Hvad er der galt med mit familiemedlem?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.916 visninger
13 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. maj 2022

Anonym trådstarter

Jeg har et familiemedlem på 12 år. Meget tæt, og har nærmest boet med dem siden han blev født. 

Der er forskellige ting, så jeg har forsøgt at dele det op så det er til at finde rundt i. 

Siden han var 2-3 år gammel, har leg og legetøj ikke interesseret ham, han har ingen fantasi til lege, overhovedet. Har altid siden kun interesseret sig for at spille på tlf og computer.

Alt hvad børn synes er det fedeste, sjoveste og mest spændende, siger han med rullende øjne: hvordan kan i overhovedet synes det er sjovt.. Alt fra at tage steder hen og opleve noget, legepladser, tage på stranden, fange krabber, gå en tur osv.

Det eneste han interesserer sig for er at få noget slik, junkfood, cola og en seng at spille tablet i. Han er overvægtig og motion skal man ikke engang nævne for ham. 

Hver gang han er på besøg er det eneste han kommer for mad og sodavand, så snart han har fået det, er han gået hjem igen. Man skal være meget varsom med at åbne noget som lyder som slik, så står han der. Også selvom han er kommet i seng, eller han ligger i den anden ende af huset og ser film, åbner man stille en pose chips så står han der i løbet af 3 sekunder og siger: hmm, jeg ville bare se hvad i laver, nu er jeg bare lidt sulten, hmmm hvad må jeg mon få. Han spørger aldrig.

Han lyver også rigtig meget, om ting der ikke giver mening af lyve omkring. Fx var vi til fest i byen hvor der var forlystelser. Han må af sine forældre få alle de billetter han vil have. Han møder et andet familiemedlem, og siger til os: jeg mødte X og spurgte om jeg måtte få en billet til en forlystelse, og så gav han mig det. Senere da vi spurgte familiemedlemmet var det aldrig sket, de havde ikke engang hilst på hinanden. Når man så konfronterer ham så siger han 'hahahah, troede i virkelig på det, det var sgu da bare en prank' 

Når jeg snakker om problemet med forældrene eller andre familiemedlemmer så griner de af det og siger 'han er bare et barn, og hans løgne er jo ikke forfærdelige, det betyder Ingenting, han er bare en dreng' 

Han er blevet forkælet rigtig meget i forhold til sin storesøster, og har aldrig haft pligter som hun har fordi han 'er den lille'

Han er også meget egoistisk i sin tankegang og væremåde, alt skal dreje sig om ham, og hvis man gør modstand, så finder han på løgne om en. Fx hev hans forældre mig til side efter jeg konfronterede ham med at jeg fandt hans opførsel uacceptabel og spørger mig: hvorfor sparker og slår du min søn bare fordi i diskuterer? 

Ser han billeder af sig selv (især af da han var baby/meget mindre, græder han og beder os lade være med at kigge på dem. 

Jeg er oprigtigt bekymret, har aldrig set andre børn være som ham, ikke engang hans forældre eller søster. Jeg er faktisk der hvor jeg ikke synes han er sjov og rar at være sammen med, og jeg ved ikke hvornår man kan stole på ham. Og det gør ondt for mig at sige, for vi er meget tætte. Men når han også spreder løgne som kan skade mig fordi han siger jeg gør ham og andre fortræd, så kan jeg ikke længere stå og se på og ikke gøre noget.

Har I nogen råd? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. maj 2022

Anonym

Jeg mener ikke   så noget høre til et offentligt debatfora hvis du er bekymret for ham så må du   lave en underretning. Så må kommunen afgørende om der er noget af kom efter men   jeg vil anbefal dig og tænk dig rigtig godt om der virkeligt er noget at kom efter før du gør det for det kan ødelægge mere end det gavner og umiddelbart tænker jeg ikke det er unormalt af en 12 år hellere vil spil computer end dyrke motion. Og hvor meget han skal have Lov til det er ene og alene op til hans forældre afgøre

