Teenager og stoffer.. what to do?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.185 visninger
17 svar
23 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. maj 2022

Anonym trådstarter

Jeg står i en situation hvor jeg er i tvivl om hvad der er det rigtige at gøre.

Min datter har en ven. De er begge 15-16 år gamle. De var tætte venner i et stykke tid. (min datter har ikke været interesseret i mere end venskab). For kort tid siden fik vennen en kæreste, de to er sammen non stop· den nye kæreste tager stoffer, det vidste vi allerede inden da. Ecstasy, kokain, hash.. Af samme årsag har jeg før meddelt min datter at pigen ikke er inviteret til fester her hos os. Hun har været hos os før og hun skræmte mig meget, ligesåvel som hun også skræmte mine yngre børn. Tydeligvis var hun påvirket af stoffer. 

Nu har jeg så viden om at min datters ven også er begyndt at tage stoffer med den nye kæreste. Jeg ved at vennen i forvejen har et problematisk forhold til forældrene pga. han f.eks. ikke følger med i skolen, han har lavet tyverier osv. Derudover har han selvskadende adfærd. Jeg går stærkt ud fra at forældrene ikke har kendskab til at han nu også tager stoffer. De er tilsyneladende velfungerende og bor helt alm. med alm. jobs.. Intet dysfunktionelt udadtil...

Hvis det var mit barn ville jeg gerne vide det.

Men hvad gør jeg? Skriver jeg til dem? Skal jeg "passe min egen butik?" 

Der er ingen tvivl om at det vil få konsekvenser for min datter hvis jeg fortæller det. Men hvad hvis der sker ham noget i morgen og jeg ikke sagde det til dem?

Hvad gør jeg?  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. maj 2022

Mrs.

Jeg ville ringe til dem og fortælle hvad jeg vidste, og ytre min bekymring for deres barn. 
ville selv ønske det samme hvis det var mit barn i den situation. 
Nogen forældre ved måske ikke hvad de skal se efter og overser dermed tegnene på misbrug, og det ville da være frygteligt at gå uvidende om det og andre vidste det. 
Ved at du fortæller det giver du dem også muligheden for at hjælpe ham. 
hjælper det ikke eller tager de det ikke alvorligt, havde jeg lavet en underretning til kommunen så han kan få den hjælp han har behov for. 

Anmeld Citér

16. maj 2022

Meyer

Profilbillede for Meyer

Du laver en underretning. De har begge to brug for hjælp.

Anmeld Citér

16. maj 2022

Sprit25

Jeg ville først gå til barnet. 

Snakke med barnet om misbruget osv. Sige at du er nødt til at gå til forældrene med den viden. Om barnet selv vil eller du skal. 

Giv en deadline også tjek op med forældrene der

Anmeld Citér

16. maj 2022

Missyou

Jeg synes så absolut du skal tale med forældrene. Men samtidig tal med din datters ven på forhånd og forklar ham hvorfor du gør det, så han ved det kommer fra et kærligt sted. Som mor ville jeg godt nok være ked af hvis andre havde den viden om mit barn og ikke delte det med mig. Det kan virkelig gå galt hvis man ikke griber tidligt ind. 

Anmeld Citér

16. maj 2022

Anonym

Hvis du er bekymret for barnet/børnene, og du mener, de skal have hjælp, så underret kommunen. Det er din pligt. Og forældrene skal også vide det. 

Anmeld Citér

16. maj 2022

Mariadle

Jeg ville personligt underrette forældrene med den viden, jeg ville som flere skriver være ked af, at andre havde den viden uden at informere mig. 
Hvis du har mulighed for det ville jeg tage en snak med vennen og orientere ham og dernæst kontakte forældrene. 
Næste skridt må være en underretning.

Anmeld Citér

16. maj 2022

AnoMor

Anonym skriver:

Jeg står i en situation hvor jeg er i tvivl om hvad der er det rigtige at gøre.

Min datter har en ven. De er begge 15-16 år gamle. De var tætte venner i et stykke tid. (min datter har ikke været interesseret i mere end venskab). For kort tid siden fik vennen en kæreste, de to er sammen non stop· den nye kæreste tager stoffer, det vidste vi allerede inden da. Ecstasy, kokain, hash.. Af samme årsag har jeg før meddelt min datter at pigen ikke er inviteret til fester her hos os. Hun har været hos os før og hun skræmte mig meget, ligesåvel som hun også skræmte mine yngre børn. Tydeligvis var hun påvirket af stoffer. 

Nu har jeg så viden om at min datters ven også er begyndt at tage stoffer med den nye kæreste. Jeg ved at vennen i forvejen har et problematisk forhold til forældrene pga. han f.eks. ikke følger med i skolen, han har lavet tyverier osv. Derudover har han selvskadende adfærd. Jeg går stærkt ud fra at forældrene ikke har kendskab til at han nu også tager stoffer. De er tilsyneladende velfungerende og bor helt alm. med alm. jobs.. Intet dysfunktionelt udadtil...

Hvis det var mit barn ville jeg gerne vide det.

Men hvad gør jeg? Skriver jeg til dem? Skal jeg "passe min egen butik?" 

Der er ingen tvivl om at det vil få konsekvenser for min datter hvis jeg fortæller det. Men hvad hvis der sker ham noget i morgen og jeg ikke sagde det til dem?

Hvad gør jeg?  

Jeg ville tage kontakt til dem med bekymring for ham. Vil ønske og håbe at andre vil gøre det samme for mig hvis min søn ender i et stof miljø når han bliver teenager. 

Anmeld Citér

16. maj 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Ja, forældrene skal have det her at vide. 

Men jeg ville starte med at tage en god snak med min datter, hvor jeg fortalte hende alvoren i det her, og om hvorfor I er nødt til at gøre noget, inden vennen kommer for langt ud i et misbrug. Få hende med på, at I er nødt til at kontakte forældrene. Så er hun også forberedt, hvis vennen bliver sur. Og at han vil blive taknemmeligt senere hen.

Anmeld Citér

16. maj 2022

Soonmom

Er det noget du ved eller noget du har hørt fra nogen ?

Tænker det er oplysninger du skal være 100 % om er rigtige, inden du går videre med det.

Så hvis det er noget du ved, ja selvfølgelig skal du sige det til dem

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.