Mor og meget mere skriver:
Det sidste - om lærernes ferie - giver ikke mening. Et skoleår er på 40 uger - eleverne har altså 12 ugers ferie. Lærere har fem ugers ferie årligt, og da vi har ret til 6. ferieuge ligesom så mange andre - eller afspadsering pga. overarbejde - eller selvfinansieret ekstraferie i særlige tilfælde - må det nødvendigvis afvikles uden for skoleferierne. Du skal jo ikke sammenligne lærernes ferievilkår med elevernes, men med andre faggruppers.
Mht. elevfravær er det en god ide, synes jeg, at der kommer sådan en standardmeddelelse til alle, så ingen føler sig personligt ramt. Ingen har ondt af, at en elev holder ferie med sine forældre udenfor skoleferierne fra tid til anden, men for nogle tager det overhånd, og i andre tilfælde falder det enormt uhensigtsmæssigt i forhold til det, der skal foregå i skolen. Så en helt generel opfordring til lige at overveje, om det er tredje ekstra ferieuge i år, om det er midt i projektopgaven, om barnet i forvejen har meget fravær etc. etc., finder jeg helt fin.
Jeg tror måske jeg misser noget. Når eleverne har 12 ugers ferie, så er der jo også 12 uger hvor lærerne kan holde deres ferie, afspadsering, orlov osv., så det ikke går ud over ugerne med undervisning, så jeg kan ikke se, at det nødvendigvis skal holdes uden for skoleferierne. Med det mener jeg ikke, at lærerne skal gøre det men blot, at de så vidt jeg kan se, kan gøre det, så derfor forstår jeg ikke kommentaren om, at afspadsering mv. nødvendigvis må afvikles uden for skoleferierne.
Jeg er godt klar over, at lærerne har mange andre opgaver og ikke bare sidder med fødderne oppe, når eleverne har ferie, men det er vel samme opgaver der skal løses om afspadsering mv. afvikles i uge 27 eller uge 38?
Min kommentar var ikke en sammenligning af lærerne og elevernes ferievilkår. Det var en sammenligning af, at når skolen er ok med, at f.eks. en lærer er væk i 3 uger eller at på vores skole var børnehaveklasselederen væk en ud af 2 uger, der skulle bruges på indkøring af nye elever, så har de svært ved at sige noget til elevernes ekstraordinære fravær. Begge dele kan jo til en vis grad gå ud over klassen.
Nu påvirker det nok mere på vores skole end på mange andre, da det er en lille skole, så når matematiklæreren var væk i 3 uger, var det dansklæreren, der overtog matematik i de 3 uger i 3. og 4. klasse. Der kom lidt hjælp ind i form af en vikar, men det var en pædagog fra SFO'en og ikke en lærer eller lærerstuderende.