Manglende kontrakt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.128 visninger
10 svar
7 synes godt om
23. august 2022

Anonym trådstarter

Hejsa, 

Jeg står i et dilemma. Jeg var til samtale på job i juli, fik det med opstart til September, og de sagde allerede der, at kontrakten først kom i august pga ferie. 

Det er en stilling i det offentlige og et helt legit sted. Jeg har lønforhandlet gennem TR, fået aftale på plads, har på mail fra lederen, at jeg er tilbudt stillingen og de ting, vi har aftalt gennem forhandling.

Nu starter jeg om 9 dage, og jeg har stadig ikke kontrakt. Her midt i måneden kontaktede jeg dem, og det var så fordi sekretæren havde haft ferie og derefter været syg. Så ingen utilfredshed her, helt helt forståeligt. Hun sendte mig en besked på e-boks og anmodede om oplysninger vedr ferie, bilens reg. nr. ift parkeringstilladelse og et spørgsmål angående arbejdsmobil, så igen, helt ordentligt. Svarede med det samme, og fik bekræftelse på modtagelse. Det er 5 dage siden, og venter stadig.

Jeg vil bare høre, hvor længe jeg skal trække den, før jeg igen spørger om kontrakt. Jeg vil helst ikke give et dårligt indtryk ved at virke anmassende eller utålmodig, det gør mig bare lidt nervøs, når der er så kort tid til opstart. Det var lidt noget rod at finde ud af, hvem der egentlig skulle svare på det med kontrakten, så den var gennem tr, teamleder og selve lederen, før jeg snakkede med sekretæren, så derfor vil jeg helst ikke mase mig for meget på.

Altså der er jo intet her, der tyder på, at der er noget i vejen eller noget, det er jo bare en forudsætning for at starte, kan man sige, at jeg har den. Jeg glæder mig super meget, de har været enormt søde, imødekommende og ordentlige, det er bare lige den manglende formalia, der giver mig lidt dårlige nerver.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. august 2022

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

det kan være kringlet i det offentlige, men jeg ville nok kontakte igen og sige at du gerne vil have underskrevet kontrakten inden du møder for første gang..

jeg skal selv til at arbejde offentlig for første gang og jeg har start 1/9 og jeg vil da helt klart presse på at kontrakten er underskrevet og fået en kopi inden opstart..

jeg har virkelig dårlig erfaring med at starte  uden at have den i hånden og så senere forsøge at få en kopi... også selvom det virkede til at være et ordentligt sted med styr på tingene...

Anmeld Citér

23. august 2022

Mariadle

Jeg oplevede det samme da jeg blev ansat i kommunalt regi, jeg ventede længe på at få tilsendt min kontrakt og fik hver gang af vide, at den var undervejs eller at der lige var noget andet.
Jeg blev ved at presse på og sagde, at jeg gerne ville have fagforeningen til at tjekke den igennem mv.

Jeg mener dog først jeg fik den nogle dage inden opstart, oplevede dog ikke nogle sure miner trods gentagende forespørgsler omend det nok har været træls for hende der skulle udarbejde den. For mig er det en ret vigtig ting at have styr på inden. 

Anmeld Citér

23. august 2022

Nordsjælland1981

Profilbillede for Nordsjælland1981

Jf ansættelsesbevisloven har man først krav på et ansættelsesbevis (kontrakt) 1 måned efter ansættelsens start. Så mon ikke, den er på trapperne?

Er det i statsligt regi, du skal ansættes?

Loven står til at ændres til, at ansættelsesbeviset skal forelægge senest 7 dage efter ansættelsen, men den lov er så vidt jeg kan læse mig frem til ikke trådt i kraft endnu. 

Mvh HR medarbejderen i en statslig styrelse.

Anmeld Citér

24. august 2022

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
Nordsjælland1981 skriver:

Jf ansættelsesbevisloven har man først krav på et ansættelsesbevis (kontrakt) 1 måned efter ansættelsens start. Så mon ikke, den er på trapperne?

Loven står til at ændres til, at ansættelsesbeviset skal forelægge senest 7 dage efter ansættelsen, men den lov er så vidt jeg kan læse mig frem til ikke trådt i kraft endnu. 

Jeg er også ansat i en statslig styrelse og fik som du netop skriver kontrakten efter en måned

Anmeld Citér

24. august 2022

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg ville vente til på mandag og så hører dem. 

Der hvor jeg er ansat ved jeg, at HR også har været presset henover sommeren pga. ferie og mange ansættelser. Så tænker, at den er nok er på vej

Anmeld Citér

25. august 2022

2skønnebørn

Profilbillede for 2skønnebørn
Nordsjælland1981 skriver:

Den regel stille da den nyansatte med utrolig dårlig vilkår, i fald man har sagt sit tidligere job op. 

Så har man ingen kontrakt på at man har et job, dvs. render den nye arbejdsgiver fra aftalen, så står man til karantæne i forhold til dagpenge, da man selv har sagt sit job op, uden at have et andet job. 

Jeg er privat ansat og ved jobskifte har jeg altid haft en kontrakt inden jeg sagde det andet job op. 

Anmeld Citér

25. august 2022

Maricella

Profilbillede for Maricella
2skønnebørn skriver:

Den regel stille da den nyansatte med utrolig dårlig vilkår, i fald man har sagt sit tidligere job op. 

Så har man ingen kontrakt på at man har et job, dvs. render den nye arbejdsgiver fra aftalen, så står man til karantæne i forhold til dagpenge, da man selv har sagt sit job op, uden at have et andet job. 

Jeg er privat ansat og ved jobskifte har jeg altid haft en kontrakt inden jeg sagde det andet job op. 

Nu har ts jo skriftlig bevis på at hun er lovet andet job. Hvis det alligevel får andre konsekvenser f.eks. ifht dagpenge som du skriver,er der også bestemmelser i loven, hvor arbejdsgiver kan dømmes bød på x antal ugers løn under hensyntagen til hvilke reelle økonomiske konsekvenser der har været for arbejdstageren 

Anmeld Citér

25. august 2022

2skønnebørn

Profilbillede for 2skønnebørn
Maricella skriver:

Nu har ts jo skriftlig bevis på at hun er lovet andet job. Hvis det alligevel får andre konsekvenser f.eks. ifht dagpenge som du skriver,er der også bestemmelser i loven, hvor arbejdsgiver kan dømmes bød på x antal ugers løn under hensyntagen til hvilke reelle økonomiske konsekvenser der har været for arbejdstageren 

OK, så er man jo sikret den vej rundt.

Anmeld Citér

25. august 2022

Pb18

Maricella skriver:

Men dagpengesats er da som oftest stadig en væsentlig nedgang ift løn. Jeg har en tidligere kollega som før sommer netop sagde sit job op (i det private), da han havde fået et job i en offentlig styrelse. Da han skulle starte, så var der alligevel ikke budget til hans nye stilling. Så det er en da muligt at han ikke kommer i dagpengekarantæne, men det er da stadig en elendig situation for ham. Jeg ved godt at hans historie nok hører til sjældenhederne, men stadig. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.