Vi har brug for noget hjælp til vores datter på 10 og vores familie, men jeg er i tvivl om, hvor jeg skal henvende mig for at få hjælpen (skolen, egen læge, sundhedsplejerske, kommunen?). Det bliver langt, men jeg vil forsøge at beskrive baggrunden bedst muligt i håb, om at nogen ved, hvor jeg bedst kan henvende mig for at få den rette hjælp.
Baggrunden er, at hun altid har haft et vist behov for kontrol. Under corona er det eskaleret voldsomt, da skolerne blev lukket ned. Hun har et stort socialt behov, så at veninderne pludselig blev revet væk og en del af familien også valgte at holde sig væk, fik det til at eskalere voldsomt.
Da skolen åbnede igen bemærkede lærerne, at hun havde et voldsomt behov for at have styr på veninderne og, hvem hun skulle lege med i pauserne og efter skole, så der ikke var meget overskud til læring. Den del er kommet ned på et niveau nu, hvor hun igen trives bedre i skolen.
I stedet har hun gennem de seneste år udviklet en række tvangshandinger. Det startede uskyldig med, at hun altid ville sige favel ved det samme vindue, så det reagerede vi ikke på. Det gav dog en større nedsmeltning den første dag i 4. klasse, da hun skiftede gang og derfor ikke kunne vinke farvel ved ”hendes” vindue.
Hun har fundet et nyt sted, hvor hun vil sige farvel og den del var stadig uskyldig nok, men stille og roligt er der kommet mere på, så hun nu skal have det faste sted, skal kramme, har 2 bestemte ting hun skal spørge om, mens hun står der, selv om hun godt ved svaret. Hun er gået fra at skulle sige farvel en gang til, at hun nu råber farvel og vinker gentagne gange indtil hun ikke længere kan se mig og forventer, at jeg vinker og svarer hver gang. Afleveres hun i morgen SFO er der nu 3 vinduer hun skal vinke fra.
Afviger vi fra denne rutiner bryder hendes Verden helt sammen og hun løber efter mig gentagne gange ud af skolen, så det nemt kan tage 45 min at aflevere hende. Det sker heldigvis sjældent, at vi når derud, men det er fordi vi sjældent afviger fra rutinen, men det er jo ikke holdbart at hun har disse tvangshandlinger, når der bygges mere på.
Nu er hun så begyndt at skulle tælle trinene, hvis hun går på en ny trappe, skal tælle striberne i en fodgængerovergang, skal røre ved alt muligt eller læse alt muligt. Disse ting er kommet inden for de sidste 3-4 måneder.
For nogen vil det måske lyde som om, hun bare opfører sig uopdragent og bare vil have sin vilje, men der er stor forskel på hendes nedbrud over ikke at få hendes vilje og så nedbrudene, der kommer når hun ikke får lov til at lave disse ”tvangshandlinger”.
Jeg mistænker ikke noget med autisme eller lignende, da hun ikke bryder sammen, hvis der ikke er en fast struktur på dagene, og det er ikke noget problem at lave noget spontant, men vi har brug for noget hjælp til at få hende ud af dette behov for tvangshandlingerne og vi har brug for hjælp til, hvordan vi håndterer det som familie.