Fri uden for skoleferierne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.212 visninger
14 svar
22 synes godt om
18. maj 2022

Janey

Profilbillede for Janey

Jeg har lige meddelt fravær for min søn via Minuddannelse i Aula og da jeg indsender det popper der er en formanende besked op med noget med, at eleverne motiverer og inspirerer hinanden og det derfor er vigtigt, at de er til stede i undervisningen.

Jeg går ud fra, at det er en standard Minuddannlse besked og ikke noget der kun kommer frem på vores skole, så jeg blev lidt nysgerrig på, hvordan jeres skoler ser på ekstraordinær frihed, som de kalder det. Jeg har aldrig mødt noget negativt om det på vores skole og efterhånden er det vist meget normalt, at eleverne holder fri uden for skoleferierne.

Selv lærerne holder fri i længere tid uden for ferierne på vores skole. Min datters matematiklærer har f.eks. lige været væk i 3 uger efter påskeferien for at bygge hus, og sidste år havde 2 af lærerne fri i den sidste uge inden sommerferien, da de tog på ferie med deres familier.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. maj 2022

Mrs.

Har jeg aldrig oplevet sådan en besked den popper op med

Min søns skole siger ikke noget negativt hvis det er en enkelt gang imellem et par dage eller en uge. 
Men de fastholder man så vidt muligt skal ligge sine planer i de eksisterende fridage.

Vi undgår så vidt muligt planer uden for de almene ferier/fridage, og skrider det pga noget familie ting fx er det Max en dag eller to. Synes det er vigtigt de kommer i skole hver dag og deltager i undervisningen. 
Der er nogen stykker i min søns klasse der ofte får en ekstra fridag eller ferie og det skaber uro i klassen, for når de så kommer tilbage skal læreren “samle dem op” fordi de ikke har været med til det de andre har. 

Anmeld Citér

18. maj 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

På vores skole kan vi melde fri i 1 eller 2 dage sådan uden videre. Mere end 2 dage skal godkendes af skolen. 

Nu har vi ikke prøvet at melde længere fri udenfor ferierne, så jeg ved ikke, hvordan vores Aula reagerer. Som udgangspunkt mener jeg, at der er feriedage nok at tage af ud over et skoleår, så det skal være af en særlig grund, hvis man vælger yderligere ferie. 

Anmeld Citér

18. maj 2022

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Janey skriver:

Jeg har lige meddelt fravær for min søn via Minuddannelse i Aula og da jeg indsender det popper der er en formanende besked op med noget med, at eleverne motiverer og inspirerer hinanden og det derfor er vigtigt, at de er til stede i undervisningen.

Jeg går ud fra, at det er en standard Minuddannlse besked og ikke noget der kun kommer frem på vores skole, så jeg blev lidt nysgerrig på, hvordan jeres skoler ser på ekstraordinær frihed, som de kalder det. Jeg har aldrig mødt noget negativt om det på vores skole og efterhånden er det vist meget normalt, at eleverne holder fri uden for skoleferierne.

Selv lærerne holder fri i længere tid uden for ferierne på vores skole. Min datters matematiklærer har f.eks. lige været væk i 3 uger efter påskeferien for at bygge hus, og sidste år havde 2 af lærerne fri i den sidste uge inden sommerferien, da de tog på ferie med deres familier.

Jeg melder fravær direkte til min datters lærer, men det er heller ikke længere fravær, bare en dag i ny og næ. Hendes lærer har direkte opfordret til at hun holder fri en dag ind i mellem, da det støtter op om hendes trivsel, der ellers godt kan halte lidt. Når bare hun får lavet sine huller i bøgerne er det godt givet ud. 

Anmeld Citér

18. maj 2022

Janey

Profilbillede for Janey

Måske er det kommunen, der beslutter om der skal komme sådan en besked, når den ikke kommer hos jer andre. Den kommer også, når man kun lægger en enkelt fridag ind, så det er ikke kun ved længere fravær, at den popper op hos os. Det er først noget, der er startet i dette skoleår, da vi tidligere bare skulle melde fri til enten lærer eller skoleleder afhængig af, hvor længe man ville melde barnet fri, men nu skal vi gøre det via et elektronisk system under Aula. 

