Vores ferie

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. juli 2022

AnjaZenia

Profilbillede for AnjaZenia
Mor og meget mere skriver:

Jeg ville tage det som en kærkommen anledning til at præsentere børnene for andet og mere end pools og is ad libitum - og at holde fast i/lære dem at suge til sig af indtryk og læring i den store eller nære verden. 
Kompromisset kunne være at tage til en feriedestination, hvor der er sø eller hav inden for gåafstand, og så have det som base, mens hver dag også rummede udflugter til museer, slotte, historiske seværdigheder. Måske var det dét, I forsøgte i Italien sidste år? - men så skal det måske ridses tydeligere op for børnene, at det ikke bliver all inclusive og pools, men en kombi af badeferie og oplevelser. 
Hvor står du selv? Jeg ville ikke lade plagende børn diktere ferien, men hvis du også selv foretrækker daseri, er det jo svært. Umiddelbart tænker jeg bare, at ferie nr. 7 eller 10 i et “reservat” med pools og all inclusive hurtigt er glemt i mængden, mens en storslået middelalderborg, invasionskysten i Normandiet osv. er indtryk og oplevelser, man husker resten af sit liv - og dertil lærer noget af. 

På en måde er jeg enig. Men samtidig er jeg ikke. Det er jo ikke sådan at “plagende” børn dikterer ferien men samtidig synes jeg også, at de har noget at skulle have sagt. De bliver i forvejen slæbt rundt på museer og andet godt i vinterferien, efterårsferien og i weekender. I år har vi både set Dybbøl mølle, museet, dronningens vagtskifte, været på 3 borge i Norge og tilhørende museum, frilandsmuseum og det er kun med mig. Så er de også blevet slæbt rundt sammen med deres far og den del af familien. Derfor synes jeg også at det er okay at sige, at nu gør vi noget som I gerne vil. De er nemlig ikke synderlig historie interesseret og uanset hvor mange borge og museum jeg hiver dem igennem, virker det ikke til at det ændrer sig.. og er det ikke også okay? Hvorfor er ferien ensbetydende med at man skal lære noget? Må den ikke gerne bruges på at netop gøre det modsatte?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juli 2022

AnjaZenia

Soonmom skriver:

Er det ikke bare at gøre det ene, det ene år og det andet det næste år ?

Lyder meget som et luksusproblem og lyder også som om dine børn kunne have brug for at prøve noget andet end det sædvanlige 

Det er jo også det vi har forsøgt, uden den store succes. Og ja måske er det et luksusproblem, men jeg synes stadig at det er noget der fylder herhjemme.. og så er jeg altså bare nødt til at spørge om hvorfor er det, at se seværdigheder og museum det der trumfer? Hvorfor kan det, at man faktisk bare gerne vil slappe af, ikke være vigtigst?

Anmeld Citér

20. juli 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
AnjaZenia skriver:

Det er jo også det vi har forsøgt, uden den store succes. Og ja måske er det et luksusproblem, men jeg synes stadig at det er noget der fylder herhjemme.. og så er jeg altså bare nødt til at spørge om hvorfor er det, at se seværdigheder og museum det der trumfer? Hvorfor kan det, at man faktisk bare gerne vil slappe af, ikke være vigtigst?

Fordi alle ikke kan li at ligge og dase ved poolen. Eller på stranden. Jeg synes det er SÅÅ kedeligt at ligge og dase. Jeg vil opleve noget i den by jeg er i. Opleve nye ting,. 

Jo jo jeg kan godt slappe af, sidde på café, i en park eller noget. Men jeg gider ikke bare ligge og slappe af hele tiden. 

Vi er forskellige, nogen elsker bare at ligge og dase. Andre vil opleve noget. 

Anmeld Citér

20. juli 2022

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år

Jeg tror, at jeg enten ville vælge skiftevis solferie og seværdighedsferie, eller også ville jeg vælge en solferie et sted, hvor der er mulighed for at se seværdigheder om formiddagen og afslapning ved poolen om eftermiddagen (hvor der alligevel ofte er for varmt til at koncentrere sig om seværdigheder).

Jeg synes bestemt ikke, at seværdigheder trumfer en poolferie, men personligt har jeg for meget krudt i r***n til at ligge ved en pool det meste af dagen

Anmeld Citér

20. juli 2022

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
AnjaZenia skriver:

På en måde er jeg enig. Men samtidig er jeg ikke. Det er jo ikke sådan at “plagende” børn dikterer ferien men samtidig synes jeg også, at de har noget at skulle have sagt. De bliver i forvejen slæbt rundt på museer og andet godt i vinterferien, efterårsferien og i weekender. I år har vi både set Dybbøl mølle, museet, dronningens vagtskifte, været på 3 borge i Norge og tilhørende museum, frilandsmuseum og det er kun med mig. Så er de også blevet slæbt rundt sammen med deres far og den del af familien. Derfor synes jeg også at det er okay at sige, at nu gør vi noget som I gerne vil. De er nemlig ikke synderlig historie interesseret og uanset hvor mange borge og museum jeg hiver dem igennem, virker det ikke til at det ændrer sig.. og er det ikke også okay? Hvorfor er ferien ensbetydende med at man skal lære noget? Må den ikke gerne bruges på at netop gøre det modsatte?

Det ville mine drenge storhade og de ville på ingen måde hygge sig med en sådan ferie. 
Vi tager også 14 dage sydpå om sommeren hvor den står på pool, strand, god mad og afslapning - og det ville jeg på ingen måde ændre på - så måtte det blive ferie hver for sig.

