Kan ikke overskue børns fritidsinteresser

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. august 2022

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Jeg tænker ikke du er doven, slet ikke. 

Jeg er alene med 2 børn på 8 og 2,5 år. Og det er først sidste år den store begyndte at gå til noget. Hun går til svømning om fredagen, hvor lillesøster og jeg enten svømmer i det lille bassin, eller venter i forhallen. I år er hun på et senere hold, så vi når først at komme ud af svømmehallen til den tid vi normalt spiser, og så tager det lige 20-30 minutter at komme hjem. Jeg tager pirogger med når jeg henter dem, og henter så de lige kan nå at spise lidt inden svømning, og så er der nudler til aftensmad når vi kommer hjem. Det fungerer rigtig godt.

I din situation ville jeg også hente børnene så det passer med at I kan tage direkte til gymnastik, og så have lidt snacks og underholdning med til den søskende der ikke har hold den dag. Og så finde en fast nem ret som er hurtig at bikse sammen til de dage.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. august 2022

Roselil

Profilbillede for Roselil

Jeg har to børn på 3 og 5. Indtil nu har de ikke gået til noget, men den store er begyndt at vise interesse for det og så vil den lille også. De er derfor begge meldt til gymnastik. Jeg ved, det vil være sjovt og godt for dem at prøve.

Deres far arbejder meget og det er primært mig, der står for alt det basale huslige såsom indkøb, madlavning, hente osv.
Jeg har desværre også angst, hvilket gør at jeg egentlig bare foretrækker at hente børnene kl 15 og bare være sammen med dem enten hjemme eller f.eks. i skoven, stranden, legepladsen osv - og så sørge for at maden er klar kl 17:30 og putte derefter. Sådan har jeg gjort i 5 år.

Men børnene bliver større og den går ikke længere - jeg har bare det problem, at jeg synes det er fuldstændig uoverskueligt, at jeg nu to aftener om ugen skal gå over til gymnastik med dem - og lige til spisetid. Hvordan skal jeg klare den? Hvad med aftensmaden?

Jeg når jo nærmest kun lige at komme indenfor døren med dem efter arbejde og børnehave, så skal jeg afsted igen? Og så afleverer jeg den ene til gymnastik, det varer lige en time - så når jeg jo kun lige hjem med den anden og når lige tilbage med den anden, men så skal jeg køre derop igen?
(Jeg cykler med dem, så det tager altid tid at komme rundt)

Hvordan gør I andre?

Jeg er ret nervøs for det. Jeg gik selv til både ridning og gymnastik som barn, elskede det - men var så stor, at jeg selv kunne tage afsted...

Jeg vil ikke have at min angst skal stå tilbage for børnenes interesserer.
Jeg føler mig doven, fordi jeg ikke kan overskue tanken og tænker hvordan andre forældre gør, som har 3-4 børn der går til flere interesser...

Jeg synes det er rimeligt at den store går til noget og så kan du bare ta den lille med og kigge på. Sådan har jeg gjort. Når den lille så blir 5-6 kan den ældste måske selv tage afsted. 
jeg mener ikke det er et vigtigt behov for en 3 årig og familielivet skal kunne hænge sammen. Den lille må få forklaringen, at man får lov til gymnastik når man er 5 år.

jeg har herudover fravalgt aktiviteter der slutter efter kl.18 en skolehverdag. Synes det er forrykt med de sene aktiviteter til de små. De skal jo i seng 19-20 men jeg er også skolelærer så ser resultatet af børn med søvnundeskud. Det er simpelthen bare synd

Anmeld Citér

19. august 2022

B&J

Kender du ikke en ung pige der vil følge dem til gymnastik? 
så om du blive hjemme oh aftensmaden er klar når de kommer

ellers vil jeg give dem en snack inden de skal afsted og du har forberedt aftensmad fra dagen før der lige skal varmes så er det hurtigt og nemt 

Anmeld Citér

19. august 2022

Soonmom

Jeg tænker ikke du skal gå imens de går til gymnastik, det tænker jeg de er for små til.

Mine skal også gå til gymnastik (de store går i forvejen til fodbold). Selvom det er "uden forældre," tænker jeg at de mener "aktive" forældre. Har da en forventning om at vi skal sidde og kigge på(det gør vi også til fodbold, de er alt for små til at være selv endnu (5 og 6)).

Her kommer vi til at være afsted mandag, tirsdag, onsdag og nogle gange torsdag, da det veksler med 1-2 gange fodbold.

