Skærmtid- inspiration

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.445 visninger
11 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. juli 2022

Anonym trådstarter

Min søn bruger alt for meget PS/Youtube på sit TV. Vi snakker om noget skærmtid men jeg søger inspiration. 

Han er snart 10.

Hvor meget må jeres være på skærmen og hvor gamle er de? Det er primært weekend/ferie vi skal have fastsat tid, da han ellers har lektier/sport i hverdagene, og det ikke er så galt der

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juli 2022

Kastanje

Synes ikke det. Orker med forbud eller decideret grænser. Jeg forsøger at finde alternativer - ture/ aktiviteter som de synes er hyggeligt. Og så har de også brug for at slappe af med en skærm en gang imellem. Jeg ser også fjernsyn hver dag om aftenen. De ser stort ser ikke fjernsyn. Mine spiller med deres skolevenner - så der er også noget socialt i det.

Anmeld Citér

17. juli 2022

ST87

Hvis det ikke er et problem i hverdagene, ville jeg ikke være bekymret. Det er vel ok at koble mere af foran skærmen i ferier og weekender, så længe barnet stadig vil være med, når der sker nogle andre aktiviteter.

Men jeg har ikke selv børn endnu, så tag hvad jeg siger med et gran salt

Anmeld Citér

17. juli 2022

Mrs.

Min dreng er 11 og får han lov kan han bruge en hel dag foran en skærm. 
vi har her i ferierne en regel om skærm først er efter aftensmad hvis vi er hjemme (når vi er ude er det forbudt). Ofte ser vi film efter maden sammen og så spiller han først ved 20 tiden til en halv time før sengetid. 
i dagstimerne laver vi ofte noget sammen, og ellers må han finde på noget der ikke indebærer en skærm. 

Uden for ferierne er samme princip - efter aftensmad og bad. Lektier osv skal være lavet inden aftensmad. Og han skal være i seng 20.30 - og spiller ikke den sidste halve time inden han skal sove. Vi spiser 17.30 så efter bad osv spiller han fra ca kl 18.30/19 og til kl 20. 

det fungerer godt her hjemme at der ikke er sat 1 time fx til skærm men at det er begrænset til efter aftensmad således at dagstimerne bliver brugt på alt mulig andet

Anmeld Citér

17. juli 2022

drabo

Profilbillede for drabo

Tænker det skal være begrænsninger, der giver mening i forhold til hans brug.

hvis han spiller med vennerne og de kun spiller før aftensmad, så vil det give unødig konflikt, hvis han kun må spille efter aftensmaden.

er han et barn som vil befinde sig bedst i at det er i bestemte tidsrum han må spille eller måske er han mere spontan og vil bedre kunne være i x timer pr. Dag.

eller måske er det bedre at i laver ting sammen mellem 12 og 17, som skal være skræmfri tid for alle.

Og måske er det bedst bare at tilbyde spændende skærmfrie aktiviteter og samvær.

vi har ikke så mange skræmregler herhjemme, udover ingen skærm ved legeaftaler eller i alle fald kun social skærm, den ældste er begyndt at lave stop motion film med vennerne på legeaftaler og det skal de have lov til og nogle gange kan lillesøster også godt få 15 minutter tegnefilm, især på aftaler efter skoletid, hvor de kan være trætte og konflikterne hurtigt kommer.

indimellem tager vi en kold tyrker med en dag eller to uden skærm for alle i huset, hvis vi oplever børnene begynder at vælge det sociale fra til fordel for skærmen.

men igen børn er forskellige og det er vigtigt at vælge en model, der passer til jeres dreng og liv.

Anmeld Citér

17. juli 2022

Mrs.

Mrs. skriver:

Min dreng er 11 og får han lov kan han bruge en hel dag foran en skærm. 
vi har her i ferierne en regel om skærm først er efter aftensmad hvis vi er hjemme (når vi er ude er det forbudt). Ofte ser vi film efter maden sammen og så spiller han først ved 20 tiden til en halv time før sengetid. 
i dagstimerne laver vi ofte noget sammen, og ellers må han finde på noget der ikke indebærer en skærm. 

Uden for ferierne er samme princip - efter aftensmad og bad. Lektier osv skal være lavet inden aftensmad. Og han skal være i seng 20.30 - og spiller ikke den sidste halve time inden han skal sove. Vi spiser 17.30 så efter bad osv spiller han fra ca kl 18.30/19 og til kl 20. 

det fungerer godt her hjemme at der ikke er sat 1 time fx til skærm men at det er begrænset til efter aftensmad således at dagstimerne bliver brugt på alt mulig andet

Skal lige tilføjes at det gælder alle i huset! Også de voksne.  

Anmeld Citér

17. juli 2022

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Min søn bruger alt for meget PS/Youtube på sit TV. Vi snakker om noget skærmtid men jeg søger inspiration. 

Han er snart 10.

Hvor meget må jeres være på skærmen og hvor gamle er de? Det er primært weekend/ferie vi skal have fastsat tid, da han ellers har lektier/sport i hverdagene, og det ikke er så galt der

Herhjemme er der ikke decideret regler for skærm. Når vi er hjemme sidder børnene en del med skærm, men som regel laver den store noget andet i mens. Hun sidder f.eks. og broderer mens hun ser serie på Netflix. Den lille går lidt til og fra skærmen, så hun laver også noget.

Når jeg synes de har fået nok skærm laver jeg en alternativ aktivitet. Det kan være en tur ud af huset eller et brætspil, eller andet vi laver sammen. Det fungerer rigtig godt i vores lille familie.

Anmeld Citér

17. juli 2022

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Han er snart 10.

Jeg har to drenge på 8 og 11. Hverdage er skærmfri. Fredag, lørdag og søndag har de en time. Ferier også en time. Bruges primært om morgenen så mor her kan sove lidt længere ved sygdom og andre specielle dage kan de/vi se mere.

min ældste går i klub til hverdag hvor der også er masser af skærm, desværre

Anmeld Citér

17. juli 2022

Anonym

Roselil skriver:

Jeg har to drenge på 8 og 11. Hverdage er skærmfri. Fredag, lørdag og søndag har de en time. Ferier også en time. Bruges primært om morgenen så mor her kan sove lidt længere ved sygdom og andre specielle dage kan de/vi se mere.

min ældste går i klub til hverdag hvor der også er masser af skærm, desværre

Jeg er lidt nysgerrig 

Har dine børn aldrig brokket sig ?

Anmeld Citér

17. juli 2022

Lomm

Profilbillede for Lomm

Til hverdag har vi begrænsninger, men i ferien får de lov til mere tid. Vi er sydpå så de får lov at spille Ipad efter frokost når vi holder os væk fra solen. De slukker med glæde når vi siger vi skal på stranden, det ender de fleste dage på 1-2 timer (de er 7 & 10). Derudover ser de også tv - tidsmæssigt bare som det passer med temperatur & aktiviteter.

I weekender derhjemme spiller de sjældent Ipad, de ser dog nok en del tv - det er vi rimelig afslappede omkring. Fx ser de tv om morgenen når de står op indtil morgenmaden, og ofte også i løbet af dagen - igen alt efter vejret og aktiviteter.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.