Anmeld Citér

9. maj 2022

Anonym trådstarter

Jeg mener ikke   så noget høre til et offentligt debatfora hvis du er bekymret for ham så må du   lave en underretning. Så må kommunen afgørende om der er noget af kom efter men   jeg vil anbefal dig og tænk dig rigtig godt om der virkeligt er noget at kom efter før du gør det for det kan ødelægge mere end det gavner og umiddelbart tænker jeg ikke det er unormalt af en 12 år hellere vil spil computer end dyrke motion. Og hvor meget han skal have Lov til det er ene og alene op til hans forældre afgøre

Men du synes ikke det lyder bekymrende?

Det er normalt at en 12 årig interesserer sig for computer, ja. Men er det normalt at en 2 årig siger at alt hvad børn normalt laver af leg, legeplads, fange krabber osv, det er på ingen måder fedt, det eneste sjove i hele verden er at ligge i sengen og spille telefon?

Formålet er ikke at pege fingre af nogen eller at dømme familien, også derfor jeg er anonym, men at høre om der egentlig er noget galt med drengen som jeg skal gå videre med, før jeg risikerer at skabe splid og drama.det er jo ikke hensigten. Men at hjælpe drengen. (og mit eget forhold til ham) 

Anmeld Citér

9. maj 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)

Har han aldrig leget? 

Anmeld Citér

9. maj 2022

Anonym trådstarter

BAE skriver:

Har han aldrig leget? 

Aldrig, det stoppede han med da han var 2 år, aldrig interesseret sig for det, ruller bare øjne og synes det er noget latterligt noget at nogen kan synes det er sjovt 

Anmeld Citér

9. maj 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Aldrig, det stoppede han med da han var 2 år, aldrig interesseret sig for det, ruller bare øjne og synes det er noget latterligt noget at nogen kan synes det er sjovt 

At det noget du har fået fortalt eller er det kun når du så ham?+(og hvor meget så du ham) 

Hvad med i børnehave og skole?

Har han haft tablet /mobil som barnepige? Har nogen leget med ham? 

Anmeld Citér

9. maj 2022

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Det er ikke for at negligere men jeg tænker altså at han har leget i institution, for jeg kan ikke se hvordan han ellers skulle have fået tiden til at gå. 
Derudover har jeg virkelig svært ved at forstå hvordan en 2 årig bevidst kan rulle øjne 

Anmeld Citér

9. maj 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ

De fleste 12-årlige elsker at ligge i deres seng. 
min søn leger heller ikke meget - han er total nørdet og vil helst læse fakta bøger om krigen, viden om formel1, eller dyr og natur…. 

Anmeld Citér

9. maj 2022

Anonym trådstarter

BAE skriver:

At det noget du har fået fortalt eller er det kun når du så ham?+(og hvor meget så du ham) 

Hvad med i børnehave og skole?

Har han haft tablet /mobil som barnepige? Har nogen leget med ham? 

Jeg har fulgt ham tæt hele barndommen, og har boet ved dem i perioder, når jeg ikke boede der, kom jeg stort set dagligt. Han ville kun spille på telefon da han var helt lille, prøvede man at lege med ham, kedet han sig hurtigt eller nægtede helt at prøve. I børnehave fik han tablet med og skole fik han tablet med til frikvarteret indtil lærerne efter et par år nægtede ham den, for at få ham ud at lege, men han vil stadig ikke 

Anmeld Citér

9. maj 2022

Anonym trådstarter

CKJ skriver:

De fleste 12-årlige elsker at ligge i deres seng. 
min søn leger heller ikke meget - han er total nørdet og vil helst læse fakta bøger om krigen, viden om formel1, eller dyr og natur…. 

Selvfølgelig gør de det, det gjorde jeg også selv. Men at han har gjort det siden han var 2,og aldrig er til at slæbe med ud overhovedet. Slet ingen interesser har udover spil. Da han var 2 år kunne man tvinge ham ud ved at tage ham i armen eller i klapvogn, men han skreg fra man gik ud til han kon hjem til sengen 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.