Jeg ved godt, at mit spørgsmål ikke har noget med babyer og opdragelse at gøre, men da jeg oplever mig selv som en dårlig rollemodel for min femårige dreng – både fordi, at jeg ikke oplever mig selv som en ordentlig mand rent arbejdsmæssigt, men også fordi at mine udfordringer medfører et lavt selvværd, som desværre nok vil præge ham.
Ligeledes har jeg problemer med at finde en kæreste, og dette med stor sandsynlighed pga mit manglende selvværd
, hvilket igen vil give min dreng et uheldigt syn på parforhold og kærlighed. Derfor tillader jeg mig at spørge jer.
Helt kort: I går var jeg til eksamen i den ene halvdel af den tyskeksamen, der skal til for at man kan kalde sig selv for tysklærer.
Det gik ikke særligt godt – jeg beherskede simpelthen ikke materialet og det er jo meget konkret. Problemet er dog det, at jeg faktisk har haft masser af tid til at øve og forberede mig. Jeg har taget to måneder ud af skemaet for at øve og deltage i det pågældende tysk på seminariet, men jeg oplevede simpelthen en indre modstand, når jeg skulle til at læse og øve. Ikke på seminariet, men når jeg selv skulle præstere. Det var som om mine ben ville væk og nogle gange gik det i armene på mig og jeg havde nærmest lyst til at parare – lidt ligesom hvis jeg skulle slås. Det har virkelig været grimt.
Det skal med det samme oplyses, at jeg har en færdiggjort læreruddannelse, at jeg fungerer som lærervikar, at jeg ikke og aldrig har taget stoffer, at jeg ikke drikker nævneværdigt og at jeg egentlig kun døjer med overvægt, der øges i pressede situationer som denne.
Jeg har tidligere gået til psykolog, tidligere taget antidepressivt medicin og gået til ”kloge” mænd (John Braad) for at spørge, hvad jeg skal gøre og ændre på min adfærd, men jeg står stadig i samme situation.
Efter eksamen gik jeg mig min sædvanlige tur på 5 km. Jeg tænkte over tingene og måtte konstatere, at mit projekt nok aldrig kommer til at kunne lade sig gøre. Jeg har simpelthen ikke roen og vedholdenheden til at få tingene til at lykkes.
En kammerat sagde til mig, at hvis jeg virkelig brændte for noget, så skulle jeg nok få det gjort. Det lyder meget godt, men jeg har simpelthen lidt så mange nederlag – jeg har virkelig svigtet mig selv et utal af gange i forbindelse med flere uddannelser, jeg har kastet mig ud i og min tillid til, at tingene fremover skal kunne lade sig gøre er nærmest ikkeeksisterende.
Ligeledes kan jeg ikke føle noget. Jeg aner simpelthen ikke, hvad jeg skal bruge livet til - rent arbejdsmæssigt.
Jeg har fået masser af råd, der går ud på, at jeg må finde ud af, hvad jeg så kan lide i min fritid og der er rigeligt både materielt og fysisk, som jeg kan læse, samle på og dyrke, men jeg føler, at jeg har trukket en nitte mht arbejdsliv og karriere. Og det er en forfærdelig følelse – specielt fordi frimærker, gamle biler, bøger, naturen og styrketræning jo netop er noget, man gør i sin fritid. Jeg føler ikke, at jeg har fortjent at holde fri, fordi jeg netop svigter mht arbejdsliv, videreudvikling og karriere.
Jeg svigter ikke min dreng mht omsorg, kærlighed, leg, kost, stimulering og aktiviteter, men jeg synes, at han fortjener en ordentlig mand til far og ikke en forvirret gut, der ikke kan gennemføre noget.
I alt ydmyghed: kan I hjælpe mig? Er der en af jer, der har stået i samme situation, der er kommet videre??
Hvordan finder man modet igen efter et utal af nederlag og hvordan finder man noget, man brænder for??
Tusinde tak for svar fra en far – 47 år!!