Jeg har gjort alt det forkerte - råd udbedes.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.493 visninger
18 svar
19 synes godt om
13. juni 2022

Less is more

Profilbillede for Less is more

I forbindelse med, at jeg selv har valgt at ændre min livsstil, da jeg, igen��, er kommet med i 0,1- klubben (100 kg+) har jeg været inde og læse om de forskellige råd: masser af grøntsager, protein, ultra groft rugbrød mm.

Og jeg er fortrøstningsfuld - specielt, da jeg har erfaret, at jeg ikke behøver at sulte for at tabe mig.

Imidlertid har jeg overført den sociale arv til min dreng på fem år, som heldigvis endnu ikke er blevet tyk eller har taget på.

Jeg har været tilbøjelig til at give ham det, han beder om, hvilket oftest er boller med chokolade, pizza og den slags. 

Og jeg ved godt, at det er totalt dårlig stil, hvorfor jeg nu vil ændre på det. 

Hvad skal jeg gøre? Det er mit ansvar og min skyld, at situationen er opstået.

Skal jeg give både ham og mig selv en "kold tyrker" og udelukkende servere groft brød, fiskefrikadeller, grøntsager mv, eller er der plads til, at jeg ligeledes giver ham en bolle og pizza?

Min drengs mor ville, med rette, slå mig ihjel, hvis hun vidste, hvad der sker og derfor vil jeg gerne bede om hjælp til selv at løse situationen, jeg selv er ansvarlig for ��

Får jeres børn i øvrigt kun vand eller giver I ligeledes jeres børn soda- og saftevand? (sukkerfri)

Jeg er aktiv, både alene - og sammen med med min søn, så der er masser af bevægelse.

Jeg har indtil nu blot haft ikke-konstruktive madvaner.

Tak for svar og hjælp��

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni 2022

SAVI

Alt med måde, selvfølgelig kan din dreng få en bolle eller pizza en gang imellem. Men størstedelen af jeres indtag burde bestå af bedre alternativer. 

Herhjemme er der i hverdagene fx 4 ting de ved de kan vælge at spise til morgen. Havregryn, havrefras, yoghurt, cornflakes. 

I weekenderne er der boller, knækbrød og i den dur.

Det skaber ingen sure miner, de ved nemlig hvad de kan vælge imellem og at det ligger helt fast.

i hverdagene, hvis de er sultne inden aftensmad er der frugt, eller rugbrød de kan spise.

Aftensmaden er fælles og afvekslende selvfølgelig. Kan man ikke lide menuen, kan man spise havregryn eller rugbrød i stedet.

De får selvfølgelig også en is, eller andet lækkert men oftest i weekenderne eller ved besøg hos bedsteforældre. 

Mine børn kan få et glas sodavand i weekenderne, og saftevand kan de også få en gang imellem men det er ikke hver dag. Her er der altid koldt vand i deres drikkedunke også mælk til maden. 

Anmeld Citér

13. juni 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Less is more skriver:

I forbindelse med, at jeg selv har valgt at ændre min livsstil, da jeg, igen��, er kommet med i 0,1- klubben (100 kg+) har jeg været inde og læse om de forskellige råd: masser af grøntsager, protein, ultra groft rugbrød mm.

Og jeg er fortrøstningsfuld - specielt, da jeg har erfaret, at jeg ikke behøver at sulte for at tabe mig.

Imidlertid har jeg overført den sociale arv til min dreng på fem år, som heldigvis endnu ikke er blevet tyk eller har taget på.

Jeg har været tilbøjelig til at give ham det, han beder om, hvilket oftest er boller med chokolade, pizza og den slags. 

Skal jeg give både ham og mig selv en "kold tyrker" og udelukkende servere groft brød, fiskefrikadeller, grøntsager mv, eller er der plads til, at jeg ligeledes giver ham en bolle og pizza?

Min drengs mor ville, med rette, slå mig ihjel, hvis hun vidste, hvad der sker og derfor vil jeg gerne bede om hjælp til selv at løse situationen, jeg selv er ansvarlig for ��

Får jeres børn i øvrigt kun vand eller giver I ligeledes jeres børn soda- og saftevand? (sukkerfri)

Jeg er aktiv, både alene - og sammen med med min søn, så der er masser af bevægelse.

Tak for svar og hjælp��

Jeg vil da bestemt mene, at der skal være plads til lidt bolle og pizza engang imellem.. Men bollerne kan jo hovedsageligt skiftes ud med kerneboller eller fuldkornsboller og så med pålægschokolade på.. 

Vores børn gider sjældent drikke vand herhjemme, da vi begge mest drikker sukkerfri saft.. Så det får de også.. Og sodavand kan den store ikke lide endnu, og den lille har ikke prøvet det endnu

Anmeld Citér

13. juni 2022

Less is more

Profilbillede for Less is more
SAVI skriver:

Alt med måde, selvfølgelig kan din dreng få en bolle eller pizza en gang imellem. Men størstedelen af jeres indtag burde bestå af bedre alternativer. 

Herhjemme er der i hverdagene fx 4 ting de ved de kan vælge at spise til morgen. Havregryn, havrefras, yoghurt, cornflakes. 

I weekenderne er der boller, knækbrød og i den dur.

Det skaber ingen sure miner, de ved nemlig hvad de kan vælge imellem og at det ligger helt fast.

i hverdagene, hvis de er sultne inden aftensmad er der frugt, eller rugbrød de kan spise.

