Jer med børn med autisme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. juli 2022

Sprit25

Jeg ville starte med at skifte børnehave.. hans udvikling kan jo også skyldes den

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juli 2022

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Synes godt nok det går hurtigt med at få diagnoser på børn for tiden.  

Vil bare sende dig et kram. Jeg kunne godt uddybe noget mere mhs til min bekymring om børn med diagnoser men det bliver så langt og komplekst. 

Det er yderst sjældent man diagnosticerer børn under 6 år, medmindre det virkelig er tydeligt og vigtigt for hvor barnets videre institutionsliv skal være. 
Børn med autisme kan have det super svært i almindelige børnehaver. 
Men tænker du på at lidt for mange får diagnosen ADHD?

Anmeld Citér

9. juli 2022

Anonym

Jeg tænker at børnehaven skal lave en handleplan for hvordan de vil støtte dit barn når de siger at han ikke trives. Det tror jeg faktisk de har pligt til. Og den skal gennemgåes med dig. Vores havde også udfordringer socialt og der lavede de forskellige indsatser som hurtigt rettede op på det. Fx var der altid en der havde øje på vores barn i de situationer hvor det prøvede at komme med i en leg og så hjalp de ved behov. De hjalp med at tage pauser i løbet af dagen hvor det ikke var sammen med mange børn ved fx at gå før de andre i garderoben, hjælpe med at hente mad eller sætte sig med en bog/tegning. Og så blev de opmærksomme på at fordi vores barn også har udfordringer med mad og i øvrigt ikke kunne koncentrere sig om ar spise, var hun altid først færdig lang tid efter de andre og derfor var det ekstra svært at komme med i legen, så der sad en voksen ved siden af og hjalp med at holde fokus. Det gjorde de i nogle måneder og nu er det slet ikke nødvendigt fordi hun selv har lært mere om hvad der er hensigtsmæssigt i de situationer. Jeg ved at man i vores kommune kan indkalde til noget de kalder et “netværksmøde” hvor de personer der er relevante indkaldes til et samlet møde og det er også forældre der kan indkalde til det. Det er fx barnets sundhedsplejerske, en pædagog fra stuen, lederen i institutionen og der kan også deltage andre fra kommunen (fx psykolog, ergoterapeut). Det kunne være at man kan noget lignende hos jer? 
Ellers må der være tilknyttet en pædagogisk konsulent som du kan kontakte (det er bl.a dem der fører tilsyn og de bør kunne hjælpe pædagogerne med indsatser). Hvis ikke du har lyst til at kontakte jeres egen sundhedsplejerske har institutionen også en tilknyttet som du kan kontakte. 
Hvis det var mig ville jeg prøve de ting før jeg skiftede institution hvis du ellers har en ok mavefornemmelse med stedet. Og så vil jeg altså sige at man ikke skal undgå et skift for enhver pris. Nogle gange ER der behov for et skift, det har vi selv oplevet. 

Anmeld Citér

9. juli 2022

Anonym

Jeg arbejder i børnepsyk. 
Hvis børnehaven ikke ved hvad de skal, skal de henvende sig til PPR som vurdererer barnet og givet råd og vejledning til børnehaven. Der skal have været foretaget pædagogiske tiltag før et barn tages ind til udredningen i psykiatrien. Ellers bliver de i mange tilfælde afvist, da man i så fald ikke kan udelukke, at det er den pædagogiske tilgang der er forkert ift. barnet eller at der er tale om fx. belastningsreaktion.

Så hvis du stadig har tillid til børnehaven, så ville jeg snakke med dem om, at de får PPR ind over.  Det er korrekt at man også kan henvises fra egen læge. Jeg vil dog tro, at der skal være væsentlige observationer som peger i retningen af diagnose før man tages til vurdering på den baggrund.

Anmeld Citér

9. juli 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg arbejder i børnepsyk. 
Hvis børnehaven ikke ved hvad de skal, skal de henvende sig til PPR som vurdererer barnet og givet råd og vejledning til børnehaven. Der skal have været foretaget pædagogiske tiltag før et barn tages ind til udredningen i psykiatrien. Ellers bliver de i mange tilfælde afvist, da man i så fald ikke kan udelukke, at det er den pædagogiske tilgang der er forkert ift. barnet eller at der er tale om fx. belastningsreaktion.

Så hvis du stadig har tillid til børnehaven, så ville jeg snakke med dem om, at de får PPR ind over.  Det er korrekt at man også kan henvises fra egen læge. Jeg vil dog tro, at der skal være væsentlige observationer som peger i retningen af diagnose før man tages til vurdering på den baggrund.

PPR er indover, men der sker ikke en dyt, de har travlt får jeg advide, derfor spurgte jeg om der var andre veje der var hurtigere, ønsker ikke han skal være i en evt helt forkert daginstitution alt for længe.

Anmeld Citér

9. juli 2022

Anonym

Anonym skriver:

Idag har jeg haft besøg af en privat ergoterapeut, da jeg var intresseret i om min dreng havde sanseintegrationsproblemer, da han har svært ved lys og nogle lyde, havde tænkt tanken autisme, mest på bagrund af hvordan de beskriver ham i børnehaven: 

Dårlig øjenkontakt.

Trækker sig i det sociale.

I sin egen bobbel.

Manglende sprog (bagud).

Herhjemme er han en velfungerende glad dreng, og kan godt det sociale sammen med os, snakker konstant (ikke alt er forståeligt), god øjenkontakt og masser af kys og kram, kort beskrevet.

Ergoterapeuten mente autisme ud fra:

Bagud sprogligt.

Det sociale fra børnehaven.

Han elsker at spejle sig.

Har svært ved at vente til det bliver hans tur.

Mad, han spiser helst ikke noget hårdt/fast struktur, det gælder dog ikke chips

Alligevel selvom tanken har været der, er jeg helt slået ud over, hun mener han er autist, bliver hele hans liv en kamp for ham

Og her har jeg brug for jeres hjælp, hvordan får jeg ham udredt for autisme hurtigst muligt? PPR arbejder meget langsomt, fik advide af ergoterapeuten at børnepsykiatrien udreder ikke nogen børn uden en PPV fra PPR

Jeg kan godt forstå du gerne vil have en hurtig afklaring men den ergoterapeut   går langt ud over sine faglige kompetencer ved at begynde at foreslå diagnoser uden kyndig og relevant udredning af rette fagfolk. Jeg vil derfor sætte spøgmålet tegn ved hendes troværdighed.

Anmeld Citér

9. juli 2022

Anonym

PPR er indover, men der sker ikke en dyt, de har travlt får jeg advide, derfor spurgte jeg om der var andre veje der var hurtigere, ønsker ikke han skal være i en evt helt forkert daginstitution alt for længe.

Ja, det er desværre ikke ualmindeligt, at der er lange ventetider i både PPR og på senere udredning. Det er trist, og går ud over børnene, men det er sådan pengene er blevet prioriteret

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.