Kriseramt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.590 visninger
8 svar
2 synes godt om
6. juli 2022

Anonym trådstarter

Ja, det er lidt en voldsom overskrift men den passer meget godt

Jeg fandt meget, meget sent ud af, at jeg er gravid. Så sent, at jeg ikke har haft mulighed for selv at vælge. Jeg er en af dem der ikke har haft symptomer og ikke har haft tegn før sent. Jeg har altid fået af vide jeg ikke kunne få børn, så det kom som en chok. 

Nu står jeg selvfølgelig med, at der kommer en lille baby og naturligt elsker jeg det her lille barn der er i min mave.  

Problemet er så; min familie har ondt i maven over det og tænker ikke jeg kan magte opgaven alene. Jeg er født med nogle fysiske skavanker som gør, at jeg ikke kan arbejde fuldtid men jeg fungerer fint og klarer mig selv. Kan ikke løfte 25 kg eller løbe et maraton men jeg er ikke svag. Jeg tror også på at man finder sine egne måder at gøre tingene på. Jeg lever meget for mig selv og har bygget et liv op omkring bare at være mig. Kan slappe af når jeg vil og det bliver jo hurtigt navlepilleri når man bare er sig selv.. ja, tendens til dovenskab fordi at jeg kan. Det lægger de vægt på og det bliver meget personligt. 

Men taget i betragtning af, hvad et barn kræver er de bekymrede. Og jeg kan godt forstå det, jeg forestiller mig også det er indgribende, pissehamrende hårdt og en stor opgave. Man ved jo ikke hvordan det er før man står i det. De bruger meget fx 'hvad vil du gøre hvis han/hun skriger hele natten og har skidt sig op/ned ad ryggen og har feber nu hvor du ikke har bil og skal på apoteket?!' 'Så er du alene og det knækker man på og det gør barnet også'. 

Faren gik fra mig for 2 måneder siden. Vi snakker fint sammen og han vil gerne være en del af det ligesom hans familie gerne vil. Han ville sagtens kunne sove på sofaen. Han bor og arbejder dog langt væk så det kan ikke være så tit som ønskes. Så han ses der ikke på som en hjælp. 

Jeg vil gerne selv have noget støtte og hjælp fordi jeg jo gerne vil gøre mit bedste for barnet og jeg synes ikke at man kan få for meget hjælp i en uforudset og ny situation. Jeg er ikke for stolt til at bede om hjælp, mit barn skal bare have det bedste. Jeg har derfor kontaktet kommunen for at høre hvad man som udsat enlig mor kan få hjælp til. Måske flere sundhedsplejerske-besøg, vejledning, aflastning, rådgivning mm. Man er jo kun et menneske og man gør hvad man synes virker naturligt og fornuftigt men man kan altid blive klogere. Kommunen hører hvad der siges og vil gerne hjælpe mig. De ser dog ikke de store problemer og er ikke bekymrede ligesom mine venner og ydre omgangskreds heller ikke er. Jo, de siger det er meget hårdt men at det er det for alle som nybagte forældre og jeg er så meget veldannet at jeg bare skal tro på mig selv, være stærk og bede om hjælp når jeg har brug for det. At man ikke skal gøre det til en videnskab at tage vare på et barn og man finder ud af sine egne måder at gøre tingene på. 

Ej men hvad gør jeg? Jeg er brækket helt ned under sokkeholderne.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juli 2022

Mrs.

Du skal følge din mavefornemmelse. 
at være enlig mor er altså heller ikke værre.. 

jeg var 17 da jeg blev gravid med min første og havde ikke bil før jeg var 25. 
man finder en løsning. Og jeg har 1 gang på 11 år skulle på apoteket akut og der tog jeg simpelthen min søn i bæresele og afsted med bus. 

men det er selvfølgelig hårdt, og “mig tid” er ikke eksisterende de første mange år. Men når man står med gylp på tøjet, en bunke lorte bleer og et barn der har skreget i 4 timer utrøsteligt - og den lille så smiler et lille smil til en, så er det, det hele værd

Anmeld Citér

6. juli 2022

Mette Larsen

Profilbillede for Mette Larsen

Uanset hvad, så er du så langt i din graviditet, at du ikke længere kan vælge til eller fra. 

Så derfor er du bare nødt at forholde dig til situationen, som jeg faktisk synes du gør super ansvarsfuldt i og med du allerede at have kontaktet kommunen samt søgt hjælp hos din ex og hans familie.... og din egen familie.

De ting din egen familie siger er jo rigtige, det er sindssygt hårdt - lige pludselig drejer alt sig om ens lille barn og der er ingen tid til overs til sig selv, men som du selv har reflekteret over, så er det noget man vænner sig til og gradvist kan man slet ikke forestille sig ens liv har været anderledes. Så det skal nok gå og du skal nok klare det. Det vigtigste er, efter min mening, at du tager imod alt den hjælp du kan få... din familie siger helt sikkert også alle de ting i en god mening for at forberede dig mentalt, for de scenarie de beskriver vil sikkert opstå en dag.

Derudover er det også dyrt at have børn, så hvis du allerede nu kan spare lidt op og evt. ønske dig ting når du har fødselsdag / jul (kender ikke lige din termin) Men vi ønskede os fx. gavekort til babysam ved både jul og fødselsdag, det var bare sååå rart at have hvis man pludselig manglede noget. Og så er der jo barnevogn og alle de ting man skal have ved siden af, men man kan få SÅ meget fint brugt.