Aftensmaden er fælles og afvekslende selvfølgelig. Kan man ikke lide menuen, kan man spise havregryn eller rugbrød i stedet.

De får selvfølgelig også en is, eller andet lækkert men oftest i weekenderne eller ved besøg hos bedsteforældre. 

Mine børn kan få et glas sodavand i weekenderne, og saftevand kan de også få en gang imellem men det er ikke hver dag. Her er der altid koldt vand i deres drikkedunke også mælk til maden. 

Tusind tak for gode og anvendeligge input��

Anmeld Citér

13. juni 2022

SAVI

Less is more skriver:

Tusind tak for gode og anvendeligge input��

Velbekomme, håber i finder nogle gode nye vaner hos jer.

Anmeld Citér

13. juni 2022

Måskemor

Herhjemme er det havregryn/grød, Havrefras eller yougurt med havregryn til morgen. Der er fuld kost i institutionerne, men i weekenderne er der frugt, yougurt, knækbrød og nogle gange boller til formiddagsmad. Frokost er altid rugbrød. 
til eftermiddag kan der både i hverdage og weekender være boller eller lidt lækkert i form af kiks, figenstænger mv. Men det er ikke hver dag de får ja til det. 
Ift. drikkevarer er der nogle gange saft, men hovedageligt vand og mælk. Den store på 5 må få een sodavand i weekenden og så er der slik fredag. Det er en mindre skål der laves til hvert barn i køkkenet.

Så ja, der skal være plads til bolle, pizza osv. men ikke hver dag :-) Du spørger om I skal tage en hold tyrker. Jeg ville nok bare begynde med de nye vaner hvor der nogle gange er plads til lidt lækkert. Din søn vil sikkert protestere i starten, men tror han ret hurtigt vil tilpasse sig hvis du holder fast. Held  og Lykke med ændringerne. 

Anmeld Citér

13. juni 2022

Lje

Less is more skriver:

Tak for svar og hjælp��

Ud over de råd, du har fået, vil jeg blot anbefale Morten og Anne Elsøe både på Instagram og specielt deres bog Madro (ligger som lydbog på Mofibo). Den taler lige ned i din (og min) udfordring ifht. dårlige vaner og en arv, man ikke vil give videre. 

Vi har "alt med måde" som omdrejningspunkt. Groft, grønt, magert og vand er udgangspunktet for dagligdagen. Så bager vi pizza om fredagen og drikker en cola (zero). Fredsgsslik: jeg bestemmer mængden (fx 17 stykker) men han bestemmer, om det skal spises nu, senere eller til morgenmad lørdag morgen. Vi fryser hjemmelavede is af frugt sommeren igennem og forsøger med de smarte valg - og vi taler om vores kroppe som stærke, at de kan det, vi vil (spille fodbold) uden at tale "sund/usund" eller "forbudt/synder/snyder" eller andet i den stil. 

Vh. 

Anmeld Citér

13. juni 2022

Soonmom

Hvis han endnu ikke er tyk eller på nogen måder overvægtig, ville jeg ikke gøre så meget.

Selvfølgelig skal han have sund og varieret kost, men der skal vel være plads til at synde også.

Mine børn får aldrig sodavand (de to store på 5 og 6 år smagte cola for første gang til en 18 fødselsdag i weekenden. Den store kunne ikke lide det og ville hellere have vand og den lille drak 3-4 små flasker i løbet af aftenen )

Så her kan de få sodavand til store fødselsdage og i den dur. Saftevand får de kun i forbindelse med at det er rigtig varmt, da kroppen har behov for noget andet end vand.

Cacao får de nogle gange i weekenden, men ellers drikker de altid vand og så mælk til morgenmaden.

Slik er primært fredag, men det kan ske der kommer en gæst med en kage i hverdagen og så får de også lov at få et stykke.

Pizza kan vi sagtens få til aftensmad, men hvis vi snakker tale away er det sjældent

Anmeld Citér

13. juni 2022

Savanna

Profilbillede for Savanna

Du er smadder sej for at erkende din fejl - og forsøge at rette op på den. 
Så ingen grund til at slå dig selv oven i hovedet (det er meget lidt motiverende), men husk din intentioner, også når det er svært. 

Mit råd er at lave en logbog over jeres mad de næste 2-4 uger. Så kan du få et overblik over, hvornår han/du sidst har fået usundt, og om der er plads til en pizza eller ej. 

Måske vil han blive sur/protestere over pludselig at få et nej, men det bliver 100x værre hvis du giver efter.

Man kan forresten lave fuldkornspizza, blomkålspizza eller spise pizza med fx salat eller grøntsagsstænger ved siden af. 

Anmeld Citér

13. juni 2022

Timf

Profilbillede for Timf

Der skal helt sikkert altid være plads til boller, slik og Pizza. Man skal ikke se maden som forbudt men en ting man kan vælge at få en gang imellem. 

VI ELSKER kage her hjemme, og jeg er begyndt at lave nogle sundere varianter og skærer ud i stykker og så bliver resten frosset ned.

Så prøv evt at lave noget i en lidt sundere udgave til at starte med og så kan i så småt begynde at skærer det lidt væk og så i har de usunde ting til en gang imellem.

Skal selv op på vægttabs forløb engang når den baby kommer og er lidt mere "selvstændig" da jeg nu er alene med snart 3 børn.

Held og lykke med rejsen både for dig og knægten 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.