Jeg har både brug for at lette hjertet og få et godt råd.
Jeg er vokset op med omsorgssvigt, hvor vi er blevet slået, ikke fået omsorg og jeg har været mor for mine søskende. Min mor var enlig, og har drukket en del.
I mit voksen liv har hun været syg med psykose, og har svært ved at holde på relationer. Derudover kan hun heller ikke styre sin økonomi, og beder tit om hjælp. Jeg har sagt nej i mange år, for jeg vil ikke være hendes støttepædagog mere.
Da jeg var gravid med min søn, så ringede hun en dag og sagde, hun nu ville trække sig, fordi jeg jo ikke havde valgt hende til. Jeg blev rimelig stram i det, og sagde den slags vil jeg ikke høre på. Allerede der vidste jeg godt, hun ikke skulle passe et lille barn, fordi hun ikke kan magte det. Da jeg gik i fødsel og så ville hun komme ned på fødeafd, men det fik mine søskende da talt hende fra. Da jeg et par timer efter havde født, stod hun der, var der i 5-10 minutter, snakkede mest om sig selv.
Jeg er nu gravid med nr 2, og inden da havde jeg en spontan abort. Da jeg så bliver gravid igen, så fortæller vi det hurtigt til forældrene, og der siger hun okay, og snakker om sig selv.
Vi har inviteret bedsteforældre og oldeforældre med til en kønsscanning, hvor vi vil hente hende. Men hun begynde at køre i overfor mine søskende, at hun ikke vil med, fordi jeg skulle have sagt ved min søn, at hun ikke er den primære bedsteforældre, og derfor tager hun afstand. Hun siger også, hun jo alligevel får at vide hvad kønnet er, og der ikke er så meget at se. De bliver sure på mine vegne, og beder hende selv at ringe og sige det. Jeg har aldrig sagt den slags, men hun skaber historien selv. Scanningen er om en uge.
Vi har ingen fædre, så der er ingen at række ud til der. Min tanke er når hun ringer, at jeg konfronterer hende med den usandhed, for hun går og siger den til mange. Og mest af alt har jeg jo lyst til at sige, hun ikke skal med til scanningen, men det er også med til at optrappe konflikten, og så vil hun skabe nye usandheder om mig.
Andre der også har konfliktfyldte forhold til deres forældre?