Amning om natten og huller i tænderne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.922 visninger
14 svar
19 synes godt om
24. august 2022

Anonym trådstarter

Hej allesammen,

Jeg har en søn på ca. 21 måneder som stadigvæk bliver ammet både til lur og i løbet af natten. Jeg har prøvet at stoppe amning, men det føles ikke muligt. Den største motivation for ammestop er at vores søn var til tandlægen for nylig og vi fik af vide at de begyndede huller han har er forudsagdet af amning om natten, da han aldrig har fået lov til at smage noget som helst der kunne være processeret, og får børstet tænder 2 gange dagligt.

Så jeg ville høre om der er andre der oplevet samme, evt. hvad I har gjort, eller om I har gode fif til hvordan man ophører amning uden alt for meget gråd og sorg på begge sider.

Hav en dejlig aften

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. august 2022

AnoMor

Anonym skriver:

Hej allesammen,

Jeg har en søn på ca. 21 måneder som stadigvæk bliver ammet både til lur og i løbet af natten. Jeg har prøvet at stoppe amning, men det føles ikke muligt. Den største motivation for ammestop er at vores søn var til tandlægen for nylig og vi fik af vide at de begyndede huller han har er forudsagdet af amning om natten, da han aldrig har fået lov til at smage noget som helst der kunne være processeret, og får børstet tænder 2 gange dagligt.

Så jeg ville høre om der er andre der oplevet samme, evt. hvad I har gjort, eller om I har gode fif til hvordan man ophører amning uden alt for meget gråd og sorg på begge sider.

Hav en dejlig aften

Da jeg stoppede amning fik jeg ammestop piller så produktionen stoppede efter 1 døgn. Også gav jeg flaske i stedet. Da amningen stoppede lugtede jeg ikk af mælk mere og sønnike var dermed ikke interesseret længere. Så der var ingen gråd fra ham. 

Anmeld Citér

24. august 2022

fehår

Da jeg stoppede med at amme sidst, puttede far hende i en uges tid. På den måde var amning slet ikke en mulighed, og ammestop forløb glat (selvom hun i den grad var brystbesat).

Jeg så et opslag for nyligt fra Den gode barsel på Facebook omkring amning og huller i tænderne. Det gav stof til eftertanke: Her

Anmeld Citér

26. august 2022

tehår

Et barn på over et år har ikke længere brug for at blive ammet, så det er mere dit behov end hans. Hvis min søn vågner i løbet af natten, bliver han bare tilbudt en tår vand.

Anmeld Citér

26. august 2022

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
tehår skriver:

Et barn på over et år har ikke længere brug for at blive ammet, så det er mere dit behov end hans. Hvis min søn vågner i løbet af natten, bliver han bare tilbudt en tår vand.

Det passer altså ikke. WHO anbefaler delvis amning indtil mindst 2 år, og der er masser af fordele både ernæringsmæssigt, trygheds- og tilknytningsmæssigt. 

At sige at amning efter 1 år kun er moderens behov er faktuelt forkert.

Anmeld Citér

26. august 2022

ipsam

Det passer altså ikke. WHO anbefaler delvis amning indtil mindst 2 år, og der er masser af fordele både ernæringsmæssigt, trygheds- og tilknytningsmæssigt. 

At sige at amning efter 1 år kun er moderens behov er faktuelt forkert.

Børn over 12 måneder kan sagtens klare sig ernæringsmæssigt uden amning, og der er andre måder hvorpå man styrke dets tryghed og tilknytning.

Afbrudt søvn for at amme en knap 2-årig lyder helt absurd i mine ører.

Anmeld Citér

28. august 2022

Anonym trådstarter

AnoMor skriver:

Da jeg stoppede amning fik jeg ammestop piller så produktionen stoppede efter 1 døgn. Også gav jeg flaske i stedet. Da amningen stoppede lugtede jeg ikk af mælk mere og sønnike var dermed ikke interesseret længere. Så der var ingen gråd fra ham. 

Tusind tak for at dele din erfaring, jeg overvejede også piller, men tænkte lige at give det et forsøg mere på naturligvis. Og det går rigtig godt helt uden gråd kun en smule klagen.

Anmeld Citér

28. august 2022

Anonym trådstarter

fehår skriver:

Da jeg stoppede med at amme sidst, puttede far hende i en uges tid. På den måde var amning slet ikke en mulighed, og ammestop forløb glat (selvom hun i den grad var brystbesat).

Jeg så et opslag for nyligt fra Den gode barsel på Facebook omkring amning og huller i tænderne. Det gav stof til eftertanke: Her

Vi prøvede det med at far skulle putte, men det blev han bare mere ulykkelig over, og jeg tænkte det ville være bedre at han ikke forbandt mig med amning mere. Jeg næsten faktisk det opslag førhen, men vi kunne se meget tydeligt at x antal amning i x antal date gav mørkere tænder. Ikke fordi det nødvendigvis er så simpelt, men jeg ville ikke tage risikoen mere. Og det lader nu til at gå rigtig godt med det, så det glæder jeg mig bare over. Men tusind tak ,fordi den der skyldfølelse er også ved at æde en.

Anmeld Citér

28. august 2022

Anonym trådstarter

tehår skriver:

Altså nu spurgte jeg jo ikke om de havde behov for at blive ammet. Og jeg ved udmærket at de ikke fysiologisk har nødvendigvis behov for det. Jeg ved ikke helt om du forstår at amning er mere end bare næring, det er trøst, nærvær og tryghed, så det er nok et større behov hos ham. Hvis man har haft en rigtig hård start, hvilket har været tilfældet for os, så er der måske bare behov for det lidt mere end hos andre. Desuden så tror jeg på at det er rigtig sundt at have et så langt/kort ammeforløb som det passer mor/barn, så er det lige meget hvad du eller andre tænker. Og rigtig nok så står der på WHO at det godt at amme indtil 2 år, at du ikke synes det er vel op til dig hvad du gør i dit hjem. Og vand bliver der drukket næsten 4 glas af i løbet af natten, men han vil stadigvæk ammes. 

Anmeld Citér

28. august 2022

Putteputte

Profilbillede for Putteputte

Jeg stoppede med at amme da min var 2,8 år. Jeg udfasede det ved at smøre god negl på mine nipples

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.