Hvilket efternavn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.826 visninger
18 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. maj 2022

Anonym trådstarter

Der er stadig længe til fødslen og til at det virkelig er relevant at finde ud af, men jeg er begyndt at spekulere lidt over hvilket efternavn vores barn skal have. Min kæreste og jeg er ikke gift og har heller ikke umiddelbart planer om at blive det, men selv hvis vi bliver gift, regner jeg med at beholde mit efternavn og jeg regner med at han beholder sit. Vi har snakket lidt om hvad vi gør med hensyn til barnets navn, men er ikke nået frem til noget og ingen af os har stærke følelser omkring det. Det er ikke rigtig en mulighed at kombinere dem, så barnet får begge, da det helt simpelt vil lyde virkelig dumt ��

Så mit spørgsmål er, hvordan har andre forældre med forskellige efternavne bestemt sig for hvilket barnet skulle have?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2022

My1234

Vi er gift, men har beholdt vores egne efternavne. Vores børn har fået mit efternavn, fordi mit er mere unikt end min mands som ender på -sen

Anmeld Citér

23. maj 2022

Soife

Anonym skriver:

Der er stadig længe til fødslen og til at det virkelig er relevant at finde ud af, men jeg er begyndt at spekulere lidt over hvilket efternavn vores barn skal have. Min kæreste og jeg er ikke gift og har heller ikke umiddelbart planer om at blive det, men selv hvis vi bliver gift, regner jeg med at beholde mit efternavn og jeg regner med at han beholder sit. Vi har snakket lidt om hvad vi gør med hensyn til barnets navn, men er ikke nået frem til noget og ingen af os har stærke følelser omkring det. Det er ikke rigtig en mulighed at kombinere dem, så barnet får begge, da det helt simpelt vil lyde virkelig dumt ��

Så mit spørgsmål er, hvordan har andre forældre med forskellige efternavne bestemt sig for hvilket barnet skulle have?

Hos os bliver det min kærestes efternavn og så har jeg valgt mellemnavn :-) 

Anmeld Citér

23. maj 2022

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

Vi er godt men har beholdt vores navne.

vores børn har min mands mellemnavn som deres mellemnavn da der kun er 12 i dk der hedder det og mit mellemnavn som efternavn.

den kombi klingede bedst pg mit efternavn blev jeg drillet ret meget med som barn så derfor har jeg ikke givet det videre

Anmeld Citér

23. maj 2022

Darling

Det bliver min kærestes efternavn, vi hedder næsten det samme. Hans efternavn er med bindestreg og den sidste del af hans efternavn hedder jeg til efternavn og når vi skal giftes tager jeg alligevel hele hans 

Anmeld Citér

23. maj 2022

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Vi er gift men har beholdt hver vores efternavn. Vi har begge kun et efternavn, som begge er almindelige sen-navne. Så det ville også lyde dumt at kombinere. Vores børn har fået min mands efternavn, da det betød mest for ham. Til gengæld har de fået mellemnavn/ekstra fornavn opkaldt efter bedste-/oldeforældre i min familie.

Anmeld Citér

23. maj 2022

AnoMor

Min søn har fået sin fars efternavn også har jeg valgt mellemnavn. 
derudover så er jeg nok bare lidt gammeldags og synes at børn skal have deres fars efternavn. 

Anmeld Citér

23. maj 2022

fehår

Vi har kombineret vores efternavne, også selvom det lyder fjollet. Så kan børnene selv stryge et af dem, når de bliver voksne, hvis de får lyst. Det var vigtigt for os begge to at videregive vores efternavne.

Min mands efternavn kommer til sidst og er derfor teknisk set efternavn, mens mit efternavn er mellemnavn. Jeg overgav mig, fordi det lyder marginalt bedre i den rækkefølge.

Anmeld Citér

23. maj 2022

Anonym

Min søn har mit mellemnavn og sin fars efternavn. I daglig tale bruges kun mellemnavn. 
Kommende børn med min nye kæreste kommer til at få mit mellemnavn og min kærestes mellemnavn til efternavn. Det er ikke -sen navne og når vi (forhåbentlig) bliver gift tager jeg også hans mellemnavn til efternavn.

Anmeld Citér

23. maj 2022

KmLarsen1

Profilbillede for KmLarsen1

Jeg hørte en Podcast engang med et forældrepar, som ikke kunne blive enige om hvilken efternavn deres barn skumme have. Så de lavede væddeløb med deres skildpadder og satte en lap på hver af dem. Så satte de dem ellers i en bane og heppede på hver deres skildpadde.

Det kan alle nok ikke gøre efter, men hvis det er lige vigtigt / ikke vigtigt for jer begge, så kunne I måske trække lod på en sjov måde eller lave en sjov konkurrence. Det er da en god historie at fortælle sine børn om deres efternavn ��

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.