Min datter presser mig, og jeg er låst

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.457 visninger
6 svar
11 synes godt om
22. juli 2022

Anonym trådstarter

Jeg er simpelthen så ked af det. 

Min ældste datter på 11 år er meget lukket. Hun vil ikke tale med nogen om sine følelser, problemer, tanker, hvis noget går hende på, hun vil kun tale med mig. Selv om det er dejligt at hun er fortrolig med mig, så er det en til tider svært belastende situation at være i, fordi jeg så er den eneste, hun bruger til alt, også når hun er sammen med andre, også når jeg ikke er der.

Hun er delebarn i en 7/7 ordning. Ordningen har hun selv haft indflydelse på og har bedt om den fordeling selv og trives i den. Men når hun er hos sin far og bonusmor er det også mig, hun skriver til, hvis der er noget. Det kunne være hun har fået dårlig mave, så skriver hun til mig og spørger, hvad hun skal. Eller hun er ked af det over noget.

Problemet er, at hun forlanger jeg ikke siger det til nogen, ellers truer hun med hun aldrig vil stole på mig igen. Normalt ville jeg tænke, at jeg er den voksne, og jeg er nødt til at involvere andre voksne, men i det her tilfælde er det ekstremt sårbart at bryde hendes tillid, da hun så vil internalisere alle følelser, hvis hun heller ikke tør bruge mig længere.

Hun er I forvejen en ængstelig pige, der bekymrer sig meget, og nu har jeg siddet med enormt mange sårbare teenagepiger i psykiatrien med depression, angst og selvmordstanker. Jeg vil ikke at mit barn skal blive en af dem, fordi hun ikke tør stole på nogen.

Igen i aften har hun skrevet, her 22.30. Hun er ked af det, har hjemve og vil hjem. Hun sover hos sine farforældre. Jeg beder hende tale med farmor, det nægter hun. Hun vil heller ikke skrive til sin far. Og da jeg så bringer på banen, at jeg i givet fald kan/vil gøre det, simpelthen for at passe på hende, da hun ligger og er ked af det, så kommer truslerne igen. Hvis jeg gør det, vil hun aldrig stole på mig og fortælle mig noget igen.

Jeg føler mig faktisk manipuleret med. Jeg ved godt hun er et barn, men jeg synes det er unfair at sætte mig i en position, hvor jeg ved, hun har det svært, jeg kan ikke selv gøre noget, men hun truer mig til at stå med det alene uden at kunne hjælpe.

Jeg har haft en alvorlig snak med hende, talt med hende om, hvorfor det er vigtigt at kunne bruge andre end mig, også ærligt fortalt, hvorfor det er, det påvirker mig, der sker ingen ændring. Hun kan ikke svare på, hvorfor hun ikke vil bruge andre.

Det er det samme med problemer i skolen, noget i fag der er svært eller træls, hun nægter at tale med lærerne. Mit barn er mit ansvar, men jeg er faktisk seriøst presset af at sidde i den her knude, og har tudet her til aften.

Er situationen grel noget bruger jeg en masse krudt på at få hende med på at jeg deler det med fx far, netop så det ikke bliver et brud af hendes tillid, men det er fandme svært.

Jeg håber i kan læse ud af det her, at det ikke handler om at lade et barn bestemme, men om at balancere i det her med et sårbart og i øvrigt ret lukket barn. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juli 2022

årgang84

Profilbillede for årgang84

Du kan ikke lave en aftale med faren omkring brug af telefon når hun er ved ham.

Sådan mere firkanten at du får dig sjusset dig frem til de Time interval der ofte udfordre hende og det er her telefonen skal være ved far fx. Og modsat også ved dig.

Ved telefoner sidder meget fast på os men ofte kan en hjælp at ligge dem væk i perioder også hjælpe. 

Anmeld Citér

23. juli 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Ærligt så ville jeg få noget psykologisk hjælp til hende.. Hun har det åbenbart ekstremt svært, og hun bliver nødt til at forstå, at hun kan dele det med andre.. Altså psykologen skal ikke arbejde med alle hendes forskellige problemstillinger såsom hjemve eller noget, men skal jo så arbejde med problemstillingen at hun kun bruger dig til sine problemer.. 

Og nu arbejder/arbejdede du jo så selv med det, så du ved jo nok, hvad det egentlig skal til og hvordan man griber det an.. Men du ved jo så også, at der er forskel på, at mor siger de her ting og en fremmede siger de her ting.. 

Evt. kan du jo tage med de første par gange og fortælle dine følelser omkring det, så de har noget at arbejde ud fra 

Anmeld Citér

23. juli 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
årgang84 skriver:

Du kan ikke lave en aftale med faren omkring brug af telefon når hun er ved ham.

Sådan mere firkanten at du får dig sjusset dig frem til de Time interval der ofte udfordre hende og det er her telefonen skal være ved far fx. Og modsat også ved dig.

Ved telefoner sidder meget fast på os men ofte kan en hjælp at ligge dem væk i perioder også hjælpe. 

Det er jo desværre kun et symptom-behandling og vil jo bare få pigen til at gemme på sine følelser og tanker, indtil hun igen kan snakke med mor.. Eller også vil hun føle sig alene og efterladt, og vil så lukke mere i 

Anmeld Citér

23. juli 2022

IenFart

Profilbillede for IenFart

Det lyder virkelig svært og en ubehagelig klemme du bliver sat i. Jeg har et forslag som jeg ikke ved om har gang på jord.

Du skriver du har haft snakken med hende om hvor vigtigt det er at fortælle andre end kun dig om problemer. Kunne du, evt. i samarbejde med hende, udfordre hende lidt til at starte i det små, dvs snakke med andre om mindre problemer, så grænsen bliver rykket lidt efter lidt?

Anmeld Citér

23. juli 2022

Mrs.

Det lyder som en svær situation. Har du talt med hendes far om det her? 
tænker jeg ihvertfald kunne være en god ide. 
derudover ville jeg nok finde en psykolog til hende. Ikke mhp diagnose eller lign. Men simpelthen for at styrke hende i at være i sig selv, finde tiltro til andre mennesker og få redskaber til at åbne op.

Anmeld Citér

23. juli 2022

nemisis

Profilbillede for nemisis

Har du prøvet at vende den om og i en situation hvor hun kontakter dig om noget som du vurderer bedst løses hos en anden så spørge hende - hvad vil du gerne have der skal ske, som vil ændre på hvordan du har det? For måske kan du så få lov at bringe far eller andre ind i den konkrete handling (blive hentet, få hjælp til matematik, spørge om legeaftale MV) altså ikke at du skal inddrage andre i hendes problemer/kedafdethed, men inddrage andre i løsningen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.