Jeg har gjort alt det forkerte - råd udbedes.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. juni 2022

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Jeg er selv i gang med vægttab fra 100 kg. Har pt tabt 25 kg på et år.

For at kunne holde det er der også nødt til at være plads til det sjove og usunde, det skal bare ikke være hver dag. 

Mine børn spiser helt almindeligt, sundt og varieret. Havregryn med mælk eller yoghurt til morgen, rugbrød eller varm mad til frokost, og varieret mad til aften. Vi har fast en dag om ugen hvor de får nudler, og vi kan sagtens få nuggets og pommes ind i mellem. Men vi spiser også nogle gange en god salat med brød til. Altså meget varieret!

Så nej, jeg ville ikke køre kold tyrker style, men øve mig i at servere mere af det sunde end førhen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni 2022

Mor11

Profilbillede for Mor11

Rolig nu alt med måde.

Du skal naturligvis øve dig i at sige nej. Og det vil du sikkert få konflikter ud af, men det er til din søns bedste og vil blive bedre over tid. Hold fast i det. 

naturligvis er der plads til pizza og en bolle. Bollerne kan være fuldkorn og være en fin eftermiddags snack. Men kun 1 - for det handler i høj grad også om mængderne man indtager! Så kan det være frugt eller lidt agurk ved siden af. 

pizza eller lignende kan også sagtens være på tale, men igen, det handler om proportioner. Det skal ikke være hver uge og det skal ikke være 1,5 pizza med ekstra ost til hver  

i mit hjem, er der faktisk ikke noget der er forbudt. Men det handler alt sammen om mængder. Hvis jeg en sjælden gang køber en sodavand, så må ungerne gerne få et glas eller 2. For det er ikke noget vi altid har, overhovedet. Det samme med saft. - jeg kunne i øvrigt aldrig drømme om at købe sukkerfri, fordi jeg synes det smager af sødemiddel, så det er den sukkerholdige når det er Her drikkes der vand som det primære og ja, så køber jeg en sodavand i ny og næ, eller juice i weekenden til morgenmaden. 
slik er der også altid i skabet, og somme tider er det ok at få lidt på en helt almindelig tirsdag. Men ikke altid eller hver dag og ikke en hel pose Matadormix til hver, men en håndfuld af lidt blandede sager måske. 

vi får helt almindelig hjemmelavet mad, med grøntsager osv. nogen gange rører de ikke det grønne, andre gange er det næsten det eneste de spiser og det er ok. Alt i alt ved jeg at de får varieret fornuftig kost. 

morgenmad er som regel havregryn med mælk og en teske sukker drysset på, eller havregrød. Det kan også være en fuldkornsbolle med ost. 

i øvrigt, hatten af for at du tager ansvar ikke kun for dig selv, men også dit barn! Jeg kender alt for mange overvægtige forældre der gang på gang forsøger at smide kilo, alt imens de fortsætter med at give børnene den dårlige livsstil. For nogen af dem er det allerede gået hårdt udover børnenes sundhed. Det er synd og så forfærdelig misforstået omsorg. 

Anmeld Citér

13. juni 2022

Cirkeline87

Alt med måde der skal værre plads til boller, slik og Pizza. Man skal hverken se maden eller dangang skyld saftevand og sodavand som forbudt men en ting man kan vælge at få en gang imellem.

Anmeld Citér

13. juni 2022

Less is more

Profilbillede for Less is more
Unicorn1 skriver:

Jeg vil da bestemt mene, at der skal være plads til lidt bolle og pizza engang imellem.. Men bollerne kan jo hovedsageligt skiftes ud med kerneboller eller fuldkornsboller og så med pålægschokolade på.. 

Vores børn gider sjældent drikke vand herhjemme, da vi begge mest drikker sukkerfri saft.. Så det får de også.. Og sodavand kan den store ikke lide endnu, og den lille har ikke prøvet det endnu

Tusind tak for input ��

Anmeld Citér

13. juni 2022

Less is more

Måskemor skriver:

Herhjemme er det havregryn/grød, Havrefras eller yougurt med havregryn til morgen. Der er fuld kost i institutionerne, men i weekenderne er der frugt, yougurt, knækbrød og nogle gange boller til formiddagsmad. Frokost er altid rugbrød. 
til eftermiddag kan der både i hverdage og weekender være boller eller lidt lækkert i form af kiks, figenstænger mv. Men det er ikke hver dag de får ja til det. 
Ift. drikkevarer er der nogle gange saft, men hovedageligt vand og mælk. Den store på 5 må få een sodavand i weekenden og så er der slik fredag. Det er en mindre skål der laves til hvert barn i køkkenet.

Så ja, der skal være plads til bolle, pizza osv. men ikke hver dag :-) Du spørger om I skal tage en hold tyrker. Jeg ville nok bare begynde med de nye vaner hvor der nogle gange er plads til lidt lækkert. Din søn vil sikkert protestere i starten, men tror han ret hurtigt vil tilpasse sig hvis du holder fast. Held  og Lykke med ændringerne. 

Tak for gode overvejelser og jeg tror, at du har ret ��

Anmeld Citér

13. juni 2022

Less is more

Lje skriver:

Ud over de råd, du har fået, vil jeg blot anbefale Morten og Anne Elsøe både på Instagram og specielt deres bog Madro (ligger som lydbog på Mofibo). Den taler lige ned i din (og min) udfordring ifht. dårlige vaner og en arv, man ikke vil give videre. 

