Dilemma om babys navn - når et navn splitter?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.677 visninger
12 svar
34 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. maj 2022

Anonym trådstarter

Kære alle.

Jeg står i en lidt ulykkelig situation, som jeg godt kunne bruge andres blik på. 

Mit dilemma består i, at min mand og jeg fornyligt har meddelt familie og venner, hvad vores datter skal hedde (termin om 2 uger), og at min bror og svigerinde desværre har haft en meget negativ reaktion på dette. Alle andre har taget rigtig godt imod navnet - som vi jo er helt vilde med - men min bror og svigerinde siger, at de er sårede og sure, og de har bedt os ændre navnet.

Årsagen til deres reaktion er, at min bror havde en ekskæreste for 8-9 år siden, før sin nuværende (min svigerinde), hvis navn var Sofie, hvilket er sidste del af det dobbeltnavn, som vi gerne vil give vores datter.

Vi har ikke selv tænkt på den sammenhæng (vi tænker ikke på eksen, da det er så mange år siden, og de var så unge), og vi synes heller ikke, at det er det samme navn, da vores datter jo får et andet fornavn (som vi højst sandsynligt mest vil kalde hende, og kun bruge dobbeltnavnet engang i mellem, og hvis der er flere i institution mm., der hedder det samme, hvilket der snildt kunne være, da det pt. er meget brugt). 

Der har tidligere været meget jalousi mellem min bror og svigerinde, og svigerinden følte sig ikke taget god imod af familien for 7-8 år siden. Hun havde en opfattelse af, at vi bedre kunne lide eksen (hvilket slet ikke er korrekt), og der var store konflikter, fordi et par familiemedlemer i starten kom til at kalde hende eks'ens navn. Dette har tidligere bevirket, at min bror og svigerinde har trukket sig i længere tid, og de har fx også forlangt, at alle fotos af eksen blev slettet (fx feriefotos). 

Men er jeg helt uforstående og uempatisk, når jeg synes, at dette, efter så mange år, er lidt for langt ude? Eller bør jeg være forstående og ændre navnet?

Det skal siges, at det har været meget svært for min mand og jeg at blive enige om at navn, og at vi er meget glade for det, vi nu har fundet - det føles lige som hende, selvom hun jo ikke er kommet ud til os endnu.

Vi føler ikke, at vi kan bruge første del af navnet uden anden del, da det er så brugt, og vi kan ikke finde et andet nr. 2 navn, der klinger lige så godt til nr. 1 navn (hvis det giver mening).

Jeg ved ikke, om der vil komme en reaktion, hvis vi holder fast i vores ønskenavn, og jeg er bare rigtig ked af det hele, da min bror og svigerinde betyder meget for mig, og da der endelig har været ro på konfliktniveauet i familien i nogle år nu. 

Jeg hører meget gerne, hvad I tænker - uanset hvor jeres tanker måtte gå hen.

De bedste hilsner en kommende mor 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. maj 2022

Mrs.

Det skal de bestemt ikke have noget at skulle have sagt om. 
hvis i kan lide det navn, så er det det hun hedder! 
det er direkte barnlig opførsel fra deres side at tro de er berettiget til at bede jer ændre navnet pga en eks kæreste for næsten et årti tilbage.  
Jeg havde ikke ændret det! Havde nok nærmere sat foden ned og sagt at jeg vitterligt håber de aldrig får større problemer i deres liv end det, for det er det mest latterlige, barnlige, egoistiske og fuldstændig absurde jeg nogensinde har hørt! 
så må de sgu se at blive voksne  

Selvfølgelig skal i da ikke sidde og tænke på om det navn i vælger og kan lide, har været i jeres liv i form af nogens ekskærester.. så finder man da aldrig et navn hvis man skal tage hensyn på den måde? 

Det eneste der betyder noget, er at i kan lide navnet og at det føles rigtigt

Anmeld Citér

19. maj 2022

HapsHapsHaps

Man kan jo ikke fjerne de følelser der er kommer op i dem, og sådan er det jo. Men personligt synes jeg det er ret barnligt, faktisk, at bede jer om at ændre jeres datters navn på det grundlag. Og mega upassende. Jeg ville have holdt det for mig selv. 

Jeg synes ikke I skal ændre navnet, og tænker egentlig heller ikke at I overhovedet skylder en forklaring. 

Anmeld Citér

19. maj 2022

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Sender et kram. Familien har intet at skulle sige ift navn. De burde holde deres holdninger for dem selv, det har de ikke gjort, men I skal holde fast. Åbner i først for at de kan bestemme ting ift barnet stopper det aldrig. Så det er nu i træder i karakter. “Tak for jeres omsorg, men det er vores valg”. 

Anmeld Citér

19. maj 2022

Anonym

Overhovedet ikke. Det er et navn - og endda et ganske almindeligt (og iøvrigt rigtig pænt) et og så bruger I det i et dobbeltnavn så det teknisk set slet ikke er samme navn. Jeg synes din bror og svigerinde går i alt for små sko og skulle tage at få styr på deres jalousi-issues frem for at trække det ned over hovedet på jer. Hvis I skulle tilgodese alle eks’ere og alle med en holdning til navnet, ville jeres barn forblive navneløs.

