Instruktion af sut

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.581 visninger
13 svar
11 synes godt om
8. maj 2022

MillyMy

Profilbillede for MillyMy

Hej

Vores nyfødte søn på 5 dage er kommet godt igang med amningen. Efter aftale med sundhedsplejesken skulle vi hen over weekenden give ham mad hver 3. Time efterfulgt af mme hvis han ikke havde været effiktiv nok ved brystet. Men han to nogle gode træk så mme var ikke nødvendigt alle gangene.

Dog oplevede i nat at han pludselig ville ligge ved brystet non-stop og faldt i søvn ved brystet, vi kunne bare ikke flytte på ham, så vågnede han og ville til igen, nærmest som om han bare søgte lidt tryghed. Det samme er gældende for i dag.

Mit spørgsmål er så, må man forsøge at give ham sut allerede nu- kan se det først anbefales når de er 1 mdr. For ikke at forkludre amningen.

Men er der nogen som har oplevet at en god ammeopstart er blevet ødelagt af for tidlig introduceret sut ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. maj 2022

ErDuHerIkkeSnart

Hvis du er godt igang med at ammeopstart af nyfødt, bliver jeg nærmest chokeret over sådanne råd fra en sundhedsplejerske? Der er  absolut ingen grund til at amme i intervaller af tre timer. Det var sådan noget, man troede på for længe siden? Der er slet ikke nogen grund til MME, det sænker jo blot din produktion fordi din søn stiller sulten andetsteds. At han ammer hyppigt i perioder er helt normalt og netop fordi han er så klogt indrettet, at han prøver at øge din produktion. Det er alt, alt for tidligt at lede efter rytmer og mønstre - der kan gå månedsvis - dit job lige nu er blot at kigge på baby og forsøge at følge med

Med mindre du ikke kan holde til det eller ikke ønsker at fuldamme, så smid sut og især MME langt væk og am så længe og så meget du har lyst.

Men mindre der gør sig særlige forhold gældende du ikke medtager i din beskrivelse, så har du fået en sundhedsplejerske fra et andet årti, hvis viden om amning lyder helt uddateret. Am når baby beder om det - og hvis du vil øge din mælkeproduktion, så kryb ind under dynen med baby og lig hud mod hud så længe, så mørkt og så roligt som I overhovedet orker.

Hvis der i perioder er brug for aflastning (dine stakkels brystvorter skal jo også lige kunne følge med) kan du fint bruge en sut (det er en smagssag og der er selvsagt for og imod), men vent måske lige til du har fået godt gang i det hele med amningen. Du skriver jo ganske klogt selv, hvad det handler om - baby søger tryghed hos dig og vil helst ikke flyttes. Lyt du bare trygt til den mavefornemmelse. 

Anmeld Citér

8. maj 2022

Optimom

Profilbillede for Optimom

Ja, du må godt give sut allerede er par dage efter fødslen, når mælken er løbet til. Hvis du venter til han er en måned, kan det godt være svært at lære ham det.

Dog kan det godt være I skal vente lidt i jeres tilfælde, hvis jeres baby har et særligt behov for at tage på og øge mælkeproduktion. Det lyder det til, hvis jeres sundhedsplejerske ligefrem har bedt jer om at vække ham hver 3. time og supplere med MME. Så ville jeg nok forhører mig hos sundhedsplejersken.

Anmeld Citér

8. maj 2022

ErDuHerIkkeSnart

Ps: Jeg svarer ikke på dit konkrete spørgsmål, kan jeg se - som med alt andet er det at vente med sut jo blot en anbefaling (som så meget andet af alt det, må man jo så herefter vælge til og fra som man mener bedst). Min ældste fik sut efter få dage og har aldrig haft problemer - tog alle sutter, alle flasker med udmalket mælk, ammede som en stjerne til 9-10 måneders alderen, aldrig problemer. Min yngste skulle ikke bede om noget som helst andet end bryst frem til 15-16 måneder (altså … mad fik han selvfølgelig også i den alder), men aldrig om en sut eller flaske kunne lokkes i ham - hverken da han var 2 dage, to måneder eller to år.

Anmeld Citér

8. maj 2022

MillyMy

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Hvis du er godt igang med at ammeopstart af nyfødt, bliver jeg nærmest chokeret over sådanne råd fra en sundhedsplejerske? Der er  absolut ingen grund til at amme i intervaller af tre timer. Det var sådan noget, man troede på for længe siden? Der er slet ikke nogen grund til MME, det sænker jo blot din produktion fordi din søn stiller sulten andetsteds. At han ammer hyppigt i perioder er helt normalt og netop fordi han er så klogt indrettet, at han prøver at øge din produktion. Det er alt, alt for tidligt at lede efter rytmer og mønstre - der kan gå månedsvis - dit job lige nu er blot at kigge på baby og forsøge at følge med

Med mindre du ikke kan holde til det eller ikke ønsker at fuldamme, så smid sut og især MME langt væk og am så længe og så meget du har lyst.