I påsken, efterårsferie, kr. himmelfart mv. er vi ofte på storbysferier. Her er den største attraktion en (stor) fodboldkamp og besøg på vingårde (hvis vi er et sted til det) og ellers typisk en enkelt attraktion om dagen krydret med cykelture, parker, besøg på fodboldstadier og skøn mad - sådan elsker vi det alle fire. Ligesom vi heller ikke ville ændre på vores skiferie til Østrig om vinteren.

Ja kompromiser er fint, men det er jo altså ikke børnene, der har valgt at bryde familien (og dens traditioner op) så ferierne mener jeg er ret hellige - ligesom jeg fornemmer, at du gør

Anmeld Citér

20. juli 2022

Soonmom

AnjaZenia skriver:

Jeg siger ikke det ene tumfer det andet, men ingen dør af at se seværdigheder ej heller at ligge ved poolen i en uge og udfra det du skrev lød det mere som om I gik på kompromis og lavede begge ting på samme ferie og så kan jeg måske godt se det er svært at forventningsafstemme fremfor hvis man på forhånd ved at denne ferie er det udelukkende seværdigheder og næste ferie er det udelukkende afslapning 

Anmeld Citér

20. juli 2022

AnjaZenia

BAE skriver:

Fordi alle ikke kan li at ligge og dase ved poolen. Eller på stranden. Jeg synes det er SÅÅ kedeligt at ligge og dase. Jeg vil opleve noget i den by jeg er i. Opleve nye ting,. 

Jo jo jeg kan godt slappe af, sidde på café, i en park eller noget. Men jeg gider ikke bare ligge og slappe af hele tiden. 

Vi er forskellige, nogen elsker bare at ligge og dase. Andre vil opleve noget. 

Nej netop. Jeg forstår slet ikke dine argumenter. Mine børn hader at blive slæbt rundt på diverse museumsbesøg men de gør det i de små ferier. De elsker til gengæld at ligge ved en pool, bade, spise mad de normalt ellers ikke vil få osv. så jeg forstår ikke at det handler om at de skal gøre noget de ikke gider “fordi andre ikke kan lide det”..

Anmeld Citér

20. juli 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
AnjaZenia skriver:

Godt spørgsmål. Det er nok mine helt subjektive præferencer og holdninger, der spiller ind. Jeg har i år været på min første all-inclusive ferie nogensinde med min gravide datter, som ikke kunne holde til nogen form for aktiv ferie, og det var sådan set fint, når nu vi skulle nå på ferie sammen, før hun fødte, men jeg kommer næppe til at gentage det. Jeg tror ikke, jeg forstår, hvad der er at slappe af fra efter en eller to dages dasen, og jeg syntes, det var på grænsen til det vulgære med al den mad. Jeg bliver rastløs og føler mig lad og dvask, ustimuleret, efter en halv dag ved en pool - og jeg er bestemt ikke kendt for at være den aktive type i traditionel forstand! 
Men det tangerer nok smagsdommeri og politisk korrekthed, når jeg synes, det er vigtigere/rigtigere at se (og vise børnene) mere af verden end poolkanten - og det lyder jo i øvrigt til, at dine børn også oplever en masse andet, blot ikke i sommerferien. Selv gider jeg ikke en uges primi-liv med mad over bål og fisketure, som min mand er begejstret for, så det er jo heller ikke, fordi træerne vokser ind i himlen hér. 

Anmeld Citér

21. juli 2022

lineog4

Hmm det er jo lige til Mads og monopolet, for hvad trumfer hvad? Og at splitte op i ferierne er også øv, for det er godt at skabe minder sammen og være sammen fyldt med overskud. 

Jeg tænker egentlig kompromis når jeg læser med. Ved ikke hvor lang jeres ferie er, men vores plejer at være 3 uger og en del af tiden er dase ferie - ikke All inclusive og swimmingpool, men strand og telt og utroligt mange bøger. Jeg har lært at nyde det og savner det i år hvor vi valgte en anden slags ferie - havde aldrig troet, at jeg skulle nyde 10 dage på en strand uden museer og kirker. Og kan også nogle dage få tics og mene vi spilder ferien, men ved at netop de tics viser hvor godt det er, af jeg "lærer" at gå helt ned i gear. Resten af ferien har såkaldt læringsindhold, men det er altid med aftaler om, at en del af dagen er på børnenes præmisser og selvom de elsker museer og historie, så er deres præmisser nu altså swimmingpool. 

Jeg er selv en vandhund og elsker at være i vandet, så det er meget sjældent solbadning. På den måde er jeg jo også i gang og elsker som i totalt elsker at se mine børn nyde livet i vandet det slår alle kirker og museer i verden

Men tilbage til jer, I må tænek over kompromis. Hvordan kan man skabe en ferie hvor der både er oplevelser og totalt dase? Man kan jo også være på ferie sammen men splitte op i aktiviteter på dagen. Fx har vi været på den skønneste camping plads tæt på Rom (gik tog lige til colloseum). Der kunne vi sagtens dase i 14 dage, men de som ville kunne se alt hvad Rom har at byde på. Tænker der er mange muligheder, hvis man tænker sådan = finde områder hvor der mulighed for den totale dase oplevelser og utallige steder at se. Kunne også være Kreta, Tyrkiet osv. 

Anmeld Citér

26. juli 2022

Girafmor

Jeg ville nok også dele noget af ferien op.

Jeg synes ikke der er noget som helst forkert ved at dine børn får lov at få ferie på deres præmisser - som andre skriver, det er jo ikke deres valg at familieferierne pludselig er noget helt andet.

Hvis de gerne vil have ferie som da de var mindre, er det vel også ok?

Jeg ville nok tage en uge hvor I var afsted på daseferie, og så mødte op på din kæreste og de andre børn, og var på sammenbragt ferie bagefter.  Så kan alle nok nemmere holde kompromiset ud

Synes bestemt at det lyder som om de får en på opleveren i de andre ferier..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.