Der er en del af vores familie der ikke kunne lide det navn vi valgte til vores ene barn, og de fik pænt at vide at det var ikke deres beslutning. Man skal vælge dét der føles rigtigt for én, og så må andre bare vænne sig til navnet - og det gør alle som regel når barnet først er her, og før I ved af det så kan jeres datter ikke hedde andet. 

Anmeld Citér

19. maj 2022

Soonmom

Ej det ville jeg simpelthen være total ligeglad også selvom det var kaldenavnet, det ville jeg simpelthen be dem om at komme videre med og lade være med at blande ting sammen, det er jo ikke en eller anden form for hylst til en gammel kæreste i har gang i , men et navn i har valgt fordi I kunne lide det 

Anmeld Citér

19. maj 2022

Pb18

Hvis det var et totalt unikt navn kunne jeg måske forstå at de tænkte over associationen. Ikke at de har ret til at bede jer om at ændre det af den grund dog. Men med et så almindeligt navn som Sofie (intet ondt ment, min egen datter hedder det) så er det simpelthen langt ude. Hold i fast i jeres navn og så må man håbe at de finder fred med det. Det er ikke jeres problem. 

Anmeld Citér

19. maj 2022

IenFart

Profilbillede for IenFart

Hun lyder noget dominerende og mon ikke det mest er hende der er sur og i mindre grad din bror. Han gider nok bare ikke balladen på hjemmefronten. Det kan godt være hun har følt sig uvelkommen i starten og hvis hun er blevet kaldt eksens navn et par gange er det jo ikke ligefrem noget der hjælper, men det burde hun vel kunne komme over efter så lang tid.

Så I har fuldstændig ret til at holde fast i navnet. Spørgsmålet er bare om det er konflikten værd. Det er selvfølgelig nedtur at ligge under for en sur svigerinde, men hvis det giver ballade i familien og ødelægger et forhold til din bror som jeg antager du er glad for, så er det måske værd at overveje om I kan finde på et andet navn I er lige så glade for.

Anmeld Citér

19. maj 2022

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Kære alle.

Jeg står i en lidt ulykkelig situation, som jeg godt kunne bruge andres blik på. 

Mit dilemma består i, at min mand og jeg fornyligt har meddelt familie og venner, hvad vores datter skal hedde (termin om 2 uger), og at min bror og svigerinde desværre har haft en meget negativ reaktion på dette. Alle andre har taget rigtig godt imod navnet - som vi jo er helt vilde med - men min bror og svigerinde siger, at de er sårede og sure, og de har bedt os ændre navnet.

Årsagen til deres reaktion er, at min bror havde en ekskæreste for 8-9 år siden, før sin nuværende (min svigerinde), hvis navn var Sofie, hvilket er sidste del af det dobbeltnavn, som vi gerne vil give vores datter.

Vi har ikke selv tænkt på den sammenhæng (vi tænker ikke på eksen, da det er så mange år siden, og de var så unge), og vi synes heller ikke, at det er det samme navn, da vores datter jo får et andet fornavn (som vi højst sandsynligt mest vil kalde hende, og kun bruge dobbeltnavnet engang i mellem, og hvis der er flere i institution mm., der hedder det samme, hvilket der snildt kunne være, da det pt. er meget brugt). 

Der har tidligere været meget jalousi mellem min bror og svigerinde, og svigerinden følte sig ikke taget god imod af familien for 7-8 år siden. Hun havde en opfattelse af, at vi bedre kunne lide eksen (hvilket slet ikke er korrekt), og der var store konflikter, fordi et par familiemedlemer i starten kom til at kalde hende eks'ens navn. Dette har tidligere bevirket, at min bror og svigerinde har trukket sig i længere tid, og de har fx også forlangt, at alle fotos af eksen blev slettet (fx feriefotos). 

Men er jeg helt uforstående og uempatisk, når jeg synes, at dette, efter så mange år, er lidt for langt ude? Eller bør jeg være forstående og ændre navnet?

Det skal siges, at det har været meget svært for min mand og jeg at blive enige om at navn, og at vi er meget glade for det, vi nu har fundet - det føles lige som hende, selvom hun jo ikke er kommet ud til os endnu.

Vi føler ikke, at vi kan bruge første del af navnet uden anden del, da det er så brugt, og vi kan ikke finde et andet nr. 2 navn, der klinger lige så godt til nr. 1 navn (hvis det giver mening).

Jeg ved ikke, om der vil komme en reaktion, hvis vi holder fast i vores ønskenavn, og jeg er bare rigtig ked af det hele, da min bror og svigerinde betyder meget for mig, og da der endelig har været ro på konfliktniveauet i familien i nogle år nu. 

Ej ærlig talt, det er da helt galt. I vælger selvfølgelig det navn i er glade for og så må de se at vokse op.

Anmeld Citér

19. maj 2022

AnoMor

Kære alle.

Der kan besvares ret kort: NEJ! Under ingen omstændigheder skal i ændre jeres barns navn fordi din brors svigerinde har nogle mindreværd komplekser. 

bare det at du fortæller om svigerinden fortæller at der er tale om en pige med utrolig lavt selvværd og en tøffelhelt af en bror der bare lader sig dikterer tingene. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.