Og især hos en sundhedsplejerske er der super meget god hjælp at få, så rigtig godt du allerede nu tænker i de baner - som sagt, tag imod alt den hjælp du kan. Det er hårdt, MEGET hårdt, men også fantastisk

Anmeld Citér

6. juli 2022

KoFy

Anonym skriver:

Ja, det er lidt en voldsom overskrift men den passer meget godt

Jeg fandt meget, meget sent ud af, at jeg er gravid. Så sent, at jeg ikke har haft mulighed for selv at vælge. Jeg er en af dem der ikke har haft symptomer og ikke har haft tegn før sent. Jeg har altid fået af vide jeg ikke kunne få børn, så det kom som en chok. 

Nu står jeg selvfølgelig med, at der kommer en lille baby og naturligt elsker jeg det her lille barn der er i min mave.  

Problemet er så; min familie har ondt i maven over det og tænker ikke jeg kan magte opgaven alene. Jeg er født med nogle fysiske skavanker som gør, at jeg ikke kan arbejde fuldtid men jeg fungerer fint og klarer mig selv. Kan ikke løfte 25 kg eller løbe et maraton men jeg er ikke svag. Jeg tror også på at man finder sine egne måder at gøre tingene på. Jeg lever meget for mig selv og har bygget et liv op omkring bare at være mig. Kan slappe af når jeg vil og det bliver jo hurtigt navlepilleri når man bare er sig selv.. ja, tendens til dovenskab fordi at jeg kan. Det lægger de vægt på og det bliver meget personligt. 

Men taget i betragtning af, hvad et barn kræver er de bekymrede. Og jeg kan godt forstå det, jeg forestiller mig også det er indgribende, pissehamrende hårdt og en stor opgave. Man ved jo ikke hvordan det er før man står i det. De bruger meget fx 'hvad vil du gøre hvis han/hun skriger hele natten og har skidt sig op/ned ad ryggen og har feber nu hvor du ikke har bil og skal på apoteket?!' 'Så er du alene og det knækker man på og det gør barnet også'. 

Faren gik fra mig for 2 måneder siden. Vi snakker fint sammen og han vil gerne være en del af det ligesom hans familie gerne vil. Han ville sagtens kunne sove på sofaen. Han bor og arbejder dog langt væk så det kan ikke være så tit som ønskes. Så han ses der ikke på som en hjælp. 

Jeg vil gerne selv have noget støtte og hjælp fordi jeg jo gerne vil gøre mit bedste for barnet og jeg synes ikke at man kan få for meget hjælp i en uforudset og ny situation. Jeg er ikke for stolt til at bede om hjælp, mit barn skal bare have det bedste. Jeg har derfor kontaktet kommunen for at høre hvad man som udsat enlig mor kan få hjælp til. Måske flere sundhedsplejerske-besøg, vejledning, aflastning, rådgivning mm. Man er jo kun et menneske og man gør hvad man synes virker naturligt og fornuftigt men man kan altid blive klogere. Kommunen hører hvad der siges og vil gerne hjælpe mig. De ser dog ikke de store problemer og er ikke bekymrede ligesom mine venner og ydre omgangskreds heller ikke er. Jo, de siger det er meget hårdt men at det er det for alle som nybagte forældre og jeg er så meget veldannet at jeg bare skal tro på mig selv, være stærk og bede om hjælp når jeg har brug for det. At man ikke skal gøre det til en videnskab at tage vare på et barn og man finder ud af sine egne måder at gøre tingene på. 

Ej men hvad gør jeg? Jeg er brækket helt ned under sokkeholderne.

Ud over din overskrift og din sidste sætning, så er der intet, der tyder på, du ikke har styr på det!

Det skal du nok klare - og rigtig godt du er indstillet på, at det kan være nødvendigt med hjælp.

Allerede nu virker du på mig som en god mor.

Anmeld Citér

7. juli 2022

zcrzd

Hvor langt henne er du? Det er muligt at få foretaget abort op til uge 24 i udlandet så du bør ikke føle dig ikke tvunget til at beholde det hvis du ikke kan overskue det. 

Anmeld Citér

7. juli 2022

Anonym trådstarter

Jeg er i uge 31

Anmeld Citér

7. juli 2022

AnoMor

KoFy skriver:

Ud over din overskrift og din sidste sætning, så er der intet, der tyder på, du ikke har styr på det!

Det skal du nok klare - og rigtig godt du er indstillet på, at det kan være nødvendigt med hjælp.

Allerede nu virker du på mig som en god mor.

Jeg er enig her! 
udover få af tingene kunne jeg har skrevet dit indlæg selv. Men jeg klarer den ganske fint som alenemor. 
bevares det er da hårdt. Men altså det er der så meget det er og man lærer at finde en rytme der passer ind i dagens program. 

synes faktisk din familie og såkaldte venner er rigtig tarvelige med den slags udtalelser. Specielt taget i betragtning af at du ikk har haft en mulighed for abort. De burde i stedet have støttet dig fremfor at bringe tvivl i dig. 

Anmeld Citér

8. juli 2022

Anonym trådstarter

AnoMor skriver:

Jeg er enig her! 
udover få af tingene kunne jeg har skrevet dit indlæg selv. Men jeg klarer den ganske fint som alenemor. 
bevares det er da hårdt. Men altså det er der så meget det er og man lærer at finde en rytme der passer ind i dagens program. 

synes faktisk din familie og såkaldte venner er rigtig tarvelige med den slags udtalelser. Specielt taget i betragtning af at du ikk har haft en mulighed for abort. De burde i stedet have støttet dig fremfor at bringe tvivl i dig. 

Tak for din besked har du også fysiske skavanker? 

Anmeld Citér

8. juli 2022

AnoMor

Anonym skriver:

Tak for din besked har du også fysiske skavanker? 

Dog ikke. Derfor jeg skrev udover få af tingene  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.