Åh, kan godt følge dig. Babyer er super smarte - de er vanedyr og de eeelsker da mor, hvis de kan få hende. Og det skal man så gøre op med sig selv, om man har tid og overskud til. Jeg ved ikke, hvad der vil virke for dig, men jeg kan give de erfaringer videre, som jeg tager med mig fra første barn:
1) Jeg havde en baby, der i starten kun ville sove ved brystet (vi havde en hård ammeetablering). Men så fik jeg lært at amme liggende og så fik vi en daglig skraber sammen - og det var slet ikke så tosset, når nu vi jo også rodede rundt kl. 4 om natten sammen. Kan du eventuelt ligge ved siden af ham, helt op af ham? Så i kan sove lidt sammen? Hvis ikke du er træt, kan du måske læse lidt, lytte til podcast eller se lidt fjernsyn (evt. med høretelefoner), mens han får en lur?
2) En dag jeg var helt balderet, tog min mand barnet med i barnevognen (hun var frisk og glad og oplagt (ikke træt), han smed et stykke yndlingslegetøj ned til hende og gik med barnevogn og hund og kom grinende tilbage - hun var simpelthen faldet i søvn på turen. Den havde jo bumlet hende afsted og hun havde hygget sig... og bum, så var hun altså pludselig bare blevet træt. Det skete pludseligt efter hun hele sit liv kun ville sove med mors babs i munden. Måske du kan prøve noget lignende. Ud med manden og barnevognen, mens han er frisk? Et fedt stykke legetøj med...
3) Herefter gik jeg dagligt 1 time hver formiddag med min datter (tror det var hver dag i et halvt år næsten), for hun faldt kun i søvn, hvis barnevognen trillede. Her fandt jeg et tip i en bog, som ændrede denne vane fra den ene dag til den anden. Det gik MEGET lettere, end jeg troede. Det tog vitterligt 20 minutter at lære hende at sove i en barnevogn, der stod stille. Babyer skal helst falde i søvn sådan, som de skal sove. Hvis du flytter ham, når han er faldet i søvn, så vågner han ja. Forestil dig, hvordan det ville være, hvis nogen flyttede dig i dyb søvn hen et fremmed sted, hvor du ikke var faldet i søvn og tilmed væk fra din mand, som sov ved siden af dig og måske lå med armene omkring dig? Du ville gøre nøjagtigt det samme - vågne. Derfor skal du i stedet lægge ham fra dig, lige inden han falder i søvn. Når øjnene nærmest ruller rundt i hovedet på ham. Og lægge ham der, hvor du vil have han skal sove. Hvis han vågner op, græder eller protesterer, så tager du ham op, gentager og lægger ham igen, når øjnene begynder at rulle. Gentag, gentag, gentag. Til sidst er han for træt og giver op og accepterer det. Og så er der bare dømt fri arme. Det er SÅ LÆKKERT! Det kan godt tage tid at lære. Men tricket er, at du acceptere at det er noget, du skal holde fast i. Så må du fikse problemet med lur-tidspunktet bagefter. Ift. mit problem anbefalede bogen, at jeg trillede med vognen og så stoppede hver gang, jeg troede hun lige var ved at falde i søvn. Og så åbnede hun øjnene og stirrede med store øjne. Så trillede jeg videre og ventede til hun lukkede øjnene igen, stoppede og så åbnede hun øjenene
... og sådan blev jeg ved, indtil øjnene ikke åbnede sig igen... og BUM: 1,5 time lur i haven.
Anmeld
Citér