Som flere skriver, er du nødt til at uddybe hvordan jeres økonomiske situation vil påvirke jeres fremtid. For der er meget stor forskel på om det er nogle år, hvor økonomien er stram eller om der er udsigt til mindst 10 år sådan. Og når der bliver sagt stram, hvilke områder bliver/skal skæres fra?
Vi levede stramt da vi fik vores børn. Der er under to år i mellem dem. Men vi levede stramt til den mindste var 2. Dog boede vi til leje på det tidspunkt og havde ingen bil eller transportudgifter, da vi KUN cyklede. Så der kom ikke de helt store uforudsete udgifter, som fx bil og bolig kan have med sig.
Stramt for os betød at shopping til os selv kun var det mest nødvendige. Vi prioriterede børnene havde sæsonpassende tøj. Det betød også at fx jule- og fødselsdagsgaver til hinanden var på mindste budget, fx 100kr.(handlede om at være kreativ). Heldigvis slap vi fx for dyre tandlægeregninger, da vi heldigvis ikke blev ramt nogle af os. Men det havde væltet budgettet. Aner ikke hvad vi havde gjort. Jeg har lige haft en uheldig tandsituation der kostede mig 4500kr. Det havde jeg ikke kunne trylle frem dengang.
Ja, jeg syntes til tider det var hårdt. Men jeg føler ikke mine børn manglede noget. Vi har ikke haft nogle at kunne arve tøj, legetøj eller udstyr fra, men alligevel formået at ændre nogle vaner der gjorde det muligt at købe det nødvendige. Men hvis jeg skulle have levet mere en de 3-4 år vi levede sådan, ville jeg godt nok syntes det havde været uoverskueligt. Vi kunne se en ende på det og vidste er der ville ligge okay lønninger i en overskuelig fremtid.
Desværre er vi jo afhængige af penge. Men jeg synes også det er vigtigt at se på forventningerne. Nogle af dem jeg fx var i mødregruppe med rendte til alverdens forlystelsesparker, vandland, legeland m.m. mindst én gang om måneden. Jeg ser det slet ikke nødvendigt. Jeg har fået “hold 2” efterfølgende og selvom vores økonomi er god, så har mit/vores behov ikke været at tage børnene mest muligt med i alverdens aktivitetsparker. Det er ingen kritik af dem der gør, jeg ser bare ikke den nødvendighed og det er ikke vores behov. Vi bruger naturen rigtig meget.
Anmeld
Citér