammer jeg 3-4 gange i løbet af natten. Hun tager på som hun skal - og er en rigtig Michelin baby! Hun spiser godt i løbet af dagen og stor trives i det hele taget og har nogen naturligt rigtig gode rutiner 

SP har sagt jeg kan starte lidt før med introduktion af grød (en eller to ske fulde dagligt til at starte mildt ud med). Men de skriver jo 4 måneder og der er noget tid endnu til  

så hvad tænker i? Hvad har i gjort? Hvordan har i gjort? Hvad grød har i brugt? Hvor meget af gangen? Lavede i det på vand eller modermælk eller mme? Hjalp det ifht søvn/mæthed? Noget jeg skal være Obs på? 

sp er taget på ferie så nu bliver i altså lige bombarderet med alle de spørgsmål der selvfølgelig kom EFTER at have talt med sp

er 11 år siden jeg sidst stod her, og må indrømme at det kan jeg altså ikke huske hvordan jeg gjorde med min søn

Jeg ville ikke starte med grød, når hun spiser fint, tager på.

Babyer er jo interesseret i hvad andre laver omkring dem, putter ting i munden..

Hvorfor foreslår SP at du kan starte allerede nu? Det går jo imod anbefalingerne. 

Anmeld Citér

30. august 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Men der er jo nok en grund til at anbefalingerne siger mindst 4 måneder. Hvorfor skulle en baby der spiser godt, begynde på grød før 4 måneder? 

Anmeld Citér

30. august 2022

Anonym

SP har sagt du kan starte lidt før med introduktion af grød   det går dog imod sundhedsstyrelsens  anbefaling om at startet på grød fra fire måneder dog skal man huske at det kun er en anbefaling . Mit råd til dig er at du skal lyt til din  mavefornemmelse og gør hvad der  føles mest rigtigt for dig

Anmeld Citér

1. september 2022

Mrs.

BAE skriver:

Jeg ville ikke starte med grød, når hun spiser fint, tager på.

Babyer er jo interesseret i hvad andre laver omkring dem, putter ting i munden..

Hvorfor foreslår SP at du kan starte allerede nu? Det går jo imod anbefalingerne. 

Ja det tænkte jeg også.. 

men kan høre fra mødregruppen flere har fået grønt lys og fået afvide de kunne starte 1-2 uger før 4 måneder.. 

har talt med min mand om hvad i har skrevet og vi har besluttet vi venter længst muligt. 
hun er en rigtig Michelin baby, og tænker ikke der er noget af vejen for at forsætte fuldamning. Som en nævner kan det jo selvfølgelig være et appetit spring så vi forsætter fuldamningen til min mælke glade prinsesse

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.