Hverken skolen eller lærerne har på noget tidspunkt meldt noget ud om, at det skulle give problemer i klasserne, at der bliver holdt ekstraordinært fri blandt eleverne, men det er selvfølgelig heller ikke nemt at sige noget til forældrene, når det er helt normalt, at lærerne selv gør det

Anmeld Citér

18. maj 2022

Carina:-)

Her dukker der ikke noget op på forældre intra .

Mine går på friskole - og der holder mange fri uden for ferie .

Vi er selvstændige, og holder typisk ferie i sep/okt og igen april/maj.

Og vi skal bare melde det til skoleleder og klasselærer.

Anmeld Citér

18. maj 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Janey skriver:

Måske er det kommunen, der beslutter om der skal komme sådan en besked, når den ikke kommer hos jer andre. Den kommer også, når man kun lægger en enkelt fridag ind, så det er ikke kun ved længere fravær, at den popper op hos os. Det er først noget, der er startet i dette skoleår, da vi tidligere bare skulle melde fri til enten lærer eller skoleleder afhængig af, hvor længe man ville melde barnet fri, men nu skal vi gøre det via et elektronisk system under Aula. 

Hverken skolen eller lærerne har på noget tidspunkt meldt noget ud om, at det skulle give problemer i klasserne, at der bliver holdt ekstraordinært fri blandt eleverne, men det er selvfølgelig heller ikke nemt at sige noget til forældrene, når det er helt normalt, at lærerne selv gør det

Det sidste - om lærernes ferie - giver ikke mening. Et skoleår er på 40 uger - eleverne har altså 12 ugers ferie. Lærere har fem ugers ferie årligt, og da vi har ret til 6. ferieuge ligesom så mange andre - eller afspadsering pga. overarbejde - eller selvfinansieret ekstraferie i særlige tilfælde - må det nødvendigvis afvikles uden for skoleferierne. Du skal jo ikke sammenligne lærernes ferievilkår med elevernes, men med andre faggruppers. 

Mht. elevfravær er det en god ide, synes jeg, at der kommer sådan en standardmeddelelse til alle, så ingen føler sig personligt ramt. Ingen har ondt af, at en elev holder ferie med sine forældre udenfor skoleferierne fra tid til anden, men for nogle tager det overhånd, og i andre tilfælde falder det enormt uhensigtsmæssigt i forhold til det, der skal foregå i skolen. Så en helt generel opfordring til lige at overveje, om det er tredje ekstra ferieuge i år, om det er midt i projektopgaven, om barnet i forvejen har meget fravær etc. etc., finder jeg helt fin. 

Anmeld Citér

18. maj 2022

fehår

Jeg arbejder i udskolingen og kan både se fordele og ulemper ved, at eleverne holder fri uden for ferierne. På den ene side er det hårdt at gå i skole, og fridage kan være hårdt tiltrængt. Der kan også være dannende livserfaring ved f.eks. rejser. Men jeg oplever også elever, som kommer bagud i forhold til prøver, projekter, og det kan være problematisk. Der er også elever, som har svært ved at indgå i det sociale fællesskab, hvis de for ofte holder ekstra ferie. 

Derfor synes jeg, det er helt fint med sådan en besked. Det er jo et forsøg på at sikre sig, at alle forældre liiiige tænker sig om en ekstra gang, inden Annelise skal på ferie for 3. gang midt i skoleåret.

Anmeld Citér

18. maj 2022

MR1991

Jeg er selv lærer. Vi giver som regel fri til ferie, med mindre det er midt i prøverne eller eleven har meget fravær. Jeg er lærer i udskolingen. 

Jeg tror, det er en standard besked, du har fået

Anmeld Citér

18. maj 2022

Soonmom

Nu har jeg ikke skolebørn endnu, men når de går i skole har de selvfølgelig kun ferie i skoleferiene, troede faktisk slet ikke det var tilladt uden for skoleferiene, det må da være ulovligt fravær ?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.