Kære alle.
Jeg står i en lidt ulykkelig situation, som jeg godt kunne bruge andres blik på.
Mit dilemma består i, at min mand og jeg fornyligt har meddelt familie og venner, hvad vores datter skal hedde (termin om 2 uger), og at min bror og svigerinde desværre har haft en meget negativ reaktion på dette. Alle andre har taget rigtig godt imod navnet - som vi jo er helt vilde med - men min bror og svigerinde siger, at de er sårede og sure, og de har bedt os ændre navnet.
Årsagen til deres reaktion er, at min bror havde en ekskæreste for 8-9 år siden, før sin nuværende (min svigerinde), hvis navn var Sofie, hvilket er sidste del af det dobbeltnavn, som vi gerne vil give vores datter.
Vi har ikke selv tænkt på den sammenhæng (vi tænker ikke på eksen, da det er så mange år siden, og de var så unge), og vi synes heller ikke, at det er det samme navn, da vores datter jo får et andet fornavn (som vi højst sandsynligt mest vil kalde hende, og kun bruge dobbeltnavnet engang i mellem, og hvis der er flere i institution mm., der hedder det samme, hvilket der snildt kunne være, da det pt. er meget brugt).
Der har tidligere været meget jalousi mellem min bror og svigerinde, og svigerinden følte sig ikke taget god imod af familien for 7-8 år siden. Hun havde en opfattelse af, at vi bedre kunne lide eksen (hvilket slet ikke er korrekt), og der var store konflikter, fordi et par familiemedlemer i starten kom til at kalde hende eks'ens navn. Dette har tidligere bevirket, at min bror og svigerinde har trukket sig i længere tid, og de har fx også forlangt, at alle fotos af eksen blev slettet (fx feriefotos).
Men er jeg helt uforstående og uempatisk, når jeg synes, at dette, efter så mange år, er lidt for langt ude? Eller bør jeg være forstående og ændre navnet?
Det skal siges, at det har været meget svært for min mand og jeg at blive enige om at navn, og at vi er meget glade for det, vi nu har fundet - det føles lige som hende, selvom hun jo ikke er kommet ud til os endnu.
Vi føler ikke, at vi kan bruge første del af navnet uden anden del, da det er så brugt, og vi kan ikke finde et andet nr. 2 navn, der klinger lige så godt til nr. 1 navn (hvis det giver mening).
Jeg ved ikke, om der vil komme en reaktion, hvis vi holder fast i vores ønskenavn, og jeg er bare rigtig ked af det hele, da min bror og svigerinde betyder meget for mig, og da der endelig har været ro på konfliktniveauet i familien i nogle år nu.
Jeg hører meget gerne, hvad I tænker - uanset hvor jeres tanker måtte gå hen.
De bedste hilsner en kommende mor