Vi har "alt med måde" som omdrejningspunkt. Groft, grønt, magert og vand er udgangspunktet for dagligdagen. Så bager vi pizza om fredagen og drikker en cola (zero). Fredsgsslik: jeg bestemmer mængden (fx 17 stykker) men han bestemmer, om det skal spises nu, senere eller til morgenmad lørdag morgen. Vi fryser hjemmelavede is af frugt sommeren igennem og forsøger med de smarte valg - og vi taler om vores kroppe som stærke, at de kan det, vi vil (spille fodbold) uden at tale "sund/usund" eller "forbudt/synder/snyder" eller andet i den stil. 

Vh. 

Det var faktisk nogle rigtig gode råd. Tak ��❤️

Anmeld Citér

13. juni 2022

Less is more

Savanna skriver:

Du er smadder sej for at erkende din fejl - og forsøge at rette op på den. 
Så ingen grund til at slå dig selv oven i hovedet (det er meget lidt motiverende), men husk din intentioner, også når det er svært. 

Mit råd er at lave en logbog over jeres mad de næste 2-4 uger. Så kan du få et overblik over, hvornår han/du sidst har fået usundt, og om der er plads til en pizza eller ej. 

Måske vil han blive sur/protestere over pludselig at få et nej, men det bliver 100x værre hvis du giver efter.

Man kan forresten lave fuldkornspizza, blomkålspizza eller spise pizza med fx salat eller grøntsagsstænger ved siden af. 

Det er absolut råd, jeg vil bruge�� Tak ❤️

Anmeld Citér

13. juni 2022

Less is more

Mor11 skriver:

Rolig nu alt med måde.

Du skal naturligvis øve dig i at sige nej. Og det vil du sikkert få konflikter ud af, men det er til din søns bedste og vil blive bedre over tid. Hold fast i det. 

naturligvis er der plads til pizza og en bolle. Bollerne kan være fuldkorn og være en fin eftermiddags snack. Men kun 1 - for det handler i høj grad også om mængderne man indtager! Så kan det være frugt eller lidt agurk ved siden af. 

pizza eller lignende kan også sagtens være på tale, men igen, det handler om proportioner. Det skal ikke være hver uge og det skal ikke være 1,5 pizza med ekstra ost til hver  

i mit hjem, er der faktisk ikke noget der er forbudt. Men det handler alt sammen om mængder. Hvis jeg en sjælden gang køber en sodavand, så må ungerne gerne få et glas eller 2. For det er ikke noget vi altid har, overhovedet. Det samme med saft. - jeg kunne i øvrigt aldrig drømme om at købe sukkerfri, fordi jeg synes det smager af sødemiddel, så det er den sukkerholdige når det er Her drikkes der vand som det primære og ja, så køber jeg en sodavand i ny og næ, eller juice i weekenden til morgenmaden. 
slik er der også altid i skabet, og somme tider er det ok at få lidt på en helt almindelig tirsdag. Men ikke altid eller hver dag og ikke en hel pose Matadormix til hver, men en håndfuld af lidt blandede sager måske. 

vi får helt almindelig hjemmelavet mad, med grøntsager osv. nogen gange rører de ikke det grønne, andre gange er det næsten det eneste de spiser og det er ok. Alt i alt ved jeg at de får varieret fornuftig kost. 

morgenmad er som regel havregryn med mælk og en teske sukker drysset på, eller havregrød. Det kan også være en fuldkornsbolle med ost. 

i øvrigt, hatten af for at du tager ansvar ikke kun for dig selv, men også dit barn! Jeg kender alt for mange overvægtige forældre der gang på gang forsøger at smide kilo, alt imens de fortsætter med at give børnene den dårlige livsstil. For nogen af dem er det allerede gået hårdt udover børnenes sundhed. Det er synd og så forfærdelig misforstået omsorg. 

Tak for inspiration og de pæne ord ❤️

Anmeld Citér

13. juni 2022

BabyIgen2022

Vores sundhedsplejerske sagde engang noget, som har været det bedste tip vi nogensinde har fået. Børn er vanedyr - når man laver en ændring, så tager det gerne 2-3 uger for dem at acceptere den ændring. Så man skal lægge en plan og så holde sig til den i så lang tid. Det er benhårdt, men lettere på en måde, når man accepterer, at en ændring kan tage tid.

Ift. mad har vi et par gode vaner, vi har fået til at køre med vores kræsne datter, som allerhelst vil have boller med smør eller Nutella, hvis hun skal bestemme. Men det skal hun så ikke, så her måtte vi stå fast i 2-3 uger.

1) Vi smider gulerods-/æble-/agurkestykker på bordet om eftermiddagen med enten mager dip eller humus. Det ryger rent ind. Spørger hun efter en bolle, så er det "ja, når du har spist dine gulerødder".

2) Hun får det, vi spiser til aften. Hvis ikke hun vil have det, så er der én anden mulighed: rugbrød med smør. Slut. Den skulle lige sluges og i starten nægtede hun og blev så sulten ved puttetid. Her blev hun så tilbudt rugbrød med smør. Det virkede, og det accepterer hun nu. Hun skulle opdage, at vi mente det.

3) Revet gulerod, revet squash og hakkede tomater er lette at fyre i jeres yndlings retter uden det ødelægger smagen. Smid det i kødsovsen eller lasagnen og øg dosis liiiige så stille gang for gang.

4) Vi gik gnavegrønt tilbage i madpakken hver dag, så til sidst gav vi hende 3 muligheder, som vi vidste hun kunne lide: tomat, gulerod eller agurk. Når hun selv får lov at vælge og selv får lov at skære til madpakken, så kommer det sjældnere tilbage.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.