Men mindre der gør sig særlige forhold gældende du ikke medtager i din beskrivelse, så har du fået en sundhedsplejerske fra et andet årti, hvis viden om amning lyder helt uddateret. Am når baby beder om det - og hvis du vil øge din mælkeproduktion, så kryb ind under dynen med baby og lig hud mod hud så længe, så mørkt og så roligt som I overhovedet orker.

Hvis der i perioder er brug for aflastning (dine stakkels brystvorter skal jo også lige kunne følge med) kan du fint bruge en sut (det er en smagssag og der er selvsagt for og imod), men vent måske lige til du har fået godt gang i det hele med amningen. Du skriver jo ganske klogt selv, hvad det handler om - baby søger tryghed hos dig og vil helst ikke flyttes. Lyt du bare trygt til den mavefornemmelse. 

Jeg skal måske lige nævne at han havde tabt 9 % af sin fødselsvægt 2 dage efter fødslen, og dette reagerede sundhedsplejersken på

Anmeld Citér

8. maj 2022

Mortiltreogmåskefire

Det er helt normalt at babyer vil ammes hver halve time/ eller hver time i en periode for at sætte produktionen op  

hvis du vil have at han skal bruge sut så er det for sent om en måned  jeg prøvede med en af mine efter en måned og det lykkedes over hoved ikke og jeg har hørt masser af lignede historier  5 dagen eller 6 dagen er perfekt for at få dem til at tage sutten, det har fungeret godt hos mine

Anmeld Citér

8. maj 2022

MillyMy

Mortiltreogmåskefire skriver:

Det er helt normalt at babyer vil ammes hver halve time/ eller hver time i en periode for at sætte produktionen op  

hvis du vil have at han skal bruge sut så er det for sent om en måned  jeg prøvede med en af mine efter en måned og det lykkedes over hoved ikke og jeg har hørt masser af lignede historier  5 dagen eller 6 dagen er perfekt for at få dem til at tage sutten, det har fungeret godt hos mine

Og der har ikke været problemer med amningen på trods af sutten?

Fik de den til søvnen og vågnede de så stadig selv og gav udtryk for at de var sultne?

Anmeld Citér

8. maj 2022

Babyklar87

Profilbillede for Babyklar87
MillyMy skriver:

Og der har ikke været problemer med amningen på trods af sutten?

Fik de den til søvnen og vågnede de så stadig selv og gav udtryk for at de var sultne?

Jeg har også givet sut relativt tidligt ved mine 3 børn.

Der har ikke været problemer med amningen overhovedet. Mine har også tabt sig i starten, hvilket altså ikke er unormalt.

Jeg har ALDRIG vækket børn for at amme. Men jeg ved godt at det kan være individuelt om det er nødvendigt. 
Jeg tænker også at du bedst selv kan fornemme om dit barn trives, virker sultent eller ej. Sundhedsplejerskerne ser jo kun et øjebliksbillede.

Anmeld Citér

8. maj 2022

Pb18

MillyMy skriver:

Hej

Vores nyfødte søn på 5 dage er kommet godt igang med amningen. Efter aftale med sundhedsplejesken skulle vi hen over weekenden give ham mad hver 3. Time efterfulgt af mme hvis han ikke havde været effiktiv nok ved brystet. Men han to nogle gode træk så mme var ikke nødvendigt alle gangene.

Dog oplevede i nat at han pludselig ville ligge ved brystet non-stop og faldt i søvn ved brystet, vi kunne bare ikke flytte på ham, så vågnede han og ville til igen, nærmest som om han bare søgte lidt tryghed. Det samme er gældende for i dag.

Mit spørgsmål er så, må man forsøge at give ham sut allerede nu- kan se det først anbefales når de er 1 mdr. For ikke at forkludre amningen.

Men er der nogen som har oplevet at en god ammeopstart er blevet ødelagt af for tidlig introduceret sut ?

Min datter tabte sig tilsvarende og var meget dvask. Vi fik at vide at der max måtte gå 3t mellem hver ammestart og skulle supplere med mme hvis nødvendigt (af kop, så vi ikke ødelagde sutterefleksen, hun fik måske 10-30 ml). Det var hospitalet der gav de instrukser. Vores datter vågnede ikke selv når hun var sulten, og det tog faktisk ret mange kræfter at få hende vækket nok til at spise. Det varede 10 dage og så var hun i perfekt trivsel og amningen kørte uden problemer uden supplering eller skema derefter. Vi ventede med at introducere sut til amningen kørte, det lykkedes os dog aldrig at få hende til at bruge sut. 

Anmeld Citér

8. maj 2022

Mrs.

Jeg ammede min søn og brugte slet ikke mme overhovedet? Spøjst råd 

Men han fik sut da han var 5-6 dage gammel, og amningen kørte fint både før og efter. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.