Mor med sygdomsangst.. Andre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.327 visninger
8 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. maj 2022

Anonym trådstarter

Jeg er mor til to, og lider af voldsom sygdomsangst. Det hæmmer min hverdag helt vanvittigt, da jeg konstant er bange for alvorlig sygdom hos dem, eller mig. Min primær angst er kræft. Hvilket mange selvfølgelig gerne vil vige udenom. Men for mig betyder det at jeg går i panik hvis min ældste datter på 5 1/2 har blå mærker på kroppen. Vel vidende at hun er en rigtig drenge-pige der elsker at lege, samt at hun med overvejende sandsynlighed har ADHD, og derfor måske ikke konsekvensberegner som andre. Jeg monitorere hele tiden (både bevidst og ubevidst) om de spiser nok, leger nok, er vågne nok, har kulør nok, om de blå mærker heler hurtigt nok osv osv… Og det dræner mig simpelthen så meget. Ville elske at jeg bare kunne parkere den og sige “okay, hun har blå mærker på skinneben og arme. Nok fordi hun leger vildt..” eller noget i den dur. Men min hjerne spinder totalt ud af en tangent.. Og hold kæft hvor er jeg træt af det. Er der andre mødre der har lidt af det samme, og er kommet ud af angstens klør igen? Og i så fald; hvilke redskaber har I brugt? 

Jeg har naturligvis tæt dialog med min fantastiske læge, som er en kæmpe hjælp. Men mangler nogle redskaber jeg kan bruge akut, når angsten overtager. Så hvis der sidder nogle med guldkorn derude, så send dem meget gerne afsted  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. maj 2022

Anonym

Vil anbefale dig enten metakognigtiv terapi eller kognitiv adfærdsterapi. Det har hjulpet mig meget. Den metakognigtive var ikke den bedste for mig, men den gammeldags kognitive terapi hjalp mig meget. Har ocd og sygdomsangst, og er fået fra at bruge 8 timer dagligt på det,  til næsten ikke at mærke det, og når det dukker op kan jeg håndtere det. 

Anmeld Citér

22. maj 2022

Mrs.

Tænker du skal have et forløb med terapi tilpasset dig hos psykiatrien. 
det lyder utroligt belastende for dig, må være hårdt at gå og bekymre sig så meget og skulle ligge så meget energi i det. 
Der er desværre ingen mirakel Kure til den slags, men terapi og selvindsigt kommer man langt med. 
Håber det bedste for dig og din familie.

Anmeld Citér

22. maj 2022

Anonym

Jeg har selv sygdomsangst. 
Min datter har cancer - metakognitivterapi har virkelig - som i virkelig hjulpet mig. 

Anmeld Citér

23. maj 2022

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er mor til to, og lider af voldsom sygdomsangst. Det hæmmer min hverdag helt vanvittigt, da jeg konstant er bange for alvorlig sygdom hos dem, eller mig. Min primær angst er kræft. Hvilket mange selvfølgelig gerne vil vige udenom. Men for mig betyder det at jeg går i panik hvis min ældste datter på 5 1/2 har blå mærker på kroppen. Vel vidende at hun er en rigtig drenge-pige der elsker at lege, samt at hun med overvejende sandsynlighed har ADHD, og derfor måske ikke konsekvensberegner som andre. Jeg monitorere hele tiden (både bevidst og ubevidst) om de spiser nok, leger nok, er vågne nok, har kulør nok, om de blå mærker heler hurtigt nok osv osv… Og det dræner mig simpelthen så meget. Ville elske at jeg bare kunne parkere den og sige “okay, hun har blå mærker på skinneben og arme. Nok fordi hun leger vildt..” eller noget i den dur. Men min hjerne spinder totalt ud af en tangent.. Og hold kæft hvor er jeg træt af det. Er der andre mødre der har lidt af det samme, og er kommet ud af angstens klør igen? Og i så fald; hvilke redskaber har I brugt? 

Jeg har naturligvis tæt dialog med min fantastiske læge, som er en kæmpe hjælp. Men mangler nogle redskaber jeg kan bruge akut, når angsten overtager. Så hvis der sidder nogle med guldkorn derude, så send dem meget gerne afsted  

Hvor føler jeg med dig vi to er helt i samme båd, overvejede at lave et opslag om det igår aftes, så pudsigt du gør det idag.

Dog er jeg bedre istand til at være rationel når det kommer til mine børn, men når det kommer til mig selv ...not so mutch Min overdøvende angst er, at dø fra mine børn, de har kun mig.

Du kender det nok ...pt er det min hals der gør lidt ondt, og pludselig synes jeg der er noget som ser mærkeligt ud

Jeg har løbende fået terapi, og det skal du også have Livet skal leves, det er svært hvis man konstant er bekymret

Anmeld Citér

23. maj 2022

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har selv sygdomsangst. 
Min datter har cancer - metakognitivterapi har virkelig - som i virkelig hjulpet mig. 

Min sygdomsangst kom efter min store søns alvorlige sygdomsforløb.

Stort kram herfra

Anmeld Citér

23. maj 2022

Anonym

Jeg synes at selvhypnose hjalp mig  jeg har ikke sygdomsangst, men bare angst generelt

Anmeld Citér

23. maj 2022

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Min mand har sygdomsangst og da han fik kognitiv terapi blev det bedre for ham, men det går han ikke længere til (da han ikke mener, at han har sygdomsangst, men er "rigtig syg") og det er stukket helt af for ham. Så det er helt tydeligt, at kognitiv terapi virker

Anmeld Citér

24. maj 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Terapi ja.

Men en anden ting, der kan hjælpe, er faktisk en løbetur el. da hjernen da udskiller endorfiner, der kan dulme angsten. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.