Hej med jer.
Vi har været igennem et rigtig træls forløb med vores drengs skolegang. Dette forløb er endt i, at vi i to forbindelser har kontaktet ledelsen med en uofficiel klage - eller i hvert fald med et ønske om, at ledelsen har vidst, hvordan forløbet har set ud fra vores side. Ledelsen har taget fint imod vores henvendelse, men har ikke som sådan taget stilling til det vi har sagt - altså hverken givet os ret eller uret.
Nu skal vi snart til møde på skolen igen, og jeg kan mærke, hvordan jeg bliver mere og mere urolig for, hvordan mødet bliver. Jeg gad så godt vide, om ledelsen har taget vores klagepunkter med til lærerne, så de ved, hvordan vi har haft det. For jeg ønsker virkelig ikke at sidde til flere møder, som dem der lå sidste skoleår.
Uden at gå i detaljer kan jeg fortælle, at det primært handler om samarbejdet mellem os og dem - ikke så meget om vores drengs skolegang. Jeg har meget svært ved at genfinde tilliden til dem, da vi har oplevet møderne som manipulerende, har opdaget, at de har sagt ting, der ikke var rigtige, har omformuleret ting i referaterne, så meningen blev en anden og lignende. Vi har oplevet kun at blive set som en forhindring i forhold til deres ’projekt’ med vores barn frem for en ressource og samarbejdspartner - dette har været vores oplevelse fra dag et.
Hvad ville I gøre i denne situation? Vi har snakket om følgende:
- Kontakte ledelsen og sige, at vi er urolige for mødet og på en eller anden måde få snakket om, hvordan vi undgår et lignende møde. Måske kan vi også her få en ide om, hvorvidt vores klager er nået videre.
- Tage emnet op på mødet og italesætte, at det er svært for os at få tillid til samarbejdet igen.
- Bare leve med det og se fremad i stedet for tilbage, og være glad for at vores dreng trives i skolen i det store hele - det ville jeg på mange måder rigtig gerne - men det her er så sindssygt betændt for mig, at jeg har svært ved at se, hvordan det kan lykkes for alvor at finde fred i den beslutning.
Jeg er egentlig sikker på, at lærerne har handlet i bedste mening hele vejen, og at en del af det mest handler om tankeløshed og inkompetence. Jeg har ikke et ønske om at blive uvenner - men jeg kan omvendt heller ikke slippe min mistillid. Jeg synes virkelig det er svært at finde ud af hvad der er det gode at gøre. Jeg ønsker at min tillid til skolen og personalet der kan blive genoprettet, og at vi kan lægge sagen bag os, men i mig er der så meget vrede og frustration fra forløbet, som jeg ikke ved, hvad jeg skal stille op med.
Er der nogle, der har nogle gode råd, tanker, perspektiver?