Vi laver mad i forvejen, så vi har noget som bare skal varmes eller også en rugbrødsmad. Det er ingen døde af ��

Anmeld Citér

19. august 2022

Anonym

Jeg synes på ingen måde du er doven! Jeg har ikke angst, men jeg har også til tider ret svært ved at overskue alle ungernes aktiviteter. For mig gør det det lidt mere overskueligt hvis jeg har en plan for hvordan vi praktisk kommer igennem det og så gerne gøre det på samme måde hver gang. Så kan jeg på en eller anden måde bedre finde ro i det. I dit tilfælde ville jeg sørge for at lave aftensmad til to dage ad gangen så det bare er at varme mad de dage i skal afsted. Selvom det er uden forældre, må I så ikke sidde i f.eks. forhal eller et omklædningsrum? Hvis du bedst kan overskue at blive der, så undersøg om der ikke er et sted du og det andet barn kan være uden at forstyrre gymnastikken. Tag noget legetøj eller bøger med og forsøg at nyd alenetiden med det barn som ikke er til gymnastik. 

Anmeld Citér

19. august 2022

Tami

Profilbillede for Tami

Har ikke lige læst de andres besvarelser, men var det en ide med noget nemt mad de dage børnene er til gym? Fx rugbrød? Det elsker mine børn når vi skal have. Eller sørge for altid at lave Mad til 2 dage af gangen så I har rester. Det har jeg altid gjort, så er det nem aftensmad hver anden dag 

Anmeld Citér

23. august 2022

Anonym trådstarter

Mange tak for jeres gode råd!

Men:
-  Jeg kan dog ikke hente børnene og gå direkte til gymnastik, for jeg vil ikke hente dem kl. 17 - jeg afleverer nemlig ved 7-8 tiden om morgenen. Så bliver det alt for lang en dag for dem.

-  Forældrene må ikke være med, det står i holdbeskrivelsen.

-   Det dumme er også, at de skal gå til gymnastik 2 dage i træk - ellers ville jeg nemlig bare kunne lave lidt ekstra mad, så der var til 2 dage.

-  Vi kan ikke gå på legeplads mv. for det bliver jo vinter og så er det helt mørkt.

Men nu er planen som følger:
Jeg henter ungerne, som jeg plejer, ca. 14:30-15:00. Så går vi hjem og får noget rugbrød.
Så går vi op til gymnastik. Den ene er inde til gymnastik og jeg må slå tiden ihjel med den anden imens. Evt. kan man måske købe ind, der ligger et supermarked nede af vejen. Og så længe det er lyst, er der også legepladser i nærheden.
Så hjem og spise havregrød, rugbrød eller mad fra dagen før.

Heldigvis er min kæreste også villig til at ændre lidt i sine arbejdstider, så han er hjemme én af de to dage de fleste uger.

Anmeld Citér

23. august 2022

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Mange tak for jeres gode råd!

Men:
-  Jeg kan dog ikke hente børnene og gå direkte til gymnastik, for jeg vil ikke hente dem kl. 17 - jeg afleverer nemlig ved 7-8 tiden om morgenen. Så bliver det alt for lang en dag for dem.

-  Forældrene må ikke være med, det står i holdbeskrivelsen.

-   Det dumme er også, at de skal gå til gymnastik 2 dage i træk - ellers ville jeg nemlig bare kunne lave lidt ekstra mad, så der var til 2 dage.

-  Vi kan ikke gå på legeplads mv. for det bliver jo vinter og så er det helt mørkt.

Men nu er planen som følger:
Jeg henter ungerne, som jeg plejer, ca. 14:30-15:00. Så går vi hjem og får noget rugbrød.
Så går vi op til gymnastik. Den ene er inde til gymnastik og jeg må slå tiden ihjel med den anden imens. Evt. kan man måske købe ind, der ligger et supermarked nede af vejen. Og så længe det er lyst, er der også legepladser i nærheden.
Så hjem og spise havregrød, rugbrød eller mad fra dagen før.

Heldigvis er min kæreste også villig til at ændre lidt i sine arbejdstider, så han er hjemme én af de to dage de fleste uger.

hvor er det en fantastisk løsning på din udfordring :)

dejligt at høre at du fandt frem til noget du føler kan give mening..

det er altid svært at ændre vaner uanset hvor længe de har været der..

du er en fantastisk mor at du sætter børnene først ved stadig at hente som du plejer fremfor den nemme løsning med at lade dem blive længere så du bare kunne droppe af ved gymnastik..

jeg tager hatten af for dig og fedt at se at din kæreste/mand også kan forstå dit behov for hjælp og har mulighed for at støtte dig ved at tage over den ene